At the harbour

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
nicqui
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:53
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64853[/img]

Opname is samengesteld uit 5 verschillende belichtingen uit 1 RAW-opname. Samengevoegd in Photomatix, hierna tonemapping toegepast.
Opname zelf is gemaakt bij de pieren van IJmuiden.

Canon EOS350D with Sigma 70-300.
Aperture: f/6,3
Shutterspeed: 1/200sec
Focal length: 70mm
ISO100
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Ik zal omschrijven wat er zoal in mij opkomt bij het zien van jouw foto...

Het onderwerp rechts (het lichtbaken) vind ik mooi om te zien, het is mooi van kleur en scherp... compliment voor het onderwerp..
Dan de onderwerpen die buiten het scherptediepte-gebied vallen en dus onscherp zijn zoals het schip, dat vind ik (in dit geval) niet lekker kijken... ik heb niets tegen een kleine DOF hoor, maar in dit geval vind ik zo’n onscherp schip in het midden niet lekker kijken..
Ook zie ik in de lucht een tikkeltje ruis, misschien heb je iets teveel verscherpt, maar dit is niet echt storend... En als ik het goed zie, zie ik ook wat halo’s rondom de stenen op de voorgrond, daar las ik laatst dit stukje over om het effect van halo’s te verminderen.

Al met al zeg ik... het onderwerp vind ik mooi, alleen de achtergrond had van mij wat rustiger gemogen, het onscherpe schip in het midden vind ik iets te prominent samen met die onscherpe stenen/pier.

ps Niet dat ik het allemaal beter kan hoor... :wink: ik kom zelf pas kijken... maar het mes snijdt aan 2 kanten.. door het geven van commentaar dwing ik mezelf om goed te kijken waardoor ik er zelf ook van leer, hoewel er in het commentaar natuurlijk altijd iets subjectiefs schuil gaat..

Maar zeker geen onaardige poging hoor!


Groet,
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

De foto op zich vind ik helemaal niet onaardig. Schip had wat meer naar links gemogen, en de combinatie van boei en schip vind ik erg leuk. Wat ik minder mooi vind is dat de foto is doodgeslagen door de bewerking. Met de gekozen instellingen voor de TM is het contrast uit de foto. Het is heel erg vlak geworden. Ik zou 'm in ieder geval nog eens door photoshop halen. In een curve layer een s-curve maken en zo naar smaak het contrast herstellen.

De kaders zijn altijd een kwestie van smaak, de jouwe hier vind ik zelf erg afleiden van de foto. De letters van de titel ogen behoorlijk onscherp en dat kijkt niet lekker. Ik zou het rood in de foto het werk laten doen en de letters wat neutraler en scherper maken.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Mijn eerste probleem is dat ik er niet echt een HDR/Tonemapping in herken.

Bij een tweede beschouwing zie ik wel de halo's rond de stenen en het "geprononceerde" van de voorgrond (lichtbaken) dat op een HDR bewerking kan duiden.

Zelf vind ik zo'n kleine DOF in de achtergrond niet prettig en wellicht komt de HDR er ook niet goed uit doordat in deze achtergrond te weinig belichtings/contrast verschil is.

Tevens vind ik het grote kader onder wel wat storen en afleiden van de foto.

Resumerend .. zeker niet onaardig maar het kan zeker beter. Vooral doorgaan en succes verder!

Groet,
Michel
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

ja hoor, vind dit erg leuk gedaan.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De compositie van de foto vind ik best leuk. De voorgrond, de boei en het schip geven de foto echt diepte. Ook de gebruikte scherptediepte versterkt dit. Voor mij had het schip ook een beetje meer naar links gemogen.

Misschoen door het verscherpen, misschien door de TM hebben de voorwerpen een beetje een halo gekregen. Ik vind dat niet heel mooi kijken. Ook het contrast had voor mij iets groter gemogen. De lucht misschien ook iets dreigender....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar