(Sfeer) Maanfoto's

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hi,

Wilde deze foto's graag met jullie delen.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Verder nog een vraag: Hoe krijg je het voor elkaar om in het donker een voorwerp op de voorgrond scherp te krijgen zonder de achtergrond (maan / sterren) kwijt te raken?
Ik heb mijn lens nu op oneindig gezet en ook geprobeerd een klein tikje voor oneindig, maar echt scherp wordt de voorgrond niet...

-1- Al fietsende op zoek naar oversteek kwam ik deze boom tegen (en de oversteek is enkel voor voetgangers, geen fietsen)
Afbeelding
DSC07964.jpg by DavevdrH, on Flickr

-2- Andere compositie van de gevonden boom
Afbeelding
DSC07967.jpg by DavevdrH, on Flickr

-3- Vlak bij de oversteek
Afbeelding
DSC07968.jpg by DavevdrH, on Flickr

-4- Is een crop van foto 3
Afbeelding
DSC07968-2.jpg by DavevdrH, on Flickr

-5- Ondanks niets scherp, leek hij wel wat in zw/w
Afbeelding
DSC07970.jpg by DavevdrH, on Flickr
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Mooi en heel herkenbaar.
Goed vastgelegd Dave.

Foto 2 is prachtig. In mijn beleving een prima compositie.

Het huisje van foto 3 en 4 was vroeger voor waterbeheersing van de polder.
Nu is het een atelier van een kunstenares.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Anoniem 3

Je progressie is enorm, Dave.
Dat gezegd hebbend:
#2 vind ik ook de mooiste.
#3 zou ik in portret-stand croppen. Dan behoud je de spiegeling, de spanning en het pontje. Ook meteen ietsje recht zetten. Let daarbij op de deur van het huisje.
#5 mag absoluut richting prullenbak. :wink:
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dankje Frans en Gabriël,

Leuk om nu te weten dat het huisje nu een atelier is.

#3 ga ik nogmaals proberen in portretstand, want dat was aanvankelijk het idee (en ik heb er ook 2 zo geschoten), maar kwam niet lekker uit. Scheef: Die drempel is scheef, kijk maar eens naar het kozijn boven de deur, het raam, de muur en het dak :)

#5 twijfelde ik erg over om wel/niet in de prullenbak te doen vandaar aan jullie laten zien. Krijg de neiging om hem nu alsnog te verwijderen moet ik zeggen...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Anoniem 3

Leuk om nu te weten dat het huisje nu een atelier is.
Zo leren Bosschenaren elkaar nog eens iets... :lol:
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Als je scherpstelt op oneindig of in die richting wordt je voorgrond nooit scherp.
Of je moet met heel klein diafragma werken, maar dan worden je sluitertijd weer erg lang.

Je zou hier, gezien de redelijke afstand tot de boom, best (eventueel handmatig) best kunnen scherpstellen op of net wat achter de boom.
Je scherptediepte gebied ligt zeg maar grofweg 1/3 voor je focuspunt en 2/3 erachter.

Verder is het eventueel handig eng erstandig veel groothoek te gebruiken, dan is je scherptediepte automatisch al wat groter dan met (korte) Tele gebruik.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Telescoop schreefCOLON
Leuk om nu te weten dat het huisje nu een atelier is.
Zo leren Bosschenaren elkaar nog eens iets... :lol:
Overigens was dat alleen in de zomer in gebruik. Door Ine Vermeulen.
Kwam daar ongeveer wekelijks langs :D
Weet niet of ze er nu nog gebruik van maakt.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLONAls je scherpstelt op oneindig of in die richting wordt je voorgrond nooit scherp.
Of je moet met heel klein diafragma werken, maar dan worden je sluitertijd weer erg lang.

Je zou hier, gezien de redelijke afstand tot de boom, best (eventueel handmatig) best kunnen scherpstellen op of net wat achter de boom.
Je scherptediepte gebied ligt zeg maar grofweg 1/3 voor je focuspunt en 2/3 erachter.

Verder is het eventueel handig eng erstandig veel groothoek te gebruiken, dan is je scherptediepte automatisch al wat groter dan met (korte) Tele gebruik.
Dankje Frank.

Ik wilde eigenlijk handmatig scherpstellen (automatisch werkt niet), maar dat is me (nog) niet gelukt in het donker. Moet daar nog flink oefenen.
Er staan afstanden in feet en gelukkig ook in meters op mijn lens.
0,27 0,30 0,35 0,50 0,70 1,00 3,00 meter + oneindig
De boom was ongeveer 2,5 meter voor me. Ik had dus eigenlijk beter precies op 3m afstand kunnen gaan staan wellicht...
Draaien tot 3m en dan klein tikje terug?
Voelt zo als "gok de goals" met grote kans dat als je thuis bent je erachter komt dat alles de prullenbak in kan...
Hoe zou jij dat doen?

Ik gebruik overigens wel 17mm groothoek, maar heb wel crop 1,5
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Neem eventueel een zaklamp mee om iets uit te lichten.
Dan kum je mogelijk je AF wel gebruiken. ( meer contrast)
Of in ieder geval dan door je zoeker (of live view als dat op je cam zit) beter zien of je scherpstelling goed zit.
Op deZe afstanden komt het niet op een paar cm hoor.
Die schaalverdeling is leuk, maar ook lekker onbetrouwbaar. Eigenlijk onbruikbaar...

Weet trouwens niet of je vol open diafragma gebruikt, maar zo ja, een stop meer en dan wat langer belichten kan je scherpte misschien ook wat verbeteren.

Statief zul je al gebruiken neem ik aan.
Eventueel de timer / draadontspanner ook?
En voor afsdrukken de spiegel opklappen als je toestel dat kan is ook geen slecht idee.
Want met meer scherpte wordt het nog beter
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Heb altijd een klein zaklampje bij me, maar die is niet sterk genoeg om te focussen.
Dus... zal mijn grote zaklamp eens meenemen!

Diafragma: 2.8 is vol open, maar ik gebruik 6,4 of 8 (heb gelezen dat f/8 een goed werkdiafragma is, Canon Benny schreef dat geloof ik, dus bij dat diafragma zou het goed scherp kunnen zijn)
Statief: Check
IS: Uit
Timer: 2sec
Spiegel opklappen: Dat heeft mijn Sony a350 niet (kijk maar eens hier
Liveview: Heb ik, gebruik ik veel, maar het schermpje is niet goed genoeg om te zien of het echt scherp is.

Voorlopige conclusie is dus... sterke zaklamp mee en vooral blijven proberen.

Dank voor je tips en het meedenken Frank.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Heeft zijn vraag ook niet met hyperfocal distance te maken? Die kan je in een app-je voor je telefoon bepalen.

Quote van de NL wikipedia:
Stel dat men een foto wil maken van een landschap. Men is daarbij meestal geneigd scherp te stellen op oneindig. Naargelang de diafragmering zal men dan een scherptediepte bekomen die reikt vanaf een zekere afstand van de lens tot oneindig, maar het gedeelte voorbij oneindig dat ook nog aanvaardbaar scherp kan voorgesteld worden gaat eigenlijk verloren.
Door de lens in te stellen op de hyperfocale afstand zal men op het resultaat een veel groter deel van de voorgrond als scherp kunnen voorstellen.
Bij oudere, manueel instelbare lenzen, vindt men bijna steeds een scherptediepteschaal, waarbij het zoeken naar de hyperfocale afstand eenvoudig kon gebeuren. Bij de moderne auto-focuslenzen is die schaal dikwijls niet meer opgenomen omdat het toestel zelf scherp stelt. Maar dankzij de bovenstaande formule, of mits gebruik te maken van het op http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false; voorgestelde hulpmiddel om de hyperfocale afstand te berekenen kan men proberen het toestel op die afstand te laten focussen zodat men de grootst mogelijke scherptediepte bekomt.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Die dofmaster site had ik al eerder voorbij zien komen.
Is inderdaad wel handig!

Maar ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen met de zaklamp in de praktijk.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar