Probeersel nr.1......rally

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Gisteren voor de 1ste keer eens een poging gedaan om een paar rallywagens op de foto te krijgen (Duivelsbergcircuit te Maasmechelen).

Dat viel vies tegen....

nr.1
Afbeelding

nr.2
Afbeelding

nr.3
Afbeelding

nr.4
Afbeelding

nr.5
Afbeelding

nr.6
Afbeelding

nr.7
Afbeelding

nr.8
Afbeelding

nr.9
Afbeelding

nr.10
Afbeelding

Indien mij iemand verder kan helpen dmv tips zou ik dat geweldig vinden.

Ik heb met de sluiterstijden gespeeld (M stand) en later zelfs met de diafragma omdat de foto´s overbelicht werden....

De foto´s zijn niet erg spectaculair maar goed, eerst eens de basis onder de knie zien te krijgen............. :wink:

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik heb dit geprobeerd tijdens mijn vakantie in Gambia, ook felle zon en veel te veel licht. Ik heb er toen een grijsfilter gebruikt zodat ik de diafragmaopening groot kon houden en de achtergrond dus extra wazig.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Volgens mij is het rallycross en geen rally omdat dit op een circuit is :wink:
Maar het niet relevant voor de foto's. Misschien eigenlijk nog wel makkelijker omdat de auto's rondjes rijden en je het dus niet in een enkel moment hoeft te beperken.

Het was gisteren schitterend weer. In ieder geval hier en ik denk verders in de Benelux ook wel een heel end. Lekker onbewolkt en een goed fel zonnetje. Prima licht om hele hoge sluitertijden te halen. En daar heb ik bij het voetbal dan ook dankbaar gebruik van gemaakt.

Bij autosport is dat weer anders. Je wilt, als je gaat pannen, juist niet te hoog met je sluitertijden. Je kunt bij heel veel licht (zoals gisteren) je iso ver terugschroeven, je diafragma wat knijpen maar ergens houdt dat op. Je iso kan op een bepaald moment niet lager en een diafragma van f/22.0 maakt ook geen scherpere foto's door de difractie. Een ND-filter (kost misschien wel wat) helpt je op zo'n moment uit de brand. Maar dit is een algemene tip voor weersomstandigheden zoals gisteren.

als ik naar je foto's kijk, dan heb je het pannen wel onder de knie. Maar ik met natuurlijk ook zeggen dat jij hier 10 foto's laat zien.
Als je er nu 1500 gemaakt hebt en dit zijn de enige gelukte, dan is dat ook minder dan 1% en dat is dan weer te laag om te zeggen dat je het kunt. Maar wat je laat zien is qua techniek van sluitertijden en meetrekken goed te noemen. Daar hoef je (als het percentage gelukte foto's dus vele malen hoger is dan 1%) niet voor te schamen hoor.

Ik vind je nabewerking wel net iets over de top. Omdat je verkleind ga je de hele kleine lijntjes op een auto tot enkele pixels verkleinen. Een A-stijl van een auto naast een voorruit kan dan best wel eens maar 3 pixels breed zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de A-stijl bij nummer 2 (Dit zit nog bij veel meer beelden als je goed gaat kijken). De A-stijl bij #2 is niet al te breed door het verkleinen. Dat geeft niet, dat is zo. Maar pas dan op met verscherpen. Wanneer je gaat vescherpen, dan ga je dit soort kleine lijntjes al snel teveel verscherpen en dat ga je echt duidelijk zien.

Verder nog wat algeme tips.
Probeer het gevarieerd te houden. Alleen maar pannende auto's maakt het wat saai. Ook al rijden ze de ene keer van links naar rechts en de andere keer van rechts naar links, het blijven gepande foto's van auto's.
Probeer ook een beetje te varieeren door een keer een auto van voren of van achteren er bij te stoppen, gewoon voor de afwisseling. En maak eens een foto van de sport zonder dat er een auto op staat (of dat het om de auto gaat) gewoon ter afwisseling. Verandering van spijs doet immers eten.

Probeer ook goed te kijken naar wat voor achtergrond je hebt. Zo is de achtergrond op foto 5 lekker schoon. Wel wat vangrail op de achtergrond, maar niet hinderlijk.
In foto 3 heb je bijvoorbeeld marshalls in felle pakken op de achtergrond. Dit is wat afleidend. Dat ze er zelfs maar half opstaan maakt zo'n beeld iets zwakker dan de bijvoorbeeld de eerste twee, maar ook daar is afleidend.
Probeer te letten op je achtergronden. Misschien niet altijd even makkelijk, maar je maakt er wel het verschil mee.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips.....deze zal ik zeker in gedachten houden de volgende keer....... :wink:

Diafragma had ik ook al eens naar 16 gezet en toen waren de foto´s idd al minder overbelicht.

De foto´s die ik had gemaakt in de AV stand waren uiteraard lekker scherp en beter belicht echter leek het alsof de auto´s stil stonden en dat was juist wat ik dus niet wat ik in gedachten had.

Van de net geen 400 stuks heb ik 42 foto´s overgehouden....de rest was overbelicht of wazig.... :oops:

Wat ook jammer was is dat er bijna nergens een open plekje was.....de foto´s die ik achter de omheining had gemaakt waren opzich wel goed (beter standpunt) maar toch zag ik het gaas van de omheining in de foto terug.

Aangezien ik dit toch erg spannend vond wil ik me toch eens wat dieper op deze tak van fotografie gaan storten.

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
Gebruikers-avatar
Erwin 350D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2008 12:46
WoonplaatsCOLON Jubbega

Het uitgebreide antwoord van deJong maakt verdere reactie eigenlijk overbodig.
Ik wil dan ook volstaan met 2 opmerkingen, te weten;

Niet slecht voor een 1e keer!

Tegenwoordig heet deze sport rally-racing, was "vroeger" idd rallycross.
[size=67]EOS350D/EF-s 18-55/EF28-105 1:3.5-4.5 II USM/ 430EX[/size]
Doch jo ding en lit de lju rabje
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Wat een rare auto's er zitten een heleboel bij die mee doen aan de meest doorgezakte achter vering verkiezing mee doen, of licht dat aan een heuveltje. Die volvo 240 uit foto 2 is echt bizar. Of hoort dat zo?
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Salteh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 11:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Veel van de auto's lijken inderdaad hun gewicht vooral aan de achterkant te hebben, maar ik heb ook (nog) geen idee waarom :]

Verder zou ik niet ontevreden zijn met deze foto's, als eerste keer rallyfoto's schieten. Van het goede weer had ik gisteren ook af een toe wat 'last', toch maar 'ns naar een ND-filter kijken.
Gebruikers-avatar
Fred316
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1722
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 17:28
WoonplaatsCOLON Maasbracht
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de reacties.

Dat ze doorgezakt uitzien komt idd omdat ze een heuvel op gaan...... :wink:

Het zit in de naam denk ik...duivelsbergcircuit.

Nu ff informatie zoeken over rally's en waar en wanneer deze zijn zodat ik tenminste kan gaan oefenen....... :D

Grtz,

Fred.
www.fred-clerx.com
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

ik vind het wel mooie foto's zo alleen ze zijn wel allemaal hetzelfde, door het pannen krijg je het zelfde effect op elke foto, niet erg natuurlijk.

maar wat mij een mooie had geleken vanuit deze positie is focussen op de ploeg die in de bochtstaat en daarop scherp stellen als een auto voorbij komt.

sinds het toch op een circuit is al eerder genoemd is het denk ik zeker het proberen waard want shots zoals onderstaande kan je er toch genoeg van maken uiteindelijk.

Gr steven
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar