Bloemen & Planten

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Afgelopen paar dagen/weken ben ik eventjes wat foto's wezen maken van wat bloemen/planten, hierbij het resultaat:

Vraagje: Wat is eigenlijk de beste manier om bloemen/planten te fotograferen?

1.
Afbeelding
Deze bloemen zie je heel veel in/rondom Gouda.

2.
Afbeelding
Madeliefjes blijven toch wel een van me favoriete bloemetjes.

3
Afbeelding
Wat voor bloemen zijn dit?

4.
Afbeelding
Deze hele weg, genaamd de Joubertstraat, staat helemaal vol met deze kleuren:P

5.
Afbeelding
Iets dichterbij.

Volgens mij waren dit alle foto's. Althans van afgelopen 2 maanden. Veel plezier met kijken.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hey Remco,

Het standpunt maakt een foto denk ik. Net zoals bij je nieuwsfoto's.
Bloemen komen denk ik het mooiste uit als je ze op "ooghoogte" fotografeert. Ofwel: Zelf plat op de grond / camera zo laag mogelijk.
Ook de compositie is hier van belang.
Zoiets als je bij de eerste foto gedaan hebt. Die compositie is prima (alleen jammer dat de narcis niet helemaal scherp is).
Bij de andere foto's staat je bloem precies in het midden.
Dit kun je evt in de nabewerking ook nog wel "fixen", maar er bij het maken van de foto rekening mee houden is beter.
De "regel van derden" komt hier bij van pas.

De scherpte hangt af van je diafragma en de sluitersnelheid. Helaas kan ik die exif data niet zien in je foto's.
Zo zou het zomaar kunnen dat bij de 1e foto je diafragma prima was, maar dat het een beetje waaide en die narcis wat wiebelde en je bijv. 1/50 als sluitertijd had ingesteld (wat dan te traag is).

Wel programma gebruik je of foto's na te bewerken?

ps. Bedankt voor het delen!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Remco,

Bij foto 1, de compositie is niet helemaal lekker. De achtergrond leidt te veel af door de paal en dat rode ding. Probeer wat meer met je DOF te spelen zodat je bloem scherp eruit komt en de achtergrond mag wat wazig zijn. (Bokeh)

Foto 2, is te rommelig. Zorg dat de bloem die scherp wil fotograferen het hoofdonderwerp wordt van de foto en de rest mag waziger worden. Het standpunt mag zeker wat lager waardoor de madelief je hoofdonderwerp wordt. Probeer ook gelijk de mooiste, dus de minst beschadigde bloem er tussenuit te pikken.

Foto 3, ook hier een lager standpunt. Kijk goed naar de bloem hoe deze het meest interessant op de foto komt, dit is meestal niet van bovenaf. Probeer je onderwerp niet te centraal op de foto te plaatsen

Foto 4, ik denk dat het hier om de bloemen gaat. Te veel details in de foto waardoor deze zeer rommelig oogt.

Foto 5, ook weer een standpunt van boven de foto. Speel meer met je DOF (Depth Of Field)

Kortom, speel meer met je diafragma en probeer gewoon het een en het ander uit en vergelijk de verschillen. Let ook goed op je standpunt, pak eens een bloemetje in je hand en kijk er naar vanuit alle hoeken en je zal zien dat een bloem al snel meerdere interessante vlakken heeft.

Succes en ben erg benieuwd naar je volgende serie.:)
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar