Belichting...pffffff

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Onderstaande foto heb ik gemaakt met 2 softboxen met continuelicht (daglichtlampen); een ervan op de (witte) achtergrond gericht, de andere op het onderwerp; geprobeerd om dmv een grijskaart de belichting te bepalen, maar toch is de achtergrond nog steeds te grijs (ipv wit); los ik dit op door de achtergrond nog méér te belichten en het onderwerp minder?
Moet ik de grijskaart tijdens de meting richting softbox houden of juist recht to de camera voor t meest accurate resultaat?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Marfique, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Richting camera en het is essentieel dat de kaart correct wordt belicht met de belichting waarvan je witbalans wilt hebben.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Witbalans? Ik heb t over de belichting...zonder grijskaart wordt de opname zonder meer véél te donker; dit was al beter maar nog steeds niet goed....witbalans is niet t probleem!
Anoniem 4

Voor het uitlichten van de achtergrond heb je eigenlijk twee lampen nodig.
Verder moet je de achtergrond 2 stops overbelichten t.o.v. het voorgrond-object.
Meet eerst je object met achtergrondverlichting uit.
Meet vervolgens de achtergrond zonder de verlichting van het object.
Stel de achtergrondlampen zo in dat je twee stops hoger meet.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Pas op met het belichten van je achtergrond dat je voldoende afstand houdt en niet te veel licht erop gooit. Je kan dan namelijk licht van achteren op je onderwerp krijgen (weerkaatst van je achtergrond) wat ervoor zorgt dat delen van je onderwerp verdwijnt. Details zoals haar zijn daar gevoelig voor. Jouw onderwerp in het voorbeeld zal daar ook snel last van hebben. Je gebruikt continuelicht (en kan je niet lager instellen ?), dus zou ik met afstand gaan werken. Verder heeft Illuminatus je de oplossing al gegeven :)
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONWitbalans? Ik heb t over de belichting...zonder grijskaart wordt de opname zonder meer véél te donker; dit was al beter maar nog steeds niet goed....witbalans is niet t probleem!
Een Jip en Janneke verhaaltje voor jou kun je rustig wakker worden :-P
http://zoom.nl/artikel/fotodokter/21967 ... kaart.html

Peace out :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Het continuelicht is in te stellen (een octabox met 9 daglichtlampen die per sectie, de andere met 6 daglichtlampen die per stuk aan/uit te zetten zijn);

Ik ga t straks nog eens proberen met de tips om de achtergrond meer te belichten (alles staat natuurlijk best dicht bij elkaar, want t is maar klein spul :) )
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips; ik heb het nu anders opgelost; met de grijskaart erbij is t best lastig werken, het scheelt ook nog eens heel veel hoe je hem houdt, wat t resultaat van de lichtmeting wordt, dus ik heb m nu maar even gelaten voor wat t was. :)

Ik heb dus wel méér licht op de achtergrond gezet, de softbox dichterbij de achtergrond; het onderwerp zover mogelijk naar voren en daar de andere softbox op en rechts belichten (1-2 stops)

Ik heb een heel eind het effect bereikt wat ik wilde, dus deze kunnen in de webshop :)

Bovenstaand mutsje opnieuw:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar