Bloemstillevens a la 17e eeuw (UPDATE)

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Het is een tijd geleden dat ik iets gepost heb. Hier komt dan toch iets aan.
De laatste anderhalf jaar ben ik heel druk geweest met mijn Floral Still Life Photography project.
Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd geweest in de werken van de 17e eeuwse meesters van het (bloem)stilleven.

Op mijn (eigen ontworpen en gebouwde) website kunnen jullie nog meer werken bekijken en tevens wat lezen over de achtergrond.
Het is mijn bedoeling om steeds meer te gaan exposeren. Momenteel krijg ik vooral uit Engeland, Amerika en Canada veel positieve reacties.

Ik hoop natuurlijk dat jullie het mooi vinden, het commentaar is altijd welkom.
Hieronder zal ik enkele werken plaatsen.

Via Facebook, Linkedin en deze weg kan ik jullie op de hoogte houden als ik een expositie heb.

Groet Bas

1 Mijn eerste werk van 2010

21949

2

21950

3

21951

4

21952

5

21953

6

21954

7

21955

8

21956

9

21957

10 vers van de pers = vandaag klaar!!

21958

UPDATE!!!!

11

21968

12

21967

13

21966

14

21965

Laatst gewijzigd door 1 op Bastie, in totaal 27 keer gewijzigd.
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
koeneke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 31 Jul 2011 09:54

Ik vind het een mooie kleurrijke reeks, veel oog voor detail (met die kleine toevoegingen), zeer mooie belichting en vooral zeer verzorgd afgewerkt.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Bollongier en van Aelst zouden trots op je zijn geweest.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Waaaaaaaaaaaauw echt geweldig!!!
Heb je ook een cursus bloemschikken gedaan? :mrgreen:
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Erg fraai, hoor! Mijn complimenten!
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

super, zonder meer !! Denk wel dat je op een gegeven moment iets compleet vernieuwends moet doen, want het gaat uiteindelijk wel erg op elkaar lijken
Anoniem 3

Knap gedaan, ben het wel met mijn voorganger eens....
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

nr 4 vind ik dan t meest van de oude meesters weg hebben! Mooi!
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank jullie wel voor de commentaren.

Dat jullie vinden dat ze op elkaar gaan lijken, kan ik me levendig voorstellen.
Bij de oude schilderijen is dit op het eerste gezicht ook zo. Daar zit vaak veel verschil in detaillering.
Deze werken zijn ook het mooist om in het echt te bekijken ipv op een scherm of als reproductie.
In mijn werken zit ook ontwikkeling. Mn de achtergronden zijn nu niet meer diepzwart, er zit nu veel meer doortekening in.
mijn bloemendatabank is enorm gegroeid sinds het begin, in mijn laatste werken maak ik gebruik van hele oude tulpenrassen die virusgeinfecteerd zijn.
In de 17e eeuw had men geen andere tulpen nl. Tegenwoordig worden bijna alleen maar hele cleane, strakke tulpen verkocht.

Mijn foto's worden op groot formaat afgedrukt (soms wel 70x90cm) Daar is veel meer detaillering zichtbaar.
Ik merk dat kijkers dan veel langer geboeid zijn dan als ze naar een scherm kijken.
Maar ja ik kijk nu eenmaal weer anders dan de meeste anderen en dat is ook niet erg.

Ik zal kijken of ik nog een paar andere werken kan plaatsen aangezien ik ook andere werken heb gemaakt die weer anders ogen dan de huidige getoonde.
Nogmaals op mijn website zijn ze allemaal te zien.
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

erg mooie serie Bas..!

ook ik vind dat ze veel op elkaar lijken..
maar viel me ook op dat de details toch weer heel anders zijn..!
goed gedaan! :D
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

martinus schreefCOLONsuper, zonder meer !! Denk wel dat je op een gegeven moment iets compleet vernieuwends moet doen, want het gaat uiteindelijk wel erg op elkaar lijken
Was ook mijn gedachte!!!!! :oops:

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
zondagskind
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2011 16:07
WoonplaatsCOLON Malden

Vindt het heel erg mooi gemaakt. Super en de kleuren komen ook erg mooi naar voren van de bloemen.
Canon 400 D - Canon EFS 18-55 3.5-5.6 II - Canon EFS 18-200 3.5-5.6 IS - Canon EF S 60mm Macro -Canon EFS 10-22mm - Canon speedlite 42 EX - Canon Powershot A710 IS
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

De kracht van de foto's blijkt uit het feit, dat je toch elke keer dat je op het forum komt, weer even bij dit topic blijft hangen om, gewoon, om de foto's te zien.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De kracht van de foto's blijkt uit het feit, dat je toch elke keer dat je op het forum komt, weer even bij dit topic blijft hangen om, gewoon, om de foto's te zien.
Kijk dat vind ik nou een groot compliment, dank je!
Denk wel dat je op een gegeven moment iets compleet vernieuwends moet doen, want het gaat uiteindelijk wel erg op elkaar lijken
Tja, lijken ze op elkaar of niet? Op het eerste gezicht wel, maar als je verder kijkt niet!
Heel veel macrofoto's lijken ook op elkaar, maar daar hoor je niemand over. Wat ik zeggen wil: het is maar net met welke materie je gewoon bent.
Jullie en ik ook wel, zien vrij snel of een macro foto zich onderscheidt oa omdat je er heel veel gezien hebt. Daarnaast is bij mijn foto's het onderwerp de gehele foto en niet een vliegje of een deel van de bloem. De rest van het beeld is daarbij sfeerverhogend of -verlagend.

Ben ik duidelijk? :?: Ik vrees van niet, maar ja... Ik vind het erg leuk om te doen en ga er voorlopig mee door. Ik heb nog genoeg ideeën om nog andere onderwerpen aan bod te laten komen.
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Wat een prachtige stillevens. Da's echt genieten.
K'vind ze absoluut niet op elkaar lijken. Juist in details zie je de verschillen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ze lijken absoluut niet op elkaar, en het zijn stuk voor stuk plaatjes, maar ik denk dat sommige mensen (waaronder ik) doelen op het volgende:

Het gaat nu eigenlijk om het bloemschikken van de bloemen, om zo tot een compositie te komen.
Daar is niks mis mee, want als fotograaf speel je natuurlijk altijd met de compositie. Het verschil is echter dat je vrijwel altijd dezelfde "belichting/bewerking" gebruikt. Het is een geniale opzet, maar ik denk dat je veel kan experimenteren met het licht.

Neem bijvoorbeeld een model: zelfde model, verschillende poses. Ander model, softbox aan de andere kant, extra lamp op het hoofd, relectiescherm er bij, witte achtergrond, zwarte achtergrond, etc. Daarom gaan modellenfoto's nooit vervelen.

Ik zie nu alleen zwarte achtergronden, en soms een lichte gradient op de achtergrond.

Nogmaals, helemaal geen aanval, super mooie foto's, maar je moet denk ik op den duur wel innoveren.

Gr,
Jasper
...design my thoughts like a sculpture.
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

De grap is, als je de tekst op mijn website leest, dat ik de bloemen een voor een heb gefotografeerd en vervolgens met PS een stillevens componeer.
De werkwijze is eigenlijk het zelfde als die van de oude meesters, behalve dan dat ik fotografie gebruik om tot mijn eindwerk te komen.
Tot nu toe komen er wel erg lovende reacties uit galerie-land en de kunstwereld.
Innoveren ga ik ook, maar mijn werkwijze ga ik nu in ieder geval nog niet laten varen.
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeldo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 419
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2010 14:39

Zó wat een beauties allemaal prachtige stuk voor stuk!
Volgens mij heb jij inspiratie genoeg om hiermee door te gaan, en het vernieuwend te laten zijn.

Foto 4 vind ik de vaas niet zo mooi en foto 14 heeft een veegje linksboven.
Foto 13 zie ik de vaas amper en 12 is ook wel heel donker... Misschie die iéts oplichten?!
Toch heeft dat donkere thema ook weer wat....

Bedankt voor posten! :)
Gebruikers-avatar
Bastie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2008 15:02
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

foto 14 heeft een veegje linksboven.
Dat is een zweefvliegje!!!
In het echt op groot formaat zie je de vaas wel, al is ie heel donker, maar dat vond ik juist wel mooi.
Verder dank voor je reaktie
Bas
16-35/2,8 | 35/1,4 | 50/1,4 | 85/1,2II | 70-200/2,8 IS | 135/2 | TS 45/2,8

contemporary Dutch flower still life photography - http://www.basmeeuws.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Ricked
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 69
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2011 01:33
CONTACTCOLON

Hej bastie, eerste keer dat ik deze platen van je mag aanschouwen, (nóg) geen sprake van 'hetzelfde/lijken op' dus ;D

Ik vind ze er fantastisch uit zien en het lijkt indd wel of je ook een cursus bloemschikken hebt gedaan! Erg creatieve werkwijze op deze manier, mijn complimenten :D. Maaaaaar (ohjee).. je platen zijn enorm kleurrijk wat een dikke plus is, persoonlijk vind ik het jammer dat de achtergrond zo zwart is. Misschien is het wel helemaal niks hoor, maar het proberen waard om deze eens wit te maken?! Zie ook graag het resultaat dan :)

Gr.
Canon550D + BG-E8 | 18-55mm f/3.5-5.6 | 18-200mm f/3.5-3.6 | 50mm f/1.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar