Wat gaat hier fout?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
JettyB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2011 08:56

Vandaag foto's gemaakt bij het openwater kampioenschap.

Het was niet zonnig, dus dat de foto's donker zijn snap ik, kan ik met software wel bijwerken. Wat ik mij wel afvraag is hoe het kan dat ik zoveel ruis in mijn foto heb. Foto's zijn genomen met een Canon 60D, Canon 70-200 mm F4.0 IS USM. Exifgegevens staan er bij (ISO 400, 1/800, F7.1). Scherpgesteld op het hoofd van de middelste zwemster. Normaliter heb ik dan scherpe foto's met wat lichte ruis, dit is èn niet scherp èn veel meer ruis dan normaal. Wat zie ik over het hoofd?

45883

Ik hoop dat een van jullie kan helpen!
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

'' het was niet zonnig, dus de foto is donker'' ????
Een te donkere foto heeft te maken met de belichting die jij instelt. en je hebt ruimte genoeg met 1/800 en 7.1.

Volgens mij had je deze foto 1 stop meer licht moeten geven.
Zwemmers iets minder centraal, de begroeiing achter mag minder, is geen toegevoegde waarde, alleen ter info dat het niet in een zwembad is.

De ruis (die ik niet zie) komt mogelijk door de onderbelichting in de donkere delen.

gr Adrie
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
JettyB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2011 08:56

A3 A

Dank je wel voor je reactie. Op mijn camerascherm leken de foto's redelijk, pas op de computer zag ik dat ze te donker zijn. Zoals gezegd dat is met software makkelijk aan te passen, zeker omdat de foto's in RAW zijn gemaakt.

Waar het mij om gaat is dat wanneer ik de foto crop ik dan toch behoorlijk veel ruis zie, met name op de gezichten. Dat is iets wat ik normaal gesproken niet op deze manier zie. Wat betreft de compo, dat is op dit moment voor mij van minder belang, ik heb juist deze foto gepakt omdat de ruis hier heel duidelijk naar voren komt.

45889

addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De foto is onderbelicht. En om eerlijk te zijn zie ik niet zoveel ruis, maar als je het vervelend vind, gewoon een beetje ruis reductie in Lightroom en klaar ;-)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Ik denk het ontbreken van nabewerking. Je maakt de foto in RAW. Op je cameraschermpje zie je de in de RAW ingebouwde Jpeg. Die is door de cameraprocessor bewerkt.
Het RAW-bestand moet geconverteerd en daarna bewerkt worden. Wat we nu zien is een onbewerkte naar Jpeg voor het Web verkleinde foto.
Als er al ruis is, wat ik op de getoonde foto's niet goed kan zien, dan is die door de omzetting van 16-bit naar 8-bit alleen maar versterkt.
Je mist scherpte? Dat is nu één van de nabewerkingen die je altijd moet doen als je van RAW komt.
Geef eens een link naar het RAW-bestand zoals het uit de camera komt. Alleen dan kun je echt iets zinnigs over ruis zeggen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar