[verzameltopic] Kritiekkring 2 -> natuur, ronde 8

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste 7 rondes zitten erop, en dan kunnen we beginnen met de achtste ronde. De 3 foto's dienen binnen te zijn op 18 juni 23:59, de commentaren op 25 juni 23:59.

De deelnemers zijn:
  • # Bagtjuh
    # 4runner
    # Frostbeard
    # JvdH
    # Builder
    # geert h
De regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
  • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
  • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
  • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
  • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
  • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
  • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
  • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen gelden ook binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

Voor wie niet weet waar het over gaat: klik .

Zoals te zien hebben we een nieuwe in de kring, JvdH welkom.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Jullie ook bedankt dat ik mijn stoel in de kring mocht zetten :wink:
Ik ga van het weekeind eens wat bij elkaar 'schieten'
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Zal ik aftrappen in ronde 8.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Zal ik eens gelijk een reaktie geven.
ben ik ook een keertje snel :oops:

@Frostbeard

1: plant/bloem staat er lekker op maar wat er achter staat is veel te onrustig,teveel kleuren groen.

2: mooi scherpte verloop.
Vraag me af wat er in de druppele zichtbaar is :wink:

3: Ook deze heeft een mooi scherpte verloop.
Zou wel van rechts een beetje weg snijden,de ruimte is nu te groot en de blaadjes vragen iets te veel aandacht nu.


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

vraagje: is het mogelijk om de techn. gegevens erbij te zetten, zoals
lens, sluitertijd, diafragma, geflitst enz
hierdoor kan ik een indruk krijgen hoe bepaalde resultaten tot stand komen (of kunnen komen)
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Ik kan het er bij zetten maar als je naar de exif kijkt zie je ook alles.


En hoe dat gaat kan je via de zoekfunktie vinden.

Probeer maar eens exifviewer via de zoekfunktie :wink:


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Dank je Bart, :) weer wat geleerd.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

En daarvoor zijn we hier toch :wink:
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mijn foto's zijn wat verlaat door omstandigheden maar nu alvast wat commentaar:

Bagtjuh:
#1. Hele mooie openingsfoto van deze :?: specht :?: . Het gras oogt een beetje overbelicht, maar dat past we bij de foto en compositie.
#2. Mijn favoriet. Doordat het gras goed belicht is oogt hij mooier dan #1.
#3. Hele mooie kleuren. Doordat de spiegeling bij het onderwerp hoort had dat mischien iets meer in het midden van de foto moeten zitten. Nu 'plakt' hij (de spiegeling) een beetje tegen de onderkant.

Frostbeard
#1. Ik vind ook dat de achtergrond wat (te) veel aandacht op eist.
#2. Mooi de spiegeling van de vijver in de druppel. Heel knap gedaan :wink: Heb je dit uit de hand geschoten?
#3. De kleuren van het insect vind ik erg mooi. De compositie een beetje neutraal. Mischien had je hem nog iets meer moeten croppen om wat minder blad op de foto te krijgen.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

:?: = Groene specht :wink:

En het gras was erg vochtig toen ik deze schoot en dag geeft m.i. een gevoel van overbelichting.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mijn inzending voor deze ronde.
De eerste keer in RAW geschoten voor deze gelegenheid, maar ik ben er
niet helemaal tevreden over. Wat vinden jullie?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108456[/img]
1. mijn eerste haas :lol:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108457[/img]
2.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108458[/img]
3.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

JvdH:

1: Mooie pose van de haas maar het geheel is te flets van kleur en ook te licht.
Mis ook wel scherpte hoor.

2: Groepje jonge zwanen is leuk vast gelegd maar die plantjes links en rechts zijn te storend nu in beeld.

3:Ik denk dat een lager standpunt(als dat mogelijk is) veel beter was geweest dan nu dat je er boven op kijkt.
En ook hier weer links en rechts iets te veel verstorende faktoren.


Builder:

1: Goed maar mist iets aan scherpte.

2: Het idee is goed maar de uitvoering minder helaas.
Als je een lager standpunt had genomen dan waren er minder halmen in beeld geweest,nu is het veel te druk.

3: Ja die is mooi.
Zag hem al bij de buurman en had hem wel met die mooiere lucht willen zien waar je het over had.


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Builder:
#1. Mooie foto. Ik mis alleen wat detail in het witte blad van de bloemen. Het lijkt een beetje overbelicht.
#2. Mooie compositie. Het lijkt of je iets te veel verscherpt hebt, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :wink:
#3. Dit vind ik een prachtige foto. echt heel mooi gedaan. Dat je om 22.30uur nog zo mooi licht hebt.

geert h:
#1. Mooi, maar de off-focus paarse vlek links onder is erg prominent aanwezig.
#2. Erg mooi hoe het licht door de 'haren' van de bloem strijkt. Het spinnetje stoort de foto zelfs een beetje (mischien weg poetsen?)
#3. Appart zo'n heel laag standpunt. Mooi gedaan.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@Bagtjuh
#1: De groene specht staat er goed op! Mooie pose. Misschien iets minder ruimte rondom?
#2: Hier heb je de haas mooi te pakken in z'n natuurlijke omgeving. Compositie O.K.
#3: Mooie spiegeling. Leuk detail, die vliet die pas in 2e instantie opvalt. Qua compositie een lastige: misschien iets aan de linkerkant eraf, maar dan zou er rechts weer wat bij moeten...

@Frostbeard
#1: Mooi qua compositie, alleen de achtergrond is mij wat te druk.
#2: Mooie compositie/herhaling. Mooie scherptediepte. Niets op aan te merken.
#3: Mooie scherptediepte. Ik zou rechts (en dan ook maar boven) iets croppen. De blaadjes die in scherptegebied vallen eisen m.i. te veel de aandacht (ook door de kijkrichting van het beestje; mijn oog wordt er naar toe getrokken).

@JvdH
#1: De haas wel in een mooie pose te pakken. Komt wel wat soft over (bewegingsonscherpte?). Misschien een volgende keer een groter diafragma.
#2: Leuk tafereel. Goe qua kleur. Alleen jammer van die brandnetels(?) storen toch iets te veel.
#3: Leuk moment te pakken. Komt wel iets donker over. Ik zou 'm rechts nog iets croppen en het sprietje aan de rechterkant wegclonen. Zo te zien zat een lager standpunt er jammer genoeg niet in...

@geert h
#1: Op zich mooi, allen de paarse vlek linksonder vecht met het bloemetje om de aandacht. Misschien die vlek iets donkerder maken?
#2: Mooie tegenlichtopname! Het spinnetje mag wat mij betreft blijven. Ik zou eerder het plantje linksonder weghalen.
#3: Mooi fisheye effect! Had misschien nog iets lichter gekund, plant is nu wat aan de donkere kant. Aan de andere kant was dan de lucht misschien weer te flets. Blijft lastig zulke contrasten...
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Geert:

1: Idd zijn de off focus plekken te veel aanwezig.

2: Mooi licht gevangen zo en dat kleine spinnetje mag er van mij bij blijven hoor.
Zou wel links onder "wat" weg halen :wink:

3: Met mijn voorganger geheel eens: mooi fish eye effekt!
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Volgens mij missen we nog een serie?

toch?


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Inderdaad, en hij heeft nu een pb :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar