Mijn eerste voetbalwedstrijd.....met de 7D

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Tot voor kort (afgelopen zaterdag) schoot ik voetbalwedstrijden met een 1D mkII. Ik schiet voornamelijk avondwedstrijden betaald voetbal. Hierbij zijn de lichtomstandigheden niet optimaal. Mijn mkII wil ik geen hogere iso waarden aandoen dan 1600. Omdat dit soms te weinig is, heb ik een nieuwe cam gekocht. Idd de 7D. Het mooie van de 7D is dan ook natuurlijk de hogere iso waarden waarin geschoten kan worden, maar ook de cropfactor (1.6x ipv 1.3x)
Gisteravond heb ik voor het eerst 1 helft geoefend met de cam. Ik moet zeggen het is nog even wennen, maar ik wil de resultaten met jullie delen.
Zit nog wel te kijken wat qua autofocus het beste is. Suggesties??

Graag jullie mening, met name over de ruisprestaties en scherpte van de 7D. In mijn album of op mijn site staan voor de vergelijking foto's met de 1D mkII geschoten. Als het goed is, zit de exif info wel in de foto.

O ja, qua bewerking, ik heb ik raw geschoten. Omgezet naar jpg. Levels wat aangepast. NoiseNinja eroverheen gegooit. (volgens mij de standaard instellingen :oops: ) en usm eroverheen gegooit. That's it!

1#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160988[/img]

2#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160989[/img]

3#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160990[/img]

4#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160991[/img]

5#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160992[/img]

6#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160993[/img]

7#
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=160994[/img]
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Niets mis mee toch? Ruis valt me erg mee, maar had ik al goede verhalen over gehoord mbt de 7D. Zou die camera dolgraag willen hebben ipv mijn 40D en 30D.. :D

Kon wel eens een historisch avondje zijn geweest gisteren, of gaat het komend weekend nog door bij Veendam?
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik vind ze er goed hoor. Zeker de scherpte en kleur en helderheid.

Je mag niet verwachten dat de camera allles maar kan pakken, als je weet dat het aantal lumen toch relatief laag is.

Dan weet je nu waarschijnlijk hoe een 1DMkIV opnames er uit gaan zien :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik zou ietsjes minder in de NoiseNinja gaan zitten, het druipt er een beetje vanaf zeg maar. Denk dat dat best wel kan. waar zat je gemiddeld met je exif bij deze beelden?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jan westman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:17
WoonplaatsCOLON hoogezand
CONTACTCOLON

mooie strakke fotos
zelf ben ik bang dat dit wel eens de laaste kunnen zijn van de
Bv Veendam
je inspireerde me om ff in mijn Hd te kijken ik had ook nog wat van Veendam liggen.
ik ga er van uit dat we dit nooit weer zullen zien de streek derby
tegen Groningen

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=161000[/img]
gr Jan

p.s gewoon met een 40D
www.jw-photografie.nl
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Komt wel goed... En met jouw camera ook, Emiel. :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Hansvanos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 08:33
WoonplaatsCOLON Hoorn

Hoi Jeroen,

Kan je me zeggen waar op welke foto blijkt dat er teveel Noise Ninja is gebruikt? Ik zie het niet zo meteen.
Verder zien de foto's er goed uit. Op mijn werk kan ik de exif niet uitlezen dus ik ben benieuwd op welke iso deze gemaakt zijn.
ronhui

leuk om de wedstrijd uit een ander perspectief te zien, was namelijk bij deze wedstrijd (1 van die 12 man in het uitvak)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hansvanos schreefCOLONHoi Jeroen,

Kan je me zeggen waar op welke foto blijkt dat er teveel Noise Ninja is gebruikt? Ik zie het niet zo meteen.
Kijk naar de huidjes, deze zijn wel iets te glad. Ook in het gras verlies je al snel veel detail.
Beter is, wanneer je een anti-ruisfilter stevig gebruikt, om het middels een masker alleen toe te passen in de gebieden waar het het ergst is en in de lichtere delen (gras/huid) uit te maskeren.

Of Veendam zover zien te krijgen dat ze beter licht hangen. Maar ja, dat moet dan wel betaald worden en dat vraagt inkomsten, iets waar Veendam hopelijk binnenkort weer zicht op heeft
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
erikgae
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2005 09:16
WoonplaatsCOLON Brummen

Prachtige foto's, ik zit ook erover te denken om mijn 50D in te ruilen voor de 7D, ik hoor veel positieve verhalen over deze camera.

Wellicht kunnen we over een paar weken bij Veendam - GA Eagles wat ervaringen uitwisselen :-)
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

@Harmr: gelukkig nog geen historisch potje afgelopen dinsdag. Wie weet is vanavond wel de laatste... :cry: Ik heb zelf ook een 40D, maar dit is toch wel een stukje betere techniek.

@jvanarkel: vergelijken met een MK IV is misschien iets te voorbarig, maar het gaat wel de goeie richting op.

@dejong1racing: 't is niet de eerste keer dat je deze opmerking plaatst. Ook terecht hoor. Ik moet nog steeds een middenweg hierin vinden. Soms wil ik even te snel en gooi ik er de standaart NN overheen. Ik ga er op letten de volgende keer.
Gemiddeld zat ik op 1/500, 2.8 en ISO 2500. Je ziet bij foto 3 en 5 de bal nog 'bewegen' door een te lage sluitertijd. Is dat storend? Foto 1 en 6 hebben een bevroren bal. Lijkt m.i. wel mooier. Maar een bewegende bal geeft wat meer dynamiek. Mmmmm, kweet het niet.

@jan westman: Ik hoop het niet, maar het einde zal wel eens heel dicht bij kunnen komen. Maar vanwaar de foto van een oefenpotje bij daglicht tegen FC Groningen? Ik zie de link niet.. Derby's spelen we nu toch ook niet, dus dat ga je ook niet missen :roll:

@VFRood: ik hoop dat je gelijk hebt.. Tot vanavond :wink:

@Hansvanos: Gemiddeld zat ik op 1/500, 2.8 en ISO 2500

@ronhui: jij was toch niet die kerel die de hele tijd aan het schelden was..... :wink: Ik zat in de tweede helft aan de zijlijn met de rode jas. Ene... volgende keer ff zwaaien hé.

@dejong1racing: Beter licht..... we mogen blij zijn dat het licht vanavond weer aangaat.

@erikgae: laat maar weten of je komt.. Doen we een bakkie samen.
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Emielepiel schreefCOLON @dejong1racing: 't is niet de eerste keer dat je deze opmerking plaatst. Ook terecht hoor. Ik moet nog steeds een middenweg hierin vinden. Soms wil ik even te snel en gooi ik er de standaart NN overheen. Ik ga er op letten de volgende keer.
Als ik naar de exif kijk die je geeft, dan vraag ik me af of NN niet een standaard iets in je workflow is wat je misschien achterwege mag laten.
Met de 1D werk ik tot iso 2000/2500 waar ik weinig tot niets in ruisverwijdering doe. Zolang je maar correct belicht. Kleine tip; schiet in stand M en doe de meting op een egaal stuk gras wat fatsoenlijk verlicht is. Heb je geen last meer van de achtergronden e.d.
Ik heb morgen mijn eerste avondwedstrijd, ik zal ook eens met de 7D hoog in de iso proberen
Emielepiel schreefCOLON Gemiddeld zat ik op 1/500, 2.8 en ISO 2500. Je ziet bij foto 3 en 5 de bal nog 'bewegen' door een te lage sluitertijd. Is dat storend? Foto 1 en 6 hebben een bevroren bal. Lijkt m.i. wel mooier. Maar een bewegende bal geeft wat meer dynamiek. Mmmmm, kweet het niet.
Je moet roeien met de riemen die je hebt. Het is in ieder geval meer licht dan de hoeken bij Cambuur (1/400, f/2.8 iso 6400 en 1 stop onderbelichten)
Emielepiel schreefCOLON @dejong1racing: Beter licht..... we mogen blij zijn dat het licht vanavond weer aangaat.
Ik hoop het met je
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON
Emielepiel schreefCOLON @dejong1racing: Beter licht..... we mogen blij zijn dat het licht vanavond weer aangaat.
Ik hoop het met je
Het licht is aangegaan hoor. En wat we zagen was prima voetbal.
dejong1racing schreefCOLON...... Kleine tip; schiet in stand M en doe de meting op een egaal stuk gras wat fatsoenlijk verlicht is. Heb je geen last meer van de achtergronden e.d.
Misschien een domme vraag hoor, maar ik kan met het sterretje mijn belichting in de M stand niet vastzetten... Doe ik wat fout :roll:
dejong1racing schreefCOLONIk heb morgen mijn eerste avondwedstrijd, ik zal ook eens met de 7D hoog in de iso proberen
Succes en we zien het resultaat!

Ik heb de volgende serie van de wedstrijd gemaakt. Nagenoeg geen gebruik gemaakt van NN. Dus alleen de standaard bewerkingen, maar geen NN. Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar zelf vind ik het toch iets te veel ruis... Daarentegen is er wel meer detail bewaard gebleven..
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Emielepiel schreefCOLON Misschien een domme vraag hoor, maar ik kan met het sterretje mijn belichting in de M stand niet vastzetten... Doe ik wat fout :roll:
Dat kan volgens mij ook niet. Stand M is ervoor om zelf een belichting te kiezen die niet meer uit zichzelf veranderd (2x 3 kwartier) en vergrendelen heeft ook gen zin, want het is toch iets wat niet veranderd.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

In de M stand meet de camera alleen licht om de gebruiker te laten zien middels de lichtmeter hoe de instelling is. (onder of over belicht) De camera zal niets aanpassen dus dat sterretje is helemaal niet nodig, sterker nog dat doet niets. Het is niet voor niets de manuele stand.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONIn de M stand meet de camera alleen licht om de gebruiker te laten zien middels de lichtmeter hoe de instelling is. (onder of over belicht) De camera zal niets aanpassen dus dat sterretje is helemaal niet nodig, sterker nog dat doet niets. Het is niet voor niets de manuele stand.
Jan, dat dacht ik ook, maar wat bedoelt Jeroen dan met onderstaande :roll: Voor zover ik weet kan ik alleen de belichting vastzetten met het sterretje, behalve in de M stand.
dejong1racing schreefCOLONKleine tip; schiet in stand M en doe de meting op een egaal stuk gras wat fatsoenlijk verlicht is. Heb je geen last meer van de achtergronden e.d.
Ik kan de meting wel op het gras doen, en dan? als ik ergens anders op focus wordt de belichting ook weer aangepast. Toch?
Jeroen, HELP!
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
Gebruikers-avatar
marcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 191
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2007 21:26
WoonplaatsCOLON Oosterhout

[quote="Ik kan de meting wel op het gras doen, en dan? als ik ergens anders op focus wordt de belichting ook weer aangepast. Toch?
Jeroen, HELP![/quote]

Als je de belichting middels M instelt maakt het daarna niet uit of je de zon fotografeert of een maansverduistering. De waardes blijven nl staan op het gene wat je hebt ingesteld. Je kunt middels de belichtingsmeter wel zien of er op dat moment onder of overbelicht wordt (met de ingestelde vaste waarde).

hoe moet (kun) je nu te werk gaan:
Je kijkt door de zoeker naar een egaal goed verlicht stuk gras. Middels je iso sluitertijd en diafragma ga je de juiste belichting instellen op de Stand M. Net zolang dat je belichtingsmeter het gewenste resultaat geeft. Daarna hoef je dus niets meer te veranderen.

ik hoop dat eea verduidelijkt
canon70D ^ canon 10-22 ^ sigma 70-200 ^ canon 24-105 ^ canon 55-250
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is inderdaad zoals ht hierboven beschreven wordt.
Je meet op een goed verlicht stuk gras, en daar komt bijvoorbeeld 1/500 bij f/3.2 en iso 1600 uit. Dit stel je in.

Als je nu de wedstrijd volgt, dan merk je dat de lichtmeter onderbelicht aangeeft als je een donkere achtergrond hebt, maar dat maakt niets uit, de spelers zijn correct belicht. En als de achtergrond heel licht is, dan geeft de lichtmeter overbelicht aan, maar de spelers blijven correct verlicht.

Doe je dit niet, dan merk ik dat bij erg donkere achtergronden de lichtmeting over de emmer gaat. Spotmeting komt te precies en dus worden spelers al snel iets te licht met alle gevolgen van dien.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Exact, dat bedoelde Jeroen ook.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Emielepiel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1522
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2007 10:19
WoonplaatsCOLON Knoal
CONTACTCOLON

Helemaal duidelijk :oops: Doordat ik al zolang (ahum, 2,5 jaar) bij veendam fotografeer, weet ik hoe 's avonds het licht is. Altijd in de M stand dezlfde instellingen. 1/500, 2.8 en iso 1250.
Nu met de 7D had ik in het begin iso op auto staan, vandaar de 'afwijkende' foto's qua helderheid. Het trukje kon ik achteraf gezien al. Jammer, want ik sta altijd open voor nieuwe methodes!

Thanx voor de uitleg!
[size=75]Ik ben liever eerlijk en zeg de waarheid dan dat ik niet de waarheid spreek en lieg.......[/size]

[url=http://www.frozenimage.nl]FrozenImage[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar