Spelen met licht [Update]

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Onlangs heb ik een serie foto's gemaakt op de zolder van een oude (koffer)fabriek. Hier een impressie.

Ik sta open voor jullie op en aanmerkingen aangezien ik dit geweldig leuk vond om te doen en ik me hierin graag verder wil bekwamen.

47875

47876

47877

47878

Laatst gewijzigd door 1 op karin115, in totaal 30 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Mooi, daar wil ik ook wel eens naar toe....
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Anoniem 4

Erg mooi, subtiel lichtspel. Daar hou ik wel van, maar niet van die dubbele kaders, althans niet op deze manier.
Ik zou het middenkader vervangen door een dun zacht grijs lijntje.
Over de laatste foto zit ik nog te dubben of ik het licht op de grond een ietsje zou dimmen en het plafond en de wand iets oplichten.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Dankjewel Illuminatus daar kan ik wel wat mee. Met de kadering was ik wat aan het spelen geweest maar misschien is het zo inderdaad wel overdone.
Vwb de laatste foto, ik had de plek waar de lampen liggen wat meer zonlicht gegeven, dat ga ik wat meer doseren en dan zal ik proberen om de rest ook wat op te lichten zodat daar wat meer details zichtbaar zijn.
Ik ga er mee aan de slag. Update volgt.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Vind ze heel mooi. De eerste springt echt bovenuit wat mij betreft. Ik vind het kader daar ook heel goed passen bij de foto en het visuele effect ervan versterken.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Erg mooi, kun je wat meer vertellen hoe je dit gedaan hebt (exif waarden) multiple shots, natuurlijk licht, camera/lens ?
MennoFoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2015 20:51
CONTACTCOLON

Eerste 2 zijn mooi. Hoe vind je zulke locaties?
Fototune: http://fototune.nl. Trouwfotografie, portretfotografie en productfotografie in Friesland en omstreken.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mooie sfeervolle foto's zijn dit. Mooi gebruik gemaakt van licht en de lijnen van de locatie. Kleuren en bewerking passen bij de sfeer van de locatie.

#1, voor mij de mooiste. Mooi licht en erg goede compositie, dat kleine beetje licht op de voorgrond geeft de foto lekker die extra diepte.
#2, ook hier is het licht erg fraai maar foto vind ik een beetje krap gekaderd. Vooral links naast het raam had wellicht iets meer ruimte mooi geweest denk ik.
#3, mooi plaatje past goed in de serie. Vind de lichte streep recht in je kader wel wat veel aandacht trekken.
#4, Licht is hier net iets te hard naar mijn smaak en dat komt de sfeer niet ten goede. wel leuk dat het licht bij de lampen vandaan komt.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Allen heel hartelijk bedankt voor jullie reacties. Erg leuk.
De locatie was voor mij erg gemakkelijk te vinden, het is nl. mijn oude werkgever. Hier heb ik jaren op de verkoop binnendienst gewerkt. Ik zit dus dicht bij het vuur :D Helaas geen toestemming om met derden hier te fotograferen.
Ik kan me vinden in de commentaren en ga er zeker serieus mee aan de slag. Eens kijken wat voor variaties dit gaat opleveren.

@Wibo
Grappig en zo verschillen smaken, zie reactie Illuminatus. Ik plaats hieronder nog een foto met het voorstel van Illuminatus. Om het verschil te illustreren.

47883

@Evelakes
Dom dat ik geen Exif gegevens had meegestuurd.
Hierbij een opsomming.
Ik heb de foto genomen met een systeemcamera
De Olympus OM-D EM5
Raw
Olympus Primelens 25mm 1.8
ISO 400
F8
Vanaf statief
Zonder flits
Verder standaardinstellingen

Ik heb geen hulpmiddelen gebruikt, ik probeer altijd zoveel mogelijk gebruik te maken van natuurlijk licht.

Vwb de nabewerking:
Ik start altijd met de raw verwerking binnen Adobe raw. Zo nodig corrigeer ik hier de belichting, verzadiging, contrast, hooglichten, schaduwen, wittinten, zwarttinten etc.
De scherpte laat ik altijd ongemoeid in Adobe raw, deze staat dus op 0.
Hierna open ik de afbeelding in Photoshop.
Mbv. het filter Raw Presharpener (Nik Collection) verscherp ik als eerste de raw afbeelding.
Dan volgen evt. nog wat correcties mbv Photoshop.
Graag speel ik hier met de filters van Nik collection. Voor deze foto;s heb ik binnen Color Efex pro o.a. gebruik gemaakt van o.a. het filter Film: Efex Vintage. Al naar gelang ik tevreden ben met het resultaat beëindig ik de bewerkingen mbv
Dfine (Nik collection) om evt. ruis te reduceren en tenslotte verscherp ik de foto voor afdruk mbv Output Sharpener Pro (Nik collection).

Op deze manier probeer ik een persoonlijk tintje aan mijn foto’s te geven zonder dat ik daarin doorsla. Dat is nl het gevaar met filters, het is snel teveel.

@Rijk
Ik zal nog eens kijken naar de kadering van foto 2. Het origineel is ruim genomen dus dat zou moeten lukken.
Vwb foto 4, ben ik aan het stoeien geweest. Ook voor Illuminatus. de belichting is absoluut nog niet verbeterd.
Niet waard om te laten zien. Daar moet ik nog mee verder.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Anoniem 4

Karin, ik vind hem heel chic zo, echt een prachtfoto.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Illuminatus schreefCOLONKarin, ik vind hem heel chic zo, echt een prachtfoto.
grappig inderdaad... naar mijn smaak leidt de witte lijn juist af... blijf bij mijn voorkeur...
(ben natuurlijk geen professional, dus ga af op mijn gevoel met dit soort dingen)
wicher
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kaders blijft een kwestie van smaak. :wink: Ik vind de nieuwe versie wel een verbetering. Foto oogt nu rustiger en dat doet recht aan het totaalplaatje.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik vind de nieuwe kadering een enorm verschil.
De foto komt nu echt los van de achtergrond en knalt daardoor mijn scherm uit.
Van foto naar poster!
Mooi hoor
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Afbeelding

Zomaar een gedachte zou het mooi zijn als in het kader/paspartoe de foto in een donkere transparatie zou doorlopen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar