Inspiratie door Heda

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vanmiddag lekker in de studio gezeten.
De bedoeling was om woensdag met de stagiaire in de studio dingen te doen, maar het kwam er niet helemaal van. Reden om het vanmiddag in mijn uppie dus nog 'even' zelf te maken

Afbeelding

Had eigenlijk nog nooit een stilleven gefotografeerd. Ja, op school, maar dat mocht geen naam hebben
Voor degene die willen lezen hoe dit vanmiddag allemaal tot stand kwam: http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... -stilleven" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Jeroen het is niet alleen leuk om de foto te zien maar ook mooi te lezen in de blog hoe je tot zo'n foto komt
Het is wel oud ontmoet nieuw met zo'n stil leven.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Anoniem 3

De bedoeling was om woensdag met de stagiaire in de studio dingen te doen...
:wink: Ik kon het niet laten...

On topic:
Fraai stilleven. Heeeeel wat anders dan wat we van jou gewend zijn.
Misschien, heel misschien, dat alles iets naar links verplaatst had kunnen worden, zodat de rechterbovenhoek van de tafel niet zichtbaar geweest zou zijn. Heel misschien dus...
Maar ik doe je het in de komende jaren niet na.

EDIT
Sorry, ik had je ontstaansgeschiedenis nog niet gelezen..
Dus mijn opmerking over de hoek van de tafel gaat hierbij de prullenbak in.. :cry:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dat hoekje is inderdaad heel bewust, het breekt de ondergrond van mijn compositie
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik kwam zondagavond ook op het idee om hem af te laten drukken en aan mijn moeder te geven voor haar verjaardag.

Vanmorgen even langs de lijstenmakerij geweest en vervolgens langs het vaklab (Een fatsoenlijke afdruk voor 3 tientjes op baryt in anderhalf uur, wat nou Profotonet? :D)
Ziet er toch wel erg gelikt uit. Het is, zeker rechtsboven in de bladeren van de bloemen, allemaal wat donkerder, maar weer wel doortekend genoeg. Erg fraai.
Morgen weer even terug langs de lijstenmakerij om daar alles af te geven en dan zal het in de loop van volgende week wel allemaal aan de muur kunnen.

De reacties bij het vaklab waren erg positief. Waarschijnlijk dat hij ook op een beurs komt. Heb ik nu een nieuwe markt voor mezelf aangeboord? :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Buiten Gabriël echt niemand anders commentaar :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Heb hem eerder gemist blijkbaar...
Heb heb de gedachte erachter niet gelezen. Maar apart is het zeker.

Wat ik lastig vind is de hoogte. Het worden voor mij 2 foto,s zo.
Mijn blik blijft kiezen tussen onder en boven, het wordt voor mij geen geheel.
Had er liever een leuk kleiner boeketje bij gezien.

Opstelling smaakt me verder prima, goed doordacnt.
De rand van de tafel loopt wat schuin omhoog in beeld.

Het licht is mooi zacht en de reflectie in de appel prima.
Voor mij had het wel ietsje lichter gemogen, maar is ook smaak.
Zou er mogelijk een iets meer antieke toning in proberen te brengen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

fotojeroen schreefCOLONBuiten Gabriël echt niemand anders commentaar :D
Oke mijn naam is dus niemand ;-)
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ja, ik vind het ook mooi, je bent de tweede op het forum, de eerste is er nu volgens mij wereldberoemd mee geworden.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik meen dat ik destijds hier een opmerking geplaatst had. :?
Had nog een hele lap tekst getypt ook nog. :x

Maar goed:
Toen ik de foto eerst zag, dacht ik dat het volgens het principe van de bloemstillevens van Bastie
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 73&t=95739
(Dit zijn individueel gefotografeerde bloemen en andere objecten en daarna in Photoshop samengevoegd tot een boeket.)
Maar toen zag ik de blog waarin je liet zien hoe je het gedaan had. Wat ik knap vind is dat je alles scherp hebt gekregen. De belichting vind ik ook zeer geslaagd. Hoewel het een donkere foto is, zijn alle objecten zichtbaar.
Het grote zwarte vlak linksboven zou wat meer opvulling mogen, maar het is niet storend zo.

Meer kan ik me niet herinneren wat ik toen getypt had.

#aangevuld# Ah, ik weet al wat er gebeurd is. Iemand heeft gepost terwijl ik aan het typen was. Toen kreeg ik een waarschuwing en die heb ik waarschijnlijk weggeklikt. (net als nu bijna.)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mark.beniers schreefCOLONOke mijn naam is dus niemand ;-)
Mea Culpa, Mea Culpa, Mea Maxima Culpa
Bij deze; ook jij bedankt voor je reactie.

(Zie je hoe ik voor jou een eigen reactie aanmaak :D)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Frank64 schreefCOLONHeb heb de gedachte erachter niet gelezen.
Ik wilde gewoon een middag bezig zijn in de studio en ook eens iets voor mijn moeder wilde maken :)
Frank64 schreefCOLONWat ik lastig vind is de hoogte. Het worden voor mij 2 foto,s zo.
Mijn blik blijft kiezen tussen onder en boven, het wordt voor mij geen geheel.
Had er liever een leuk kleiner boeketje bij gezien.
Een kleiner boeketje wilde ik dan weer niet. Ik wilde nog wel een scheiding aanbrengen tussen het fruit en de bloemen.
Of ik die ruimte linksboven op had moeten vullen met iets anders om het meer vulling te geven denk ik niet. Dan had het vulling om vulling geweest.
Frank64 schreefCOLONHet licht is mooi zacht en de reflectie in de appel prima.
Voor mij had het wel ietsje lichter gemogen, maar is ook smaak.
Zou er mogelijk een iets meer antieke toning in proberen te brengen.
Denk dat dat echt een kwestie van smaak is, ik vind het zo goed. Meer richting dat antieke zou het teveel op eens schilderij laten lijken en het moest bovenal ook duidelijk nog een foto blijven
steven l schreefCOLONToen ik de foto eerst zag, dacht ik dat het volgens het principe van de bloemstillevens van Bastie
Ik kende de foto's van Bastie nog niet tot vandaag.
Zijn werk is zeker mooi, misschien wel mooier, maar dat kan ik natuurlijk niet over mijn eigen werk zeggen :D
Wel is zijn werk duidelijk anders. Qua kleurtoning e.d.
Past erg bij wat hij voor ogen heeft, maar was niet wat ik bij deze foto voor ogen had. Ik vind ook dat je als fotograaf dat soort dingen ook vooraf voor ogen moet hebben. Dat zal bij Bastie ongetwijfeld ook het geval zijn geweest. Hij zal, net als ik, bij het bedenken en het uitvoeren van de foto al wel voor ogen hebben hoe zijn eindresultaat moest worden.
PanzerFaustNL schreefCOLONJa, ik vind het ook mooi, je bent de tweede op het forum, de eerste is er nu volgens mij wereldberoemd mee geworden.
Ik ben er nog niet hè ;). Bastie toont het lef om ook zijn eerste foto te tonen en je ziet goed het verschil hoe hij anderhalf jaar verder fotografeert. Je ziet goed de groei en je moet me geloven als ik je zeg dat die bij mij ook nog wel gaat komen.

Deze foto is gemaakt in een 'opwelling'. Ik wilde in eerste instantie met een stagiaire aan de slag, maar dat ging niet door. Vervolgens vond ik het zonde om het weg te gooien.
Ik vond het maken van de foto erg ontspannend en wel leuk. Een goed uitgangspunt om er verder mee te gaan. En dan komt wel de verdieping om de hoek kijken. Dat is een fase waar ik momenteel mee bezig ben. Dat is geen fase van fotograferen, maar wel van huiswerk maken. Veel kijken naar oude schilderijen, maar ook naar de verhalen erachter. Veel lezen dus. Eerst de basiskennis en dan weer verder werken. Rustig aan, komt goed
steven l schreefCOLON Wat ik knap vind is dat je alles scherp hebt gekregen.
Da's een kwestie van diafragma en echt het makkelijkste wat er is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

De kleurtoning vind ik niet zo ala Heda, maar juist heel hedendaags.

Qua compositie heb ik steeds de neiging om te scrollen zodat de bloemen eraf zijn en het een landscapeformaat wordt....ik vind m dus persoonlijk niet zo evenwichtig zo...

Qua forum-interactie......tja....http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=107487" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
basmeeuws.com
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2013 08:52
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ha, daar is Bastie dan met zijn commentaar, hij heet nu basmeeuws.com (hoe origineel naar zijn website)

Mijn werk begon ook in een opwelling. Nu hangt het Westfries Museum in Hoorn vol. Zie waar het toe kan leiden.
Ik vind jouw eerste poging zeker een hele leuke, welliswaar gedurfde compositie.
Mn het grote lege vlak is erg gedurfd. Hierdoor lijkt die compostie iets te zwaar te zijn aan de rechter kant, hetgeen gedeeltelijk wordt gecompenseerd door het witte tafelkleed.

Ga a.u.b. door en ik ben benieuwd wat ervan komt.
Ken je het werk van Kevin Best?
http://www.bestshots.com.au/new_site/Welcome-Page.html" onclick="window.open(this.href);return false;
| Photographic Flower Pieces | http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false; |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hoi Bas,

Nee ik ben niet bekend met Kevin Best, ik zal vanavond eens op mijn gemak kijken.
Ik wil het allemaal zeker wel verder uitwerken, maar er komt ongelovelijk veel om de hoek kijken heb ik al gemerkt (en dat maakt het eigenlijk ook wel heel leuk hoor)
Maar momenteel nog veel aan het zoeken naar voorwerpen, stoffen en dat soort spullen. En daarnaast heel veel research aan het doen naar oude schilderijen. Waarom gebeurde dit? Waarom deed een schilder dat? Waarom dit wel en dat niet? Allemaal van dat soort dingen waar ik een antwoord op zoek en waar ik vervolgens mijn eigen draai in wil gaan vinden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
basmeeuws.com
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2013 08:52
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik lees het al, de interesse is gewekt.
Er zijn goede boeken verkrijgbaar over het Nederlandsche Stilleven in de Gouden Eeuw.
Ook kunstgeschiedenis lesmateriaal is natuurlijk geschikt.

En dan je eigen draai eraan geven, heel belangrijk.
En je niet laten ontmoedigen door Kevin Best...

Succes.
| Photographic Flower Pieces | http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false; |
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, de boekenksat is de afgelopen maanden behoorlijk wat aangekomen met kunstboeken hoor. Had een kilo of tien bij op vakantie :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Nicobrombeer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2012 16:46
WoonplaatsCOLON Winschoten

Vind dit een mooi stilleven.
Maar als ik mijn persoonlijke mening mag geven vind ik de bloemen iets te lang.
Als de bloementros een stukje was ingekort was de compositie naar mijn mening meer in balans.
Maar daartegenover staat - dat ik graag zo creatief zou willen zijn - om deze compositie te maken en dan ook nog zo mooi kon belichten.
Proficiat
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar