Tijdsbeeld van het bedrijfsleven in mijn dorp

De beste en mooiste foto's in de categorie 'Overig'

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators, Invited users

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Met enige schroom heb ik deze serie ingediend voor de expositieruimte.

Ik heb de foto's geplaatst voor de categorie overigen, omdat het reportagefotografie betreft.
Ik vind het een zeer mooie tak van fotografie, die ik op het forum helaas maar mondjesmaat tegenkom. Ik hoop anderen een beetje te kunnen motiveren om ook eens iets in die richting te gaan doen. De serie is niet kersvers gemaakt, maar al enkele jaren oud. Ik vind het toch speciaal genoeg om eens aan een groter publiek te willen tonen.
Het idee was alsvolgt: ik wilde, om een tijdsbeeld te schetsen van het bedrijfsleven in ons dorp een reportage maken. Er is niets in scene gezet. Ik heb de mensen gevraagd of ik langs mocht komen en van wat die dag plaatsvond heb ik op mijn manier foto's gemaakt.
95% van de bedrijven was bereid mee te werken. Ik heb hier later met sponsoring van deze zelfde bedrijven een boekje uitkunnen brengen, met van elk bedrijf een sfeerfoto en van de mensen, die ze runden. Enkele van de sfeerfoto's zijn hieronder weergegeven.

De serie is nog op een analoge manier geschoten. Om dat veel foto's binnen gemaakt zouden moeten worden en ik uniformiteit wilde, is alles gemaakt op Illford HP5 film, opgewaardeerd tot 1600 ASA en ontwikkeld in T-max. Vandaar de korreligheid en beperkte toonschaal Deze negatieven zijn later gescand met een Nikon negatiefscanner en verder enkel bewerkt dmv digitaal doordrukken en tegenhouden.
Voor het web heb ik een sepiatoning toegepast. De originele foto's missen toch wat pit als gevolg van het scannen.
Ik heb er twee jaar aan gewerkt en na het hele proces was ik zo leeg, dat ik minstens een jaar geen camera aangeraakt heb. Gelukkig is het weer beginnen te kriebelen.

Het grappige is dat nu zo'n 5 jaar later al diverse bedrijven verdwenen zijn, met name in de landbouw. Hierdoor krijgt de opzet: "een tijdsbeeld" al een beetje inhoud.

Ik hoop dat U het kunt waarderen.

Peter

1. Afbeelding


2. Afbeelding


3. Afbeelding


4. Afbeelding


5. Afbeelding


6. Afbeelding


7. Afbeelding


8. Afbeelding


9. Afbeelding


10. Afbeelding


11. Afbeelding


12. Afbeelding


13. Afbeelding


_________________
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Peter
Ik waardeer je foto's zeer.
En vind ze erg goed weer gegeven.
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij mag je maar 10 foto's tegelijkertijd plaatsen.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

martmarbus schreefCOLON volgens mij mag je maar 10 foto's tegelijkertijd plaatsen.
Voor het expositiegedeelte mag je 1 tot maximaal 15 foto's insturen. zie de richtlijnen
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

@ mart: nee hoor, voor de expo mag je tot 15 foto's plaatsen, lees de sticky maar bovenin elke expositie-ruimte.

@ PP: heel erg goed gedaan! Sommige foto's missen (nog steeds) wat pit, maar dat stoort me absoluut niet. Het versterkt voor mij zelfs de leeftijd van de foto's!
#1. Een topper voor mij, mede door de sterke lijnvoering!
#2. Iets minder, maar nog steeds erg fraai, vooral door die ene steunende hand.
#3. Ook weer prachtig, heel goed de fysiotherapeut weergegeven - en met mooi behoud van de privacy!
#4. Ook een wat mindere voor mij, maar wel leuk dat je de voeten van de andere fietsenmaker in beeld hebt!
#5. Howel het een leuke foto van de geiten is, mis ik hier de mens in beeld, al was het maar een hand die eten geeft of zo.
#6. En hoewel hier ook geen mens in beeld is, vind ik deze juist weer wel heel sterk! De lege straat met die garageboxen is gewoon super.
#7. Zeer sterk beeld, goed gezien!!!
#8. Ook een mooie klassieke foto, mooi ook dat je veel mais in beeld houdt, terwijl de actie maar op een hel klein deel van de foto te zien is.
#9. Deze foto doet me wat minder, misschien omdat niet duidelijk is of het de schipper is die we zien?
#10. Prachtig, klassiek beeld!!
#11. TOPPER!! Positie, licht, compositie: het doet me sterk denken aan foto's uit de jaren '50 of zo, maar de strak opgestapelde hooibalen verloochenen dat weer. Mooi gedaan!
#12. Ik weet het niet, als sfeerbeeld niet verkeerd, maar zonder de context is ie wat karig.
#13. Een een mooie afsluiter van de trimsalon!

Terecht expo-materiaal wat mij betreft!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Bedankt Fokke voor je uitgebreide en kritische bekijken van de foto's. Dat waardeer ik altijd zeer. Leuk dat je het kon waarderen.
Ik weet dat ik bij sommige bedrijven vooraf verwacht had een mooi beeld te kunnen schieten en andersom: hoe moet ik in godsnaam bij bedrijf x een mooie foto maken. Soms bleek het achteraf juist helemaal anders uit te pakken. Bijvoorbeeld bij de fietsenmaker: daar stikt het van de mooie "troepdetails" ed en toch had ik moeite met het vinden van mooie beelden. Ook bij de tocht die ik meemaakte op de fluiterboot dacht ik: boot! biesbosch! moet lukken. Viel ook tegen.
Daarentegen in de landbouwsector had ik niet veel verwacht en dat viel weerreuze mee. (echt iets voor zw-wit overigens)
Verder heb ik op de meeste locaties wel foto's van mensen in actie, maar heb het ook een beetje afwisselend willen houden voor het boek. Vandaar ook de bv gewoon gezellige foto van de nieuwsgierige geiten.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

@ Oneshot & Fokke
Sorry. Ik heb niks geschreven.

Mijn commentaar was natuurlijk niets.
Hier ,mijn visie
1. Goed perspectief,. het lijnenspel van de akker staat er goed op. Goede combinatie tracker, land, lucht
2.Hoewel ik weinig in de frituur kom, ziet deze foto er netjes uit. Misschiet iets meer contrast. maar dat is een kwestie van smaak.
3.Zeer goede uitsnede. Goed op de licht inval gelet.
4.Was deze met een flitser gemaakt? Dan zou ik een volgende keer eens met een hogere Iso waarde wgaan werken en dan zonder flits.
Zo blijft de schaduw weg. Want ik denk dat die in deze foto geen meer waarde heeft.
5.Goed in elkaar gezet
6.De straat lijkt ietsie overbelicht. Het oog trekt te snel naar de straat ipv naar de vensterbank.
7.Appart, maar wel mooi
10. gewoon goed
11.Het is alsof ik mijn jeugd voorbij zie rijden.
Vaak op de hooiwagen gezeten. heerlijke foto.

verder geen op of aanmerkingen
Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik ga niet per foto bespreken omdat ik de serie in z'n geheel bekijk. In een serie heb je altijd sterkere en zwakkere foto's. Sterker nog. Dat is bijna een vereiste om de aandacht vast te houden.
Ik vind dit een ijzersterke serie. Heel fraai.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ook mijn complimenten... verder zalig dat de eerste reeks een old-skool analoge serie is... geweldig!! Concept, idee, eenheid, dit steekt ver boven het gemiddelde van EOSd uit, mss niet om techniek maar wel om inhoud!
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Hmm... mijn posting was niet aangekomen. Nou ja, nog maar een keer dan. Toen ik de eerste keer deze serie zag dacht ik meteen "Bert Haanstra" en "Grolsch". Vooral #9 en #11 vond ik daarin uitblinken. Als sfeertekening echt helemaal geslaagd (en fotografisch is 't ook lang niet slecht ;)).
sarafouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 16:04

Echt een geweldige serie. Geeft mij zeker ideeen en inspiratie! Ook de kleuren en korreligheid van de foto's en de manier waarop de beelden zijn neergezet spreken mij aan. Dat is nou fotografie in mijn ogen! En deze fotografie zou ik ook willen neerzetten, alhoewel ik nu nog heel erg gericht ben op natuurfoto's.

Mmmm toch maar eens een dagje doorbrengen op de boerderij van mijn familie.
Canon 350d, 18-55mm kitlens, zoomlens Canon 70 - 300mm. Twee UV-filters, zonnekap, extra batterij, een statief, Lowepro schoudertas en een externe flitser met omnibounce.
Ik begin het stilletjes aan te leren...met dank aan het forum.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Het is een mooie en goedverzorgde serie waar zo te lezen en te zien veel tijd en zorg aan is besteed.
Door de sepiatoning ontstaat er een mooie sfeer die oud aan doet en dus goed past bij het tijdsbeeld wat je hebt neergezet.
Foto 1, 7 en 11 springen er voor mij het meeste uit, goed in beeld gebracht met mooie compo's.

Kortom een bijzondere en fraaie serie en prettig om naar te kijken. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Prachtige reeks.
De kleur setting vind ik ook aangenaam.

Lijkt me leuke fotografie. Helaas heb ik er geen kaas van gegeten.
sarafouk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2006 16:04

PS...zie nu pas dat ze in de expositieruimte geplaatst is... Zeer terecht.
Canon 350d, 18-55mm kitlens, zoomlens Canon 70 - 300mm. Twee UV-filters, zonnekap, extra batterij, een statief, Lowepro schoudertas en een externe flitser met omnibounce.
Ik begin het stilletjes aan te leren...met dank aan het forum.
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

erg mooie reeks. ik ga niet 1 voor 1 opsommen, gewoon genieten, fotografisch kwaliteit!
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Vind het erg fijn dat de serie in de smaak gevallen is.

Nog een kleine aanvullig over het totale project.
In totaal heb ik alle bedrijven in Hank gefotografeerd (gelukkig waren dat er maar zo'n 110, waarvan er denk 100 bereid waren mee te werken).
Ik had bezelf twee eisen gesteld:
1. Ik ga overal maar 1 keer langs.
2. Er wordt niks in scene gezet.
Het enige overleg was soms (bv bij de landbouw) of er op de dag dat ik langs wilde komen iets te gebeuren viel.
Ik maakte steeds enkele foto's van de eigenaren voor hen winkel/bedrijf/huis.
Verder bleef ik een uurtje terplaatse voor de sfeeropnames en meestal hadden de mensen na een tijdje amper meer oog voor mij. De ene dag was geslaagder dan de andere. Het heeft me naast mijn werk heel veel vrije tijd "gekost" en mijn vrouw was niet altijd even blij.
Bij een kunststichting heb ik vervolgens een workshop Xpress kunnen volgen, zodat ik ook de layout van het boek zelf heb kunnen samenstellen, daar was ik wel erg blij mee. (moest wel weer alle bedrijven langs om te vragen om sponsorgeld)

Verder kan ik iedereen aanraden zich eens in een bepaald onderwerp vast te bijten, dat geeft veel voldoening.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 638
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Middelburg
CONTACTCOLON

Totaal niet mijn smaak, zou de foto's wel eens in kleur willen zien.
Ik denk dat er dan niet veel van over blijft.
Ik maak geen perfecte Foto's, maar ik doe wel mijn best.
[color=red] Neem eens een kijkje op mijn Site
www.arendbevaart.nl [/color]
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Er zitten sterke en minder sterke foto's in. De mannier van fotograferen staat mij wel aan. Als serie een leuk idee en een mooi stukje werk.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik heb zelf een verleden mbt tot het ontwikkelen en afdrukken van zwart/wit en had altijd een grote hekel aan korrel... Nu is dat een persoonlijke smaak, maar ik vraag mij werkelijk af waarom je hier de keuze hebt gemaakt om veel korrel te genereren. Het kan zeker een meerwaarde zijn, maar aangezien hier toch ook wel wat aan contrast ontbreekt vind ik persoonlijk de analoge bewerking niet helemaal geslaagd. Verder wat details die mij opvallen:

1) Horizon staat scheef.
3) Jammer van de storende achtergrond, misschien dat een iets hoger standpunt dit weg genomen zou hebben.
5) Misschien dat je deze beter in portret had kunnen nemen ? Om er zo voor te zorgen dat de 3 voorste koppen er helemaal opstaan.
13) Ook hier denk ik dat de foto in portret stand beter zou zijn.

Als serie vind ik het geheel wel geslaagd. Hoewel ik persoonlijk de analoog bewerking ( korrel/grauw/weinig contrast ) niet zo mooi vind. Eea wordt namelijk meestal versterkt door kwaliteitsverlies bij inscannen. Je hebt het jezelf op deze manier ook niet makkelijk gemaakt. Niet even snel terug kijken op het schermpje, of blind een 2gb kaart in burst vol schieten... Deze klassieke aanpak verdient wel respect !

Ik hoop dat je mijn opbouwend bedoelde kritiek kunt waarderen.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Ik hoop dat je mijn opbouwend bedoelde kritiek kunt waarderen.
Tuurlijk!!!! Hoe meer (opbouwende) kritiek hoe beter.
Allereerst de keuze voor korrel: Deze is niet zo zeer bewust als uit nood geboren. 5 j geleden beschikte ik alleen over analoge spullen en een negatiefscanner. Ik wilde perse over het gehele project een soort druk/materiaal gebruiken. Omdat ik, om de mensen niet te storen, ook perse geen (nauwelijks) flits wilde gebruiken, maar liefst besttand licht heb ik alles gefotografeerd op Hp5 gewaardeerd op, 1600 ASA --> helaas veel korrel.
(Het gebrek aan contrast vind ik overigens wel meevallen).

Mbt tot de foto's
Horizon in 1 wat scheef: is bewust; op een of andere manier vond ik helemaal recht minder overkomen (wat statischer?) daarom maar tegen alle regels in: een beetje scheef.
foto 3: hoger standpunt: is een goed idee, maar ik voelde me zwaar onzeker, bij de fysiotherapeut, aan het werk en die wilde ik niet te veel storen.
foto 5: portret: zit wat in.
foto 13 portret: hier wilde ik toch perse de kapster erbij.
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Er is al veel over geschreven maar wil ook even kwijt dat het een mooie samenhangende reeks is geworden!

Groetjes,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar