Scotland part II, isle of Skye

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Natuur'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Inmiddels weer terug uit Finland van mijn tweede fotocursus dit jaar maar moest nog de laatste hand leggen aan de beelden van Schotland, 3 weken geleden. Dus hierbij part II met 10 nieuwe beelden van vooral het tweede deel van de reis: the isle of Skye.

Skye is het grootste en tevens noordelijkst gelegen eiland van de Binnen-Hebriden voor de westkust van het Schotse vaste land. Met de grootte van provincie Zeeland en slechts 8500 inwoners is het dunbevolkt en heeft de ruige natuur vrij spel. Skye wordt gekenmerkt door uitgestrekte kale heuvel- en berglandschappen, veengrond en slechts op een paar plaatsen kleine bosjes. Hoewel het op Skye, net als in de rest van Schotland, aardig kan spoken is het spel van licht en dichte bewolking juist datgene wat Skye zo aantrekkelijk maakt. In een uur kan het weer omslaan van dichte mist met motregen naar stralende zon om vervolgens aan de horizon een rij met apocalyptische wolken aan te kondigen. En juist de momenten tussendoor maken Skye en et ruige landschap zo aantrekkelijk.


1. the old man of Storr
Afbeelding

The old man of Storr is een bekende eenzame rotspiek in het Storr-massief, aan de oostkust van Skye. Na een hele klim en zonovergoten wandeling komen we eindelijk aan bij de bekende pieken... verdwijnt de zon achter een dikke wolkenmassa, begint het fiks te waaien en worden we doornat van de regen. Het typisch Schotse weer wat ik bij mijn cursisten steeds zo roem wordt nu door mij vervloekt. Mijn enige plan wat ik had voor deze week lijkt in duigen te vallen, evenals alle plannen van de cursisten. Terwijl iedereen zijn plannen bijstelt klim ik verder omhoog naar het door mij beoogde uitzichtpunt, een helse klim vol rotsen, stenen en spekgladde ondergrond van het veen. Uiteindelijk bereik ik samen met een Australiër in de stromende regen mijn punt. Omdat ik wacht en blijf hopen op de zon en de tijd wil verdrijven (en de stromende regen wil vergeten) knoop ik een babbeltje aan. Deze man, een kranig heerschap in de leeftijd van mijn Opa, blijkt te wachten op zijn vrouw en schoonvader (!) die uiteindelijk ook de top bereikt, 87 met baard als de Kerstman. Met z'n vieren genieten we van het uitzicht in de stromende regen... tot ineens, na bijna een uur, de zon doorbreekt. Heel even worden de pieken belicht door een lichtstraal om daarna weer in het donker te verdwijnen. Ik ben volledig doorweekt, inmiddels koud ... maar heb mijn beeld!



2.Rainbow from Quiraing
Afbeelding

Vanaf het Quiraing, een aardverschuiving in het noord oosten van Skye heb je een wijds uitzicht over de kust, een inham van de Atlantische oceaan en zelfs het vaste land van Schotland. Een smal pad leidt je langs de volledig kale helling van de bergwand en zorgt ervoor dat je alleen op kan kijken als je stil staat (als je een snelle en zeer onaangename reis naar beneden wilt vermijden). Op zee wisselen zon en regen elkaar af waarbij de regen in schermen langs de kust gaat. Eén van deze schermen wordt perfect door de zon beschenen met een intense regenboog tot gevolg.



3. the old Sligachan bridge
Afbeelding

Eén van de meest toeristische plaatsen op Skye is het beroemde historische brug in Sligachan. Ik aarzel altijd om naar zo'n welbezochte plek te gaan, maar we kwamen er langs met de fotografiecursus en deze plek niet voor niets goed bezocht; het is blijkbaar de moeite waard om te bekijken. Toen we aankwamen bleek de parkeerplaats vol met bussen en toeristen, niet de plek om te zijn als fotograaf. Maar wat enorm amuseerde was dat de meeste toeristen de brug op liepen, foto's namen en meteen weer teruggingen naar de bus. Helemaal het tegenovergestelde van wat ik aan mijn cursisten vertel: als je een onderwerp wilt fotograferen ga je nooit naar het onderwerp toe, maar zoek een goede plek in de omgeving vanwaar je het onderwerp kunt combineren met een interessante voorgrond en ondersteunende achtergrond. Dus alle toeristen stonden op de brug en slechts mijn cursisten klommen over de keien langs de rivier ... Hier één van de weinige foto's in tussen twee 'ladingen' toeristen in...


5. the old Sligachan bridge
Afbeelding



4. Famous Quiraing tree
Afbeelding

De 'beroemde' boom in de Quiraing, Isle of Skye, Schotland. Ondanks al de foto's van deze beroemde boom, waar het lijkt dat deze boom groot is en makkelijk te vinden, blijkt het een klein boompje, meer een soort struik. De grote canyon waar hij overheen groeit blijkt slechts een klein kloofje. Grappig dat mijn beeld zo anders was wegens alle foto's die ik had gezien, ik kon hem dus ook eerst helemaal niet vinden. Zelfs naast de boom was ik er nog niet zeker over, pas na het maken van groothoek foto's die ik herkende de boom ...


6. fairy pools
Afbeelding

Net als de 'beroemde' Quiraing boom, waren ook de Fairy Pools anders dan ik in gedachten had. Door al de groothoek foto's op het net, was mijn idee compleet anders en ging ik dus op zoek naar grote plassen waar mensen wild zwemmen. Dus, net als bij de boom, ben ik het helemaal doorgelopen, langs de pools, zonder ze te herkennen. Pas op de weg terug, toen ik op de rotsen sprong, ging zitten en een kijkje van net boven het waterniveau nam... zag ik de Fairy pool :-)



7. fairy pools at the foot of the black Cuillins mountains
Afbeelding



8. View over Loch Leathan
Afbeelding



9. fairy pools at the foot of the black Cuillins mountains
Afbeelding



10. Glenfinnan Viaduct
Afbeelding

Op het vaste land van Schotland, onderweg van Mallaig naar het over-toeristisch Fort William (niet naartoe gaan, zelfs langsrijden is al een kater!) passeren we Glenfinnan. Achter een kleine parkeerplaats lopen we onder de bomen door en ineens staat daar voor ons het Glenfinnan viaduct, een enkelspoor brug tussen twee heuvels. Niet alleen ligt het viaduct prachtig in het omliggende landschap maar de fan herkent ook meteen de brug waarover de Hogwarts express in diverse Harry Potter films de leerlingen naar Hogwarts brengt. En als dan de zon en de schaduw van de wolken ook nog even mee willen werken...


voor EXIF zie foto's....
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Puur genieten...van dit prachtige land, de prachtige foto's en vooral de heerlijke verhalen en uitleg er bij!!!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Een lust voor het oog. Knap dat je zelfs de regenboog op afroep hebt ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Prachtige platen stuk voor stuk een lust voor het oog.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Het zijn adembenemende foto's......

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Als je dit ziet dan valt je niks meer in...........
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Je maakt prachtige foto's. Met een hoog genieten-gehalte.
Ook leuk dat je het verhaal erbij vertelt, dat maakt het direct stukken interessanter.
Bedankt voor het delen, tof!
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een fraaie serie Johan......altijd weer een genot om naar te kijken.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Erg mooi gespeeld met licht, kleur en compo, stuk voor stuk lekkere platen
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Prachtig!

Jij mag vaker op vakantie / cursus / excursie gaan wat mij betreft :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Nicole30

Prachtig hoor! Alsof je een reisbrochure leest!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank allemaal :)
www.johanvanderwielen.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een heel fraaie serie die mijn verlangen om ook eens naar Schotland te gaan aanwakkert
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Prachige serie geworden Johan. Ik vroeg me af over welke fotoreis dit gaat? Is dit er één uit jouw aanbod? Ik kan hem nl niet vinden op je site. wel die van Finland, maar Schotland zie ik niet.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
Julia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2013 17:38

Kanonne wat mooi!!! Puur genieten van het spel van licht en schaduw.....en van de diepte en het wijdse wat je foto's hebben heel erg mooi!!!!
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Prachtige serie wederom!!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Wat een mooie serie. Kleuren, licht, compositie alles klopt. Heerlijk om naar te kijken en bij weg te dromen om ook zulke platen af te maken :D

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Heerlijke reeks!
Het doet 2 dingen: Reis lust opwekken, en foto's maken aanwakkeren!
Zo wil iedereen ze denk ik wel maken!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank allen!

@Laszlo: deze reis is niet van mijzelf maar heb ik begeleid in opdracht van SNP reizen, zie hier: http://www.snp.nl/reis/groot_brittannie ... s_fotoreis" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens bestaat de kans dat ik hem volgend jaar in juni weer begeleidt maar dat is nog niet zeker.
www.johanvanderwielen.nl
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

Mooi, mooi licht te pakken
alleen bij nr 10 vind ik de lucht niet zo mooi,
pola-filter gebruikt ?

groetjes,
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar