Mijn allereerste motorcross

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

In het kader van een thema van de fotoclub (waaghalzen) én mijn nieuwe camera die ik zaterdag heb opgehaald (een Canon 70D) ben ik gisteren met een fotoclubmaatje naar een motorcross wedstrijd geweest op de Veluwe, in Hoenderloo. Ik heb helemaal niets met sport kijken normaal, maar als je fotografeerd ben je er toch op een heel andere manier mee bezig. Wat heb ik genoten zeg! We liepen daar als enige 2 vrouwen met een fotocamera, maar hebben lekker gebabbeld, uitleg gekregen en in een paar uurtjes tijd heb ik 1200 foto's gemaakt. Een mooie eerste vuurdoop voor de camera dus.

Maar jee, ook ontzettend moeilijk. Ik had me vantevoren wel een beetje ingelezen, en gekeken wat ik wilde proberen. Ik wilde graag actiefoto's maken in het kader van het thema van onze club, en ik wilde ook wat beweging in de foto terugzien. Ik heb geëxperimemteerd met verschillende instellingen, maar uiteindelijk vind ik zelf de foto's met een relatief lange sluitertijd het mooist. Ik heb 2 foto's die ik zelf de moeite waard vind, maar ik ben heel benieuwd wat jullie daarvan vinden. De camera had ik ingesteld op Tv, en van alles uitgeprobeerd tussen 1/125 en 1/1250. Ik had de AF op AI Servo staan. Met de AF punten heb ik ook behoorlijk zitten stoeien, en ik ben er nog niet helemaal uit wat ik nu het best kan gebruiken. De 70D heeft zo'n geavanceerde functie met 19 punten, en je kunt 2 standen kiezen die de AF punten automatisch kiezen. Toch geloof ik niet dat dat geschikt is voor sportfotografie. Het pannen is ook ontzettend moeilijk heb ik gemerkt, ik heb nog veel oefening nodig.

De meeste foto's heb ik gemaakt met mijn standaard zoomlens, de 24-105mm. De telelens vond ik niet handig, omdat we er vrij dicht op stonden. Ik heb er tijdens het fotograferen niet aan gedacht om ook mijn macrolens (105mm) eens op de camera te zetten. Zou dat een goed idee zijn?

Van de 1200 foto's die ik in een paar uurtjes maakte, heb ik er 2 die ik zelf de moeite waard vind. Maar ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik hoop op feedback waar ik nog wat van kan leren!

#1.
Afbeelding
Exif: 1/125 bij f/4, iso 200, 58mm

UPDATE:
Afbeelding
Toelichting: kleuren in de achtergrond teruggebracht in luminantie en verzadiging (vooral het groen).

#2.
Afbeelding
Exif: 1/125 bij f/10, iso 800, 80mm

UPDATE:
Afbeelding
Toelichting: foto nog eens verscherpt in Output sharpener van Nik, en de filter van Perfect View verwijderd (licht bewerkt op rode tinten in LR)
Laatst gewijzigd door 1 op Jasmino, in totaal 28 keer gewijzigd.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dat is met 1200 kliks idd een behoorlijke vuurdoop...!
En met een splinternieuwe cam deze zandbak opzoeken om ermee te spelen vind ik extra dapper trouwens...

De eerste is heerlijk scherp. Maar de achtergrond oogt wat druk omdat er eigenlijk nog teveel duidelijk is maar niet genoeg vervaagd. Volgende keer een nog langzamere sluitertijd uitproberen.
Moet lukken als het pannen je met oefenen nog beter afgaat.

Die scherpte mis ik helaas op nr, 2.
Nou is beweginsonscherpte voorkomen met dergelijke snelheid op oneffen terrein natuurlijk extra lastig.
Denk dat hier de sluitertijd weer net omhoog moet.

Maar er zitten een paar leden hier die daar veel meer ervaring mee hebben. Die kunnen je misschien wat tips geven voor een volgende keer. Misschien ook wat bruikbare af instellingen betreft.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De opmerking van Frank over de eerste vind ik spot-on.
De tweede, wel, ik weet niet of ik die beter zou vinden als 'ie scherp was. Ik vind motorcross foto's vaak saai en ik realiseer mij nu dat dit komt doordat de motor stil lijkt te staan. Verder vind ik linksboven de regen of modder storend.

Edit: bijna vergeten, maar lang niet slecht, zeker niet voor de eerste keer.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Voor een eerste keer helemaal niet slecht, zeker niet met een sluiter van 1/125e
Beide fotos zijn gedaan op een best wel lastig punt voor panning.

In foto 1 zou je de achtergrond wat minder sterk kunnen maken door de kleuren wat af te zwakken.
In foto 2 vind ik de zandkorrels juist wel wat toevoegen.
Het is en blijft een actie sport.
Crossers zelf zien vaak liever iets van de baan terug in de achtergrond.

Gebruik alleen 't middelste AF punt, de rest leid de focus meestal teveel af, zeker bij panning.
Bij een diafragma van 2.8 tot F4. leg ik de AF op de helm.
Vanaf 5.6 op het voorste startnummer.
Maar dat hangt ook wel weer een beetje af van de afstand.

Ga je nu vaker de crossbaan op :?: 8)
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank Mozes, voor de uitleg over die AF punten en het scherptstelpunt. Ga ik de volgende keer ook proberen. Ik heb nu van alles geprobeerd, maar focus op 1 punt lijkt het best uit te pakken. En ja, ik ben wel van plan om dit nog eens te doen. Niet alleen motorcross overigens, maar vooral actiesporten. Kitesufren wil ik ook wel eens doen, en skateboarden. Heb de smaak te pakken.

Dank aan iedereen voor de feedback trouwens, ik waardeer het. Ik heb van de foto's nog een update. Op advies van Mozes heb ik de kleuren van de achtergrond nog wat teruggebracht. Met name het groen dan. De 2e foto heb ik nog eens door outputsharpener gehaald, en de filter die ik had toegepast van Perfect View vervangen door een lichte bewerking in LR. Zie daarvoor mijn 1e post. De opspattende modder vind ik zelf juist wel leuk in de foto, dat brengt toch juist de actie in beeld?

Ben benieuwd of jullie de updates beter vinden nu.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Leuk he zo'n nieuwe tak van fotografie?

Update is inderdaad beter denk ik

Ben benieuwd naar je volgende actie foto's!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Like voor de update..

Een de zand/modder hoort er zeker bij!
Ook benieuwd naar de volgende resultAten.
Wil dit jaar ook weer eens motorsport of dergelijke vastleggen. Maar eens in de programma's duiken..
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Haha, 1200kliks!
Als je dat vaker gaat doen wordt je vanzelf wel wat selectiever in het schieten, scheelt ook een hoop in het uitzoeken na die tijd.

Maar deze serie is niet slecht voor een eerste keer hoor.

Idd middelste focuspunt gebruiken, AI servo, en wat spelen met de sluitertijd. Mss volgende keer, als je het wat meer onder de knie hebt, ook van te voren even checken waar je gaat staan, zodat je evt een mooiere achtergrond krijgt.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Jacqueline,

De waarden waarmee je motorcross fotografeert zijn wel een beetje aangegeven.
Ik denk dat je vooral moeten zoeken naar wat jij wil zien in de nog te schieten foto, bij motorcross zijn zoveel mogelijkheden om een foto vorm te geven.
Persoonlijk ga ik voor foto`s van dichtbij waarbij je de details van de crosser dus goed in beeld brengt. Anderen zullen wat meer ruimte om een onderwerp willen geven, zoals de foto`s die jij zelf geschoten hebt.

Verken vooraf de baan even tijdens de training, kijk naar punten waar de crosser net het gas open draait bijvoorbeeld, rondvliegend zand, modder of klei doen het altijd goed op een foto.
Een crosser die half naast zijn motor hangt of schuint de bocht uit komt, ook dit zijn de momenten om te pakken. Probeer de actie in de foto te brengen.
En natuurlijk is een laag standpunt het mooist denk ik, dus oude broek aan doen en door de knietjes, zo dicht mogelijk bij de actie ( denk wel om je veiligheid )
Gebruik het liefst een 70-200mm lens, voor motorcross is deze ideaal, maar met de 24-105 kom je natuurlijk ook een heel eind.
Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

1 klik om de 6 seconden...
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

We hebben de baan overigens vooraf wel verkend, en ook ons laten informeren door de vlaggers daar. We wisten zo wat de snelste punten zijn, waar gesprongen wordt en waar de mooie bochten zijn. Ik heb verschillende foto's van crosserd die door de bocht komen, maar die vond ik toch minder mooi dan deze hier. Ik wilde zelf heel graag de beweging terug zien, de actie.

Langs deze baan in Hoenderloo staan overigens alleen maar bomen, er is geen enkel stuk zonder. Nou ja, behalve bij de start dan, maar dat was geen mooi punt omdat het heel rommelig was, met bulldozers in de achtergrond en zo.

Een 70-200mm heb ik niet in mijn bezit, wel een Tamron 70-300. Maar die is aanzienlijk minder lichtsterk, en dus heb ik al snel de 24-105 weer erop geschroefd. We zaten overigens heel dicht bij de actie. Waarom de 70-200? Vanwege de sneldheid icm lichtsterkte? Hij gaat aardig boven mijn budget........ Dus voorlopig zal die er zeker niet zijn.

En ja, veel foto's op die paar uurtjes. Maar ik had mijn 70D op high speed burst staan, dus met elke klik werden er aardig wat foto's gemaakt. Heel handig bij het pannen! Minder handig bij het uitzoeken.... ;-)

En Edbulk: je zegt "probeer de actie in de foto te brengen". Is dat hier volgens jou niet gelukt dan? En ja, door de knieën ben ik ook vaak gegaan.

Dank voor jullie feedback. Ik hoor geen heel andere dingen dan ik zelf al bedacht had, maar het geeft wel bevestiging. Ik zit op de goede weg, en ga nog meer oefenen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Jacqueline,

De tips waren opbouwend bedoelt, maar je kan ze allemaal weerleggen dus heb je geen feedback nodig lijkt mij.
Ik ben benieuwd naar je volgende serie.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Oh maar Edbulk, ik geef alleen een toelichting en reactie, en ik stel wat vragen. Ik ervaar de tips ook als opbouwend, maar vraag erop door en geef intussen mijn reactie daarop. Niet bedoeld als verdediging maar als toelichting. Ik kan alle feedback gebruiken. Waarom de 70-200? Vanwege snelheid icm lichtsterkte? En zie jij die actie niet terug in de foto's? Zo ja, dan hoor ik graag waarom dat volgens jou niet gelukt is. Ik denk van wel, dus als dat niet overkomt wil ik daarvan graag leren.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Jacqueline,

Dat begrijp ik, maar dan heb je de feedback toch niet meer nodig, dan is het alleen een kwestie van jezelf verbeteren.
En inderdaad de 70-200 is snel en er komt meer licht binnen met een groter bereik..
En actie kan iedereen anders zien, dat is gewoon een kwestie van smaak, het gaat er dus niet om of ik de actie in jouw foto`s niet zou zien. Uiteindelijk krijg je je eigenstijl.
Mijn smaak is gewoon anders en hou meer van zoals de onderstaande foto.

41434

Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor je toelichting! Deze vind ik trouwens ook super en rete scherp. Jij kiest dus duidelijk voor een kortere sluitertijd. Deze lens heeft natuurlijk wel een prachtig bokeh, daar kan mij materiaal niet aan tippen. Misschien als ik ooit wat omzet heb gemaakt dat ik kan denken aan een betere zoomlens.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Jacqueline,

Ja, korte sluitertijden, en op welke plek ga je staan!! en gebruik de mm die je hebt.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

THnx.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
fox68
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2011 20:56
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ed, waar ga jij meestal naar toe om fotos te maken van motorcross?
Dit staat ook nog op mijn lijstje om een keer te gaan doen.
Grt Herman
Canon 1Dx, Canon 1D MarkIV, Canon 7D, 70-200mm L 2.8 IS II, 16-35mm L 2.8II, 400mm L 2.8 IS, 24-105 L 4.0 IS
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Herman,

:D denk dat je een lijstje bedoelde:

MCC Holland Gouda
MSV Salz Amersfoort
MC de Bougie Arkel

Dit zijn de banen die redelijk binnen de kilometers liggen en waar je leuke platen kan schieten.
Laatst gewijzigd door 1 op Edbulk, in totaal 1 keer gewijzigd.
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Edbulk schreefCOLON Morgen ben ik misschien nog even op Berghem,
Ah jammer, morgen ben ik er niet, ik ga naar de Lithse Ham Cross (ATB).
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar