Uitslag: Foto van het jaar 2015

Een kleine selectie van de opvallendste foto's van de maand

Moderators: Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Plaats reactie
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
Berichten: 4021
Lid geworden op: 14 mei 2011 20:12
Locatie: Hengelo (O)
Contacteer:

De stemmen zijn geteld en de uitslag is bekend. Hierbij de resultaten van "De foto van het jaar 2015".
In totaal is er 43x gestemd, waarvoor dank.

De nr's 1,2 en 3 zijn gevraagd om een stukje begeleidende tekst te schrijven over de totstandkoming van hun foto. Dit hebben ze gedaan en is bijgevoegd bij de foto.

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde plaatsen en een xtra pluim voor de nr's 1,2 en 3. 8)

1e plaats, Fotograaf: Svennie met 28% v.d. stemmen
Afbeelding

Het verhaal achter de foto:
De weersverwachting gaf aan dat het ‘s-morgens mistig zou worden. Ik ben vroeg mijn bed uitgegaan met de bedoeling om ons kantoorpand in een mistige omgeving op de foto te zetten. Helaas was het plaatje niet zoals ik voor ogen had en ben ik dus ‘gewoon’ aan het werk gegaan.

Mist heeft mij altijd al aangetrokken, de mist kan een normale omgeving omzetten in iets mystieks, iets spannends!

Tijdens mijn werk keek ik dus een aantal keer uit het raam, ineens werd de mist dikker en dikker. De verbouwing van het kantoor naast ons was zo goed als afgerond en de steigers werden afgebroken. Deze combinatie van de het afbreken van de steiger, de dikker wordende mist en de laagstaande zon maakte het schouwspel compleet. Ik was dus met recht op het juiste moment op de juiste plek. En nu een keer met camera!

De camera gepakt, gewacht op het juiste moment dat de bouwvakker en de kraan in de juiste positie stonden, compositie bepaald en afgedrukt.

Qua nabewerking niet veel gedaan omdat de sfeer al was bepaald door het tegenlicht.
Uiteraard lenscorrectie en belichting en contrast een klein beetje bijgesteld. Daarnaast enkel een stijgerpijp die op de foto uit het hoofd van de bouwvakker weg gepoetst.

Zo zie je maar, zorg dat je altijd je camera bij je hebt want soms ben je echt op het juiste moment op de juiste plek.

Exif:
Canon EOS 6D met EF 24-70 2.8 Mark I
Diafragma voorkeuze en ingesteld op f8
Brandpunt 25mm
Sluitertijd 1/320 sec
ISO 100
Belichting 2/3 stop onderbelicht.
Foto gemaakt in Alkmaar aan de Hertog Aalbrechtweg vanaf de derde verdieping.


2e plaats, Fotograaf: Ferry Passchier met 23% v.d. stemmen
Afbeelding

Achtergrond informatie over de fotograaf:
Ik ben Ferry Passchier, een 32 jarige 2d/3d visualisator uit Den Haag.
De reden dat ik daarnaast ook ben begonnen met fotografie is mede omdat mijn moeder opmerkte dat ze maar weinig van mijn grafische kwaliteiten terug zag in mijn vakantiekiekjes. Daar was ik het eigenlijk wel mee eens en bedacht me toen dat fotografie wel eens een hele leuke toevoeging zou kunnen zijn op het werk wat ik reeds deed. New York leek me dan ook een uitermate geschikte bestemming om eens wat serieuzer naar mijn foto's te gaan kijken. Drie maanden voordat ik in september 2010 naar NYC ging heb ik mijn eerste DSLR aangeschaft, een Canon 400D. Daar heb ik toen twee relatief goedkope lenzen bij gekocht, te weten de 'plastic fantastic' 50mm F/1.8 en een Sigma 18-200mm F/3.5-6.2. In de aanloop naar mijn vakantie ben ik flink gaan oefenen om mijn camera zo goed mogelijk te leren kennen.

Daarna is het eigenlijk een paar jaar relatief stil gebleven op fotografisch vlak, maar ik heb de hobby sinds april 2015 weer helemaal opgepakt en ben het sindsdien veel serieuzer gaan nemen. Niet in de laatste plaats omdat het me zo nu en dan uit mijn bureaustoel helpt, iets waar ik steeds meer behoefte aan heb. Omdat ik ook steeds vaker positieve reacties krijg op mijn foto's ben ik momenteel bezig een website op te zetten. Hij is nog niet af maar het einde komt in zicht. Overigens is de site al wel te gebruiken, maar vooralsnog alleen nog fatsoenlijk via een desktop. Voor een wat actuelere kijk op mijn werk verwijs ik mensen graag door naar mijn Facebook en/of Instagram.

Het verhaal achter de foto:
Dagen achter elkaar was het prachtig weer in Manhattan, New York.
Samen met mijn vriendin liep ik over Broadway om een beetje te shoppen toen er uit het niets opeens een tornado over kwam.
Snel sprongen we onder één van de vele steigers om te schuilen, en keken we toe hoe de enorme plensbui de straten in enkele minuten compleet blank zette. Toen zag ik opeens een jongeman in een glimmende leren broek aanlopen met een shirt waar de bekende slogan I <3 NY op stond. Hij was, net als wij, duidelijk niet voorbereid op deze weeromslag. Gelukkig voor hem zag hij tussen een stapel vuilnis een aftandse paraplu liggen waar hij dankbaar gebruik van maakte. Misschien is dat wel één van de redenen waarom hij zo van New York houdt :)

Mij leverde het uiteindelijk wel een aardige foto op, maar helaas heeft deze storm vooral voor veel ellende gezorgd (NYTimes) :(

EXIF:
Capture Date: 16 september 2010
Exposure: 1/80 Sec at F/5.6
Focal Length: 72mm
ISO Speed Rating: ISO 1600
Model: Canon EOS 400D (Rebel XTi)
Lens: Sigma 18-200mm F/3.5-6.2


3e plaats, Fotograaf: Charlie met 16% v.d. stemmen
Afbeelding

Het verhaal achter de foto:
Deze foto is gemaakt op Ameland, in de zomervakantie. Elke avond even naar buiten bij de caravan en kijken hoe de lucht erbij stond en vervolgens gauw even naar het strand.
Het viel die avond eigenlijk tegen, geen mooie zonsondergang. Dus ik was alweer teruggelopen vanaf het water terug naar de duinen en keek nog een keer achterom. Op dat moment zag ik deze vissersboot vlak langs de kust varen en deze kwam langzaam onze kant op, met de zon mooi achter de boot, en alle meeuwen rond die boot. Dat leek mij wel een leuk plaatje.
Dus toch maar weer terug gelopen naar het water en wachten tot de boot op het juiste plekje was en vervolgens enkele foto's gemaakt.


4e plaats, Fotografe: Marian Korte met 9% v.d. stemmen
Afbeelding

Gedeelde 5e plaats, Fotografen: Evelakes en Arnold_w met 3% v.d. stemmen
Afbeelding

Afbeelding

Gedeelde 7e plaats, Fotografen: Svennie en Jef-W met 2% v.d. stemmen
Afbeelding

Afbeelding

9e plaats, Fotograaf: Boko met 0% v.d. stemmen
Afbeelding
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 3

Proficiat, Sven!
Maar natuurlijk ook alle andere genomineerden.
Gebruikersavatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
Berichten: 3544
Lid geworden op: 04 jun 2011 22:20
Contacteer:

proficiat!! Allemaal prachtige platen!!

Michiel>=-
Gebruikersavatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 668
Lid geworden op: 28 sep 2012 14:03
Locatie: wijchen
Contacteer:

proficiat Sven , mooie platen allemaal gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
Svennie
Canon shooter+
Canon shooter+
Berichten: 830
Lid geworden op: 14 apr 2011 19:23
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Dank alleen voor de stemmen, echt een enorme eer! De rest natuurlijk ook gefeliciteerd!
Ik hoop dat we dit jaar weer met zijn allen zulke mooie foto's terugzien op het forum!
Plaats reactie

Terug naar “Foto van de maand”