OVB RallySprint Veenendaal/Ede

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Vandaag "even" in Ede geweest om plaatjes te schieten van de Rally. Nog nooit rally auto's op de plaat vastgelegd maar eens moet de eerste keer zijn. Daarom ook in de testcase natuurlijk.

Tussen half 4 en 4 uur waren we ter plaatse. Het was erg lastig een goed plekje te zoeken. Alles was erg breed afgezet met linten en er staan veel lantaarnpalen. We zijn dus maar iets hoger gaan staan om geen last van de linten te hebben, overzicht over een recht stuk en twee S-bochten.

Het was vandaag erg mooi weer. Behalve toen de rally eindelijk begon. De zon achter de wolkjes en bijna niet meer terug gezien. Wel stond er veeeeel wind! Voordat ze (rond half 6) langs begonnen te komen stond ik dus al aardig te bibberen. En ik wilde het "pannen" nog wel gaan oefenen. Ik had er dus een handicap bij. Het leek wel golf. :wink:

Ook 's avonds werd er nog gereden dus tussendoor ff snel naar de Burger King (MC Donald was te druk) en daarna nog wat plaatjes proberen te schieten met de flitser erop. Is nog best lastig kan ik je vertellen maar het is nog aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Ik heb er iig veel van geleerd en de volgende keer bij een rally ga ik iig letten om een plekkie te scoren zodat ik met iets spannende foto's thuis kom. Onder andere ergens waar ik flink op de knietjes kan. Al was dat hier erg lastig. Het plekkie waar het kon was helaas al vergeven. Het is ook moeilijk om tijdens de race naar een ander plekkie te gaan. Over de baan vinden ze je niet zo lief en netjes om de linten heen is ook geen optie want het stikt er van de slootjes. Ach, het moet ook niet te makkelijk zijn he.

Genoeg geluld, hier een compilatie van mij:

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

De avond sessie:

#7
Afbeelding

#8
Afbeelding

#9
Afbeelding

#10
Afbeelding

#11
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Sushi, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Hier heb ik geen verstand van, maar voor mij zijn ze zeer goed gelukt. Het pannen overdag, waardoor je beweging in de wielen krijgt. En op de avondfoto's heb je de auto's goed bevroren. De tips die ik bij je foto heb, is af en toe wisselen van standpunt. Want dat is nagenoeg bij alle dagfoto's hetzelfde: de auto's komen vanuit dezelfde hoek. Maar dit moet uiteraard maar mogelijk zijn. Het valt me op dat je bij de avondfoto's een vrij hoog standpunt hebt gebruikt. Lager komt spannender en dynamischer over. De auto's die van achteren zijn gefotografeerd, spreken me minder aan.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je bent lekker aan het spelen geweest, wat me wel opvalt is dat de voorkant van de auto scherp is en achterkant niet. Misschien te groot diafragma? Het is je wel gelukt maar geheel scherp kijkt veel prettiger.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Een prima reeks foto's, echter ben ik over de dagfoto's meer te spreken dan over de avondfoto's.

Wat betreft scherpte en snelheid heb ik weinig op te merken, die zijn gewoon dik in orde. Bij alle dagfoto's zijn de auto's die allemaal van voren zijn genomen (op 1 na) ook allemaal prima scherp van voren, de snelheid is prima. Wat bij rally leuk kan zijn is als je verder uitzoomt, in een bocht kan dit hele gave foto's opleveren bijvoorbeeld als je in de binnenbocht staat, dan krijg je een ruime foto met veel actie en snelheid erin zonder dat je echt een storende achtergrond hebt. Ik zou zeggen probeer nog wat met het perspectief te spelen! Wat betreft de avond foto's: Flitsen op wagens die een hoge snelheid hebben pakt bij mijn weten nooit echt goed uit, ik heb tot zover ook nog nooit echt geslaagde foto's gezien van autosport die in het pikkendonker gemaakt zijn. Het lijkt nu alsof de auto er echt in geplakt is. Maar daar is weinig aan te doen. Ik zou het avond fotograferen zelf achterwegen laten.

Jammer dat ik er gister niet ben geweest, zo te zien was het wel de moeite waard!
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
Ralph_86
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 767
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2009 13:42
WoonplaatsCOLON Brabant
CONTACTCOLON

Ziet er beslist niet verkeerd uit voor een eerste keer hoor :wink:
jandb schreefCOLON(...)wat me wel opvalt is dat de voorkant van de auto scherp is en achterkant niet. Misschien te groot diafragma? (...)
Dat komt niet door het gekozen diafragma, maar door de snelheid. Foto 3 is bijvoorbeeld gemaakt op F8, maar heeft dit ook...
Riichard. schreefCOLON(...) Wat betreft de avond foto's: Flitsen op wagens die een hoge snelheid hebben pakt bij mijn weten nooit echt goed uit, ik heb tot zover ook nog nooit echt geslaagde foto's gezien van autosport die in het pikkendonker gemaakt zijn. Het lijkt nu alsof de auto er echt in geplakt is. Maar daar is weinig aan te doen. Ik zou het avond fotograferen zelf achterwegen laten.
Sorry maar daar ben ik het niet mee eens. Foto 10 vind ik bijvoorbeeld gewoon een keurige avondfoto die het rallysfeertje perfect in beeld brengt. Met een iets spannendere compositie was dit een topper geweest: de bocht is immers mooi in beeld gebracht, je ziet de grote lampen voorop de auto de bocht in schijnen, de auto hangt mooi schuin.
Gewoon de ISO wat omhoog, lange sluitertijd pakken (zelf heb ik zelfs wel eens 1/13 gebruikt), de flitser op tweede-gordijn synchronisatie zetten en spelen maar!

Mijn tips voor een eventuele volgende keer: Probeer hier en daar wat lagere standpunten te pakken en (zoals digilike ook zegt) tussendoor eens wat te wisselen van standpunt of compositie, om zo wat meer variatie in de foto's te krijgen. Verder vind ik bij sommige foto's dat je iets teveel de auto an sich op de foto gezet hebt, waardoor het rallygevoel een beetje verdwijnt. Probeer het verloop van een bocht in beeld te brengen om wat lijn in je foto's te krijgen en probeer ook (indien mogelijk) een beetje een leuke achtergrond te kiezen: een rij bomen, publiek, huizen... zo'n achtergrond brengt meer snelheid in je foto's dan een grasdijk.
Foto's 1000km van Spa nu online... || RPIX.NL || FLICKR ||
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

@Digilike:
Standpunt wissel is zeker iets wat ik de volgende keer ga doen want ik vond er zelf ook al te weinig variatie in zitten. Al was dat, zoals ik al aangaf, best lastig. Om bij een andere bocht te komen moest je kunnen fierljeppen en ik was mijn stok vergeten. :wink:

@jandb:
De voor of achterkant alleen scherp komt door de beweging, niet door het gekozen diafragma. Wat de precieze technische reden erachter is waarom dit gebeurt ben ik zelf ook nog niet helemaal achter. Als iemand een theorie heeft dan hoor ik hem graag.

@Riichard:
Het uitzoomen heb ik wel geprobeert maar jammer genoeg stonden op de mooie punten allemaal lantaarnpalen. Daar werd het dus niet mooier van.
Qua avond foto's moet je er van houden. Ik vind zelf de dag foto's ook mooier maar je moet het toch een keer geprobeert hebben he.

@Ralph_86:
Ik had de flitser op het 2e gordijn staan maar dat wil niet alles zeggen. Je moet donders goed uitkijken dat je goed mee trekt. Ik heb zat foto's waarbij aan de koplampen dikke lichtbundels vooruit steken. :twisted:
Toch iets te snel gepanned waardoor die dikke bouwlampen al genoeg licht op de sensor achter laten.
Standpunt ga ik, wat ik al zei, de volgende keer mee aan de slag. De mooie achtergrond was in deze helaas bijna onmogelijk. Er stond overal wel wat lelijks in de weg jammer genoeg.


Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Gebruikers-avatar
Riichard.
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2009 16:56
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Klopt, daar ben ik het zeker met je eens. Als je niet probeert leer je nooit wat!
www.richardbrunsveld.com
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ziet er goed uit, zeker voor je eerste rally!

Vooral #1 en #2 vind ik lekker scherp. #2 is ook nog 'ns lekker warm. De zijkant de auto is hier wat minder leesbaar, maar het gaat mij vooral om de voorkant :).

De avondfoto's doen me toch iets minder, maar het is ook erg lastig hier een foto van te maken :}.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Salteh. De avondfoto's doen mij ook minder hoor maar het was een keer te proberen he. Daar ga ik, ook de volgende keer, echt geen foto's van maken op gelijke hoogte. Ik wil mijn oogjes nog langer goed houden. :wink:
Gebruikers-avatar
Rikske
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2008 11:53
WoonplaatsCOLON Vlaams Brabant

Mooie reeks voor een eerste keer rally snelheid zit er goed in.
Persoonlijk zijn 4-5 en 6 nogal donker op mijn scherm.
En gaat dit eigenlijk flitsen met een 70-200mm nooit geprobeerd eigenlijk?
[url=http://www.flickr.com/photos/rikske_rikske/][color=blue]Flick[/color][color=red]r[/color][/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar