Instellingen Honkbal

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

Ik vroeg me na vandaag wat af.

heb vandaag honkbal wedstrijd gefotografeerd en daarbij vrijwel alle+- 330 foto's op 1/1250e f4.0 en iso 200 geschoten.

dat was wel in de M stand want ik heb van te voren gekeken waar ze goed belicht waren(tussen AV -2/3 & +2/3e in) voor de rest er niet meer aan gezeten.

Hoe belangrijk zijn de instellingen voor honkbal, en gelijk andere sporten bijvoorbeeld, met uitzondering van autosport ivm pannen+stil zetten.

ik krijg dus met dergelijke instellingen deze foto's maar ik vraag me toch af hoe belangrijk is het om de instellingen te veranderen....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

StevenP schreefCOLON foto's op 1/1250e f4.0 en iso 200 geschoten.
Dat waren ongeveer ook mijn exif-gegevens bij het voetballen vandaag. Dus op dat vlak, en dat zie je ook terug in de foto's, heb je gewoon correct belicht. Je sluitertijd, diafragma en iso hebben eigenlijk maar heel weinig te maken met waar het scherp is op de foto, dat bepaal je namelijk met je scherpstelpunt en de manier van autofocussen.

Het makkelijkste is het om alleen het middelste scherpstelpunt te gebruiken en de focus bij bewegende onderwerpen op AI Servo te zetten. Op die manier veranderd het focuspunt mee als je onderwerp naar voren of naar achteren beweegt en als jij je focuspunt op het onderwerp houdt, dan zorgt de camera wel dat het scherp blijft.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

ging mij ook niet zo zeer om de scherpte, en misschien had ik nog een extra vraag moeten stellen.

zou dit ook op automatische sportstand hebben gekunt(450d namelijk) dit zijn overgens ook niet de allerscherpste foto's maar in mijn ogen wel meest spectaculair.

en dit was de eerste keer met 70-200 f4 Is, wat een geweldig scherpe lens en voelt zo ontzettend goed aan.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Standje sport zou waarschijnlijk ook met dezelfde exif op de proppen zijn gekomen, misschien nog wel met iso 400 en een sluitertijd van 1/2500, maar dat zou geen bal verschil uitmaken.

Maar kun je daar misschien ook eens foto's van laten zien. Ik ben wel benieuwd waar de verschillen dan in zitten. Ik kan me haast niet voorstellen dat de foto's in stand M, correct belicht en met de goede AF-instellingen, anders zullen zijn dan in de sportstand. Ik neem aan dat je niet opeens veel creatiever gaat worden als je je camera in de sportstand zet, toch? :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

zal ik zeker doen, mag dan nog wel even op zich wachten omdat ik de 70-200 f4 gehuurd had om te testen voor dat ik deze wil aanschaffen.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Komt hopelijk mijn tutorial voor jou van pas... Heb ooit voor het forum een beschrijving gedaan over de techniek bij het vastleggen van een honkbalwedstrijd (wat erg leuk is om te doen, overigens). Op http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=50168 kan je die tutorial vinden. Beetje verouderd misschien, maar de instellingen blijven gelijk. Hopelijk trek je er lering uit en mocht je vragen hebben erover, post het hier zou ik zeggen.
Succes!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
StevenP
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2010 00:01

ik moet zeggen, de gemaakte foto's die ik heb en die aantal voorbeelden die jij in je tutorial heb staan redelijk overeen komen, alleen die pitcher/slagman/umpire, dus vanachter het hek miste ik scherpte op de slagman(scherpte@pitcher) en anders op de pitcher(scherpte @ slagman)

pitching vind ik zelf vanaf de zijkant mooi.

instellingen is toch, ook wat ik bij jou foto's zie zo'n laag mogelijke f waarde en de actie stil zetten.

ik vraag me wel af welke instelling vanaf achter het hek ivm scherpte slagman & pitcher. op het camera schermpje is dat niet te zien.

overgens was ik over bovenstaande foto's wel redelijk tevreden met de actie die je ziet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar