20 van Alphen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
Dave73nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2009 22:30
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Ik vond het een boeiende serie om naar te kijken en in mijn ogen heb je het mooi vertaald naar de gevoeligeplaat! Vooral het publiek vond ik pakkend neergezet!
Niet geschoten is ook niet gemist ;) Wat mis ik weinig de laatste tijd...
Jarenlang "close" vrienden met mijn 350D en delen deze vriendschap op www.dafke.nl
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Een zeer varieerende serie die een mooi en compleet beeld geeft van
het evenement, mis alleen een overduidelijke finish :wink:
De kleur en contrast is ook lekker om naar te kijken, als ik dan toch een
minpuntje moet vinden, dan is het bij foto 9, persoonlijk had ik wat minder
scherptediepte erin gewild, nu zijn er maar een stuk of 3 hoofden scherp,
dat hadden er wel meer mogen zijn :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ook al weer van dat gruwelijk harde k*t-licht waar je als buiten-speel-fotograaf eigenlijk helemaal niets mee kunt. Leuk voor de mensen die komen kijken, maar een funest voor je beelden. Doe jij in dit geval vrij weinig aan hoor.

160208
Op zich wel een leuk idee, maar misschien nog leuker als je er echt helemaal ingezogen wordt. Met een fish-eye of nog meer groothoek veel dichterbij en veel lager zodat de neus van de schoen veel dominanter in beeld komt zou misschien aantrekkelijker zijn.
Dat moet makkelijk mogelijk zijn, want je kunt de atleet waarschijnlijk hiervoor wel even 'storen', wel even zelf inschatten, maar zou denk ik zeker een betere foto opleveren. De meeste atleten die niet mee doen in de absolute top vinden het leuk om te lopen en leuk om op dit niveau mee te lopen. Ze weten dat ze niet om de echte prijzen meelopen en voor hun is het grotendeels het genot van het sporten/rennen. Zij zijn vaak wel voor dit soort dingen in.

160209
Het hek maakt de man met het oranje hesje 'onzichtbaar' en het in mijn ogen daarmee meteen tot een afvallertje. De interactie tussen de kijker en jouw boodschap is weg. Wanneer ik dergelijke sportfoto's zie, dan denk ik als kijker "Wat gaat er in zijn hoofd om? Waar is hij mee bezig"
Dat soort zaken. Niet dat ik dat zou kunnen beantwoorden als fotograaf, maar ik kan de kijker hetzelfde gevoel proberen te geven. Het geeft je kijker wat hersenspinsels mee waardoor het net wat interessanter wordt door de iets grotere betrokkenheid.
Dat hek vergroot alleen maar de afstand van onderwerp - kijker. Het is een natuurlijke barriere en omdat het onderwerp met zijn ogen erachter zit, wordt dit nog alleen maar groter.
Wat had gewerkt was OF meer groothoek en dichterbij, of vet veel tele en echt close-up, maar denk aan de oogjes dan

160210
Zoals in de inleiding, zonde van het harde licht. Zeker met veel licht kunnen donkere mensen extra problemen geven door het verschil in contrast. Moment en concentratie zijn goed gekozen, de man links is niet echt afleidend. Misschien vierkant croppen

160211
Deze zou ik snel skippen. Teveel informatie in de achtergrond die de aandacht van de agent afhalen. Verders voegt de agent ook niet echt iets toe in het verhaal.

160212
Technisch mislukt door de overbelichte weg, maar wel eentje met compositietechnisch potentiëel. Dit soort dingen zien en in beeld willen brengen is goed. De puntjes op de I zetten is misschien wat lastiger.
Wanneer je iets naar links was gegaan, dan had het wachtende volk een nog strakkere lijn naar de start opgeleverd. Als je dan ook nog iets omhoog zou zijn gekomen, dan was het ook op dezelfde hoogte en had je om te beginnen minder last van het lichte asfalt en had je er een leuk pannorama van kunnen maken.
Maar overbelichte partijen als dit zie je toch ook terug op het schermpje van je camera? Dit is volgens mij gewoon zichtbaar in je histogram.

160213
Originele foto. Zou er rustig onder en boven nog een stuk durven afsnijden, probeer maar eens uit

160214
Het verkeersbord achter verpest het voor je. Verders heb je met die bomen erachter nog niet eens zo'n verkeerde achtergrond, maar die paal vernaggelt alles voor je. Lichte felle kleuren trekken vaak de aandacht en als die in de achtergrond zitten, dan zit je verkeerd. In dit geval letterlijk.
Ietsjes later en ze zijn er voorbij. Je moet misschien wat uitzoomen, maar het is dan wel veel beter

160215
Beetje nietszeggend in de serie. Was misschien beter om deze bij je intro te zetten als nummer 2 en die man achter het hek er tussenuit.
Nu zweeft hij een beetje in de flow van de wedstrijd. Hij rent niet, dus wat doet hij dan? Is hij wel deelnemer? Of is hij toeschouwer? Allemaal vragen die je zou moeten beantwoorden of die op zijn plaats moeten vallen in een serie. Nu doet het dat niet.

160216
Publiek kan interessant zijn, maar als je het breed houd, dan ga je mij als kijker wat met een kluitje in het riet sturen. Waar moet ik naar kijken? Als je begrijpt wat ik bedoel. Die vrouw met de zak friet vind ik nog het meest interessant, maar er staan teveel andere mensen op om daar de focus te houden.
Als je er voor kiest om in beeld te brengen hoe druk het was, dat kan ook een keuze zijn, dan moet je proberen daar een gerelateerd onderwerp onderdanig bij te brengen. Dus met een relatief lange sluitertijde dezelfde compositie (of beter; recht ervoor) en er dan door de voorgrond een bewogen loper doorheen of zo, om maar iets te schetsen

160217
Zie ik hier nu een flare in?
Wanneer je een loper in beeld brengt dan is het met schoenen en al, of de bovenste helft. Geen halve benen. Ja ik weet dat hij voeten heeft, anders doe je hier niet zo snel aan mee (kan wel) maar dan wil ik ze vaak ook zien. Gezien de ruimte erboven moest het op die afstand passen. Maar waarom niet strakker aansnijden dat je hem boven de heup in beeld brengt tot aan de kruin?

160218
Deze snijd je dan wel beter aan. Stukje bovenbeen alleen kan best.
Maar ook deze gewoon dusdanig strak uitsnijden dat het witte bord links een heel eind wegvalt. Net als met die gele plaat leidt ook dit bord de aandacht af.

160219
Stukje bovenkant eraf en het is best een fatsoenlijke foto.

Net als Dexter mis ik inderdaad ook wel een goede finish-foto.


Over het algemeen. Het licht hoeven we het niet meer over te hebben. Dit lag misschien ook wel buiten het dynamisch bereik van je camera en inflitsen om het goed te krijgen lukt niet op dergelijk lange afstanden.
Probeer in je nabewerking ook net iets meer scherpte in de foto te krijgen dan dat je nu hebt. Sport is, in mijn ogen, iets levendigs en plezierigs. Persoonlijk laat ik daarom ook rustig erg levendige kleuren en contrasten in beelden zitten. Het maakt het vrolijker waardoor de kijker meer het idee krijgt dat hij/zij er van baalt dat hij/zij er niet bij kon zijn. Althans dat is een beetje mijn filosofie.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Lygun
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 290
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2009 14:17
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Helemaal top Jeroen, bedankt voor je uitgebreide commentaar, daar heb ik wat aan ;)

Qua licht is het inderdaad erg moeilijk, maar daar hoeven we het verder niet over te hebben.

1. Groothoek en lager bij de grond had inderdaad een mooier beeld opgeleverd. Ik zit met 1 camera en moet dan snel lenzen wisselen en kies dan te snel voor de gemakkelijke weg en wissel niet. Het is zeker de moeite als ik er zo ver denk. Punt voor de volgende keer. Het vragen voor een foto aan de mensen is ook een punt van aandacht en moet ik mezelf meer in pushen.

2. Ik wilde weergeven hoe de lopers stonden te wachten in een trechter van hekken. Maar er zit precies een stuk hek voor de ogen. Had er duidelijk meer tijd voor moeten nemen, maar die had ik helaas niet altijd. Had mijn 2 kids mee van 3 en 6 jaar, omdat mijn vrouw ook mee liep.

4. Ik vond het wel wat toevoegen om de spanning naar de start op te bouwen. Maar het is inderdaad geen bijzondere foto.

5. Zonlicht is #$%#. Iets meer naar links had inderdaad een mooier effect gegeven.

6. Ga kijken of een krop mooier is, maar als ik het even snel met mijn vingers doen ziet het er spannender uit. Ik heb alleen in mijn hoofd zitten dat alles zo veel mogelijk 3:2 moet zijn. Maar dat moet ik maar is gaan loslaten :)

7. yep, zit te veel afleiding in het verkeersbord.

8. Het zal de serie misschien inderdaad versterken als deze i.p.v. de hekken komt. Ga ik naar kijken.

9. Goede tip, een loper 'vaag' op de voorgrond geeft meer verband en een mooi effect.

10. Baalde ik ook van. Schoen had er op gemoeten. Het maakt sportfotografie o.a. moeilijk. Je moet erg goed op je beeld/compo blijven letten in een fractie van een seconde. Ik zal hem kroppen zoals de andere 2, misschien maakt dat hem beter.

11. Zit wat in, ga ik nog even kroppen.


Aan je post heb ik heel veel. Een paar dingen die je zegt had ik ook al wel gezien, maar wilde hem ter lering toch plaatsen en heb hem dan ook in testcase gezet.
Ik moet ook zeggen dat ik mijn 2 kids bij me had (3 en 6 jaar) en dat dat niet echt meewerkt om rustig te fotograferen. En dan nog het licht wat #$%@ is.

Maar qua compo en belichting is er nog heel veel winst te halen. Sportfotografie is niet voor niks een vak apart en dat kan je goed merken. Ben de dag ervoor met een proffotograaf (en oud klasgenoot) mee geweest naar een voetbalwedstrijd t.b.v. van een opdracht voor hem. Heb uitleg gehad, spullen gesjouwd en wat geschoten. (ook met de 1DII, wat een ding zeg en wat een verschil met mijn 350D :)).
Ik weet waar ik op kan gaan letten de volgende keer ;)
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

een evenement fotograferen is altijd lastig zeker als het licht ook nog niet mee valt en je twee koters bij je hebt die zeker qua leeftijd nog veel aandacht vragen.

Volgende keer: kinderen thuis laten en een walk around lens aanschaffen (of opschroeven) zodat niet teveel gewisseld hoeft te worden.
voor de rest heeft Jeroen al genoeg advies gegeven.

Maar gewoon....doorgaan Afbeelding
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar