Artikel 'foto van het jaar 2014'

Een kleine selectie van de opvallendste foto's van de maand

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
Expositie-Commissie
EOS Expo Team
EOS Expo Team
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jul 2007 18:30
Locatie: EOSDigitaal
Contacteer:

Geachte EOS-lid en andere lezers,

Het jaar 2014 ligt inmiddels al weer een tijd achter ons. De stemming van 'foto van het jaar 2014' heeft een top 3 opgeleverd (zie volledige uitslag: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=117109" onclick="window.open(this.href);return false; ), dit jaar bestaande uit 4 foto's aangezien de 3e plaats een gedeelde plaats was. Als Expo-commissie hebben we de top 3 gevraagd om wat meer achtergrond informatie over de betreffende topfoto te geven. Dit hebben ze allen willen doen, zodat wij en jullie allemaal wat meer over de totstandkoming van de winnende foto's te weten kunnen komen. Veel leesplezier en hopelijk kun je er ook wat van leren!
Dank aan nando, BartjeD, Danielle B en Mark Leeman die deze informatie met ons wilden delen.

Goud voor de Foto van het jaar 2014:
Afbeelding

Fotograaf nando vertelt:

Het verhaal achter het Eiland in de Mist
De Strabrechtse Heide is een klein natuurgebied dat ingesloten ligt tussen Someren, Heeze en Geldrop. Het staat bekend vanwege het grootste natuurlijke ven van Nederland; het Beuven. Dit ven is echter niet het mooiste dat in dit gebied te vinden is. Een van de mooiere gelegen vennen is het Waschven waar een het midden een klein eilandje te vinden is. Dit ven ligt ideaal om zowel tijdens zonsopkomst als zonsondergang te fotograferen. Het Waschven is door mij niet vaak gefotografeerd dus het werd tijd om daar eens op een zaterdag bij zonsopkomst te gaan kijken. De weersomstandigheden zijn maar deels te voorspellen, maar onderweg werd het al duidelijk dat er een ochtendnevel aan het ontwikkelen was. Ik heb alle fotogenieke locaties die ik op weg naar het ven trof genegeerd om op tijd te arriveren. Daar leek de nevel in eerste instantie op te trekken maar juist op het moment dat de zon boven het eiland steeg daalde een dichte nevel over het landschap. Alleen het eiland bleef in die nevel zichtbaar. Lucht en water versmolt naadloos en gedurende een paar minuten leek de wereld verdwenen. Een magisch moment, onwerkelijk en surreëel.
Het fotograferen van dit moment is de eenvoud zelve. De camera stond al op statief, compositie was gekozen waarbij het belangrijk was om geen enkel storend element in beeld te krijgen, en één stop overbelichten om een donkere foto te voorkomen want ik wist dat de belichtingmeter sterk op die felle zon zou reageren. Eén enkele foto was voldoende want de belichting en compositie naar wens. Dat zag ik direct op mijn scherm.
Ik heb deze ochtend een hele serie surrealistische foto’s gemaakt, van een wereld waarbij de grens tussen het niets en de werkelijkheid verdwenen leek. Dubbele zonnen, eenzame sprieten pijpenstrootje in het water en details van een eiland dat alle verbinding met de werkelijkheid verloren leek te zijn. Maar naarmate de zon hoger steeg en de nevel oploste in de warme stralen van zon keerde de wereld terug en leek het moment nog slechts een droom. De foto van het Zwevende Eiland is een uniek moment gebleken.

EXIF
- Canon EOS 5D mark III + EF17-40mm f/4L USM omdat ik ooit voor het merk Canon gekozen heb
- Diafragma voorkeuze omdat de camera net zo goed een sluitertijd in kan stellen als ik handmatig
- Witbalans 5200K omdat ik mijn camera altijd op daglicht heb staan (ceteris paribus )
- Evaluative metering omdat ik absoluut geen plaatselijke lichtmeting wil – dat is onvoorspelbaar
- 19mm brandpunt omdat dit de beste compositie opleverde
- f/11 omdat ik deze gekozen had voor de scherptediepte – die nu niet persé nodig bleek
- ISO200 omdat ik de laagste (native) waarde wilde en highlight priority aanstond
- +1 EV omdat de zon de lichtmeter beïnvloed en ik dit wilde corrigeren
- 1/125 omdat de belichtingsmeter dit voor mij uitgerekend en ingesteld had
- Lee 0,6ND soft gradient zodat het verschil in helderheid tussen lucht en water minder wordt
- 31 mei 2014 was de datum dat ik bij zonsopkomst aan de rand van het Waschven op de Strabrechtse Heide getuige was van het verdwijnen van de tastbare wereld
- Meer over deze dag bij het Waschven staat in mijn blog te lezen http://www.nandoonline.com/?p=3487" onclick="window.open(this.href);return false;


Zilver voor de 2e plaats:
Afbeelding

Fotograaf BartjeD vertelt:

In juni 2014 zijn we op vakantie geweest naar Zwitserland. In het dorp Grindelwald hadden we een wat hoger gelegen huisje gehuurd met mooi uitzicht op de bergen en omgeving van Grindelwald.
Na een mooie en zonnige dag raakte het in de middag meer bewolkt en later ging de lucht er steeds dreigender uitzien. Zo rond 18.30 uur was het hierdoor al bijna donker, en dat in de zomer.
We stonden op het punt om te gaan eten, maar zo'n dreigende lucht kon ik niet laten schieten, daar moest ik eerst een foto van maken. Het was maar goed dat ik niet langer had gewacht, want niet veel later regende het pijpestelen en werd de lucht egaal grijs en grauw.
De foto is gemaakt met een Canon EOS 5DII en Canon 16-35mm objectief @ 19mm, f/9, 1/80sec. en iso-200.
Bij thuiskomst heb ik deze foto als eerste bewerkt, want ik wilde graag zien hoe die zou worden en was blij verrast over het eindresultaat.
Een hele eer en erg leuk dat ik met deze foto tweede ben geworden bij de foto van het jaar 2014 en wil de stemmers daar graag voor bedanken.
Ook bij National Geographic Magazine viel deze foto in de smaak. Door de lezers en redactie is de kleurenversie namelijk gekozen tot foto van de maand en is gepubliceerd in de oktober uitgave van National Geographic Magazine. Ook een publicatie waar ik best een beetje trots op ben.... :)



Brons voor de gedeelde 3e plaats:
Afbeelding

Fotograaf Danielle B vertelt:

Beste allemaal....

Allereerst heel erg bedankt voor de stemmen die ik gekregen heb op mijn foto.
Ik was nieuw op dit forum dus daarom ook erg verrast dat ik in de top 3 van het jaar gekomen ben.
Dit is mijn dochter ( de rechtse) met de dochter van mijn vriendin.
Deze foto is in mijn eigen studio gemaakt.
Ik heb om wat meer effect te krijgen in de foto een windblazer gebruikt waardoor de haren in de foto tot leven gaan komen .
Ik heb samengewerkt met Rosalie mijn MUA.
Eens in de zoveel tijd komen we samen om weer iets nieuws te doen samen. Deze foto is uit een van de vele samenwerkingen.
Nicole en Lois zijn wel gewend om voor de camera te staan, dus dat is voor mij gemakkelijker met aanwijzingen geven ed.
Oei...het technische vlak...daar ben ik niet zo'n held in om daar iets over te vertellen. Ik heb het wel allemaal geleerd, maar ik fotografeer heel erg op gevoel.
Voor de wetjes en regeltjes ben ik niet zo.
Ik vind het mooi of ik vind het niet mooi..en of het nu op dat moment technisch nu wel klopt of niet.....tja daar lig ik niet zo wakker van.( sorry voor de technisch fotograferende fotografen :D )

Voor iedereen een heel gaaf fotografiejaar en tot snel! :wink:
Groetjes Danielle Bloemen



Brons voor de gedeelde 3e plaats:
Afbeelding
Fotograaf Mark Leeman vertelt:

Om mooie landschapsfoto's te maken, probeer ik altijd een aantal zaken goed voor te bereiden. Het licht, omstandigheden zoals het weer en kennis van de locatie vind ik dan erg belangrijk. Ik fotografeer meestal in de ochtend en avond, wanneer het licht op zijn mooist is. Dus is het belangrijk om te weten wanneer de zon onder gaat of opkomt en uit welke richting het licht komt. Aan de hand van allerlei bronnen op internet probeer ik in te schatten of het weer op de geplande ochtend of avond geschikt zal zijn. Daarnaast heb ik een locatie vaak eerder bezocht, maar ook bijvoorbeeld satelliet beelden in Google Earth, Streetview of door foto's van andere fotografen zijn erg handige informatie bronnen.

Deze foto van Scheveningen is gemaakt op een ochtend in januari. Voorspellingen gaven aan dat er veel wind zou zijn vanuit het westen. En omdat ik in voorbereiding van een nieuwe workshop die ik zou organiseren toch nog een keer naar zee wilde, vond ik deze stormachtige voorspelling wel aantrekkelijk genoeg om de wekker vroeg te zetten.

Voorbereiding is het halve werk, maar je hebt ook echt wel een beetje geluk nodig voor een mooie foto. Zo bleek ook dit keer. Ter plaatse aangekomen stond er inderdaad een fris en lekker stevig briesje (windkracht 9). Maar helaas was het voornamelijk bewolkt, wat heel vlak en contrastloze beelden gaf. Schuilend achter het vuurtorentje van het noordelijk havenhoofd probeerde ik toch hoog opspattende golven bij het andere havenhoofd te fotograferen. Plotseling zag ik dat de laagstaande zon er even door kwam, wat heel mooi dramatisch licht gaf op de voorgrond achter mij, met een donker wolkendek er achter. Ik besefte dat ik niet veel tijd had en snel koos ik een standpunt, een compositie en maakte wat foto's. Binnen een minuut schoven er weer wolken voor de zon en was al het moois weer verdwenen.

Ook de instellingen van de camera moest ik dus snel kiezen. De exacte belichtingstijd was niet zo belangrijk, maar omdat de camera op statief steeds bewoog door de harde wind, moest ik gevoeligheid en diafragma zodanig kiezen dat de belichtingstijd kort genoeg zou zijn zodat het beeld scherp en onbewogen zou zijn. Daarnaast wilde ik natuurlijk voldoende scherpte over de gehele diepte van het beeld, waardoor ik niet met volledig geopend diafragma wilde fotograferen.

Omdat ik gemerkt heb dat uit een foto vaak veel meer te halen valt vergeleken met als deze direct uit de camera komt, bewerk ik altijd na in Photoshop. De nadruk licht hierbij op het optimaliseren van kleuren, helderheid en contrast. Ik vind het altijd erg belangrijk dat het eindresultaat er natuurlijk uit blijft zien en deze niet “over-the-top” is.

Canon EOS 5D Mark II, Canon EF 28-70mm f/2,8 @45mm – f/7,1, 1/400s, ISO800
De Expositieruimte, je mooiste foto's in een hoekje
Gebruikersavatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1910
Lid geworden op: 09 dec 2008 19:09
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Petje af voor allemaal, gefeliciteerd.
Ook leuk om te lezen hoe de foto tot stand is gekomen, top.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 305
Lid geworden op: 06 sep 2009 16:52
Contacteer:

Leuk om wat meer achtergrond info te lezen!
Gebruikersavatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
Berichten: 1948
Lid geworden op: 15 mei 2013 09:30

Top artikel, mooi geschreven!
Gebruikersavatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 3648
Lid geworden op: 14 aug 2013 18:50
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

TOP!
Plaats reactie

Terug naar “Foto van de maand”