Eerste poging nacht fotografie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Mijn eerste poging om in de nacht wat foto`s te maken.

1) De foto bestaat uit drie foto`s, de lantarenpaal ( vel oranje ) aan de linker zijde gooit aardig wat roet in het eten.

35437

2) Hier heb ik aardig wat moeten corrigeren i.v.m de 20mm

35436


Ik hoor graag de verbeter punten, want die zijn er ongetwijfeld.

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Als je goede feedback wilt zul je toch wat meer moeten vertellen hoe je te werk bent gegaan.
Je geeft aan dat foto 1 uit drie foto's bestaat. Welke instellingen heb je gebruikt? Hoe heb je ze samengevoegd?

In foto 1 zitten veel overbelichte delen. Door het samenvoegen van meerdere foto's zou dat op te lossen moeten zijn.
Dit is zo wie zo een hele lastige locatie omdat je te maken heb met een grote diversiteit aan lichtbronnen met ieder hun eigen sterkte en warmte (kleur).
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Peter, Ik zal inderdaad wat meer info geven.

Deze locatie gekozen omdat het hier een beetje vrij was van borden en hekken, de foto`s zijn genomen met een belichtings tijd van 30 sec / ISO 320 / F 11 op 26mm in de portret stand.

De foto door lichtroom gehaald, maar hier niet al teveel aan de knopen gezeten, belichting wel een stop terug gezet.

De drie foto`s met Hugin samen gevoegd.

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Bij dit soort locaties is het belangrijk dat je van ieder een goed belichten heb.
bij #1 zou je bijvoorbeeld een foto moeten hebben waarbij de volgende onderdelen goed zijn belicht
- de oever aan de linkerzijde,
- de lichte delen in het wateroppervlak,
- het witte huis aan de rechterzijde
- de beide heffen
- de brug.
Hier had je dus misschien wel 5 foto's nodig gehad.

Het samenvoegen doe ik altijd door de foto's in lagen over elkaar te leggen. Waarbij ik de lichtste foto bovenop plaats.
Door de overbelichte delen uit deze foto weg te gummen komen de beter belichte delen van de onderliggende foto te voorschijn.
Zijn deze onderdelen op deze foto nog steeds overbelicht, dan ga ik gummen in laag twee. enz.

Dit werkt voor mij beter dan het samenvoegen aan een software applicatie over te laten.

succes in ieder geval
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Peter,

Bedankt voor je reactie en advies.

Ik zal de volgende keer meer tijd besteden aan de belichting en vooral dus meer foto`s maken van het onderwerp.
En misschien wel beter, met een gemakkelijker onderwerp beginnen :mrgreen:

Bedankt

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Waar ik heel veel aan gehad heb bij nachtfotografie zijn de diverse workshops die gegeven wordt omtrent nacht fotografie, Ik heb hem zelf bij Nando gedaan maar ik weet dat er meerdere gegeven zijn ook door anderen. Belangrijkste punten zijn, Statief, 1 of 2 stops onderbelichten, sluitertijd in combi met iso en diafragma (ook met sluitertijden langer dan 30 seconden). En wat zeker bij de eerste foto zichtbaar is de juiste kleurtemperatuur, omdat verschillende lichtbronnen verschillende kleurtemperaturen hebben.
foto 2 vindt ik de mooiste uit de serie
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
Edbulk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 375
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2012 23:04
WoonplaatsCOLON Boskoop
CONTACTCOLON

Mark,

Bedankt voor het advies, misschien inderdaad gemakkelijker om je het te laten vertellen dan het allemaal zelf uit te vinden, zeker op een koude winter avond. :D
Maar goed, de lente komt eraan en dan neem je wat makkelijker de tijd voor een foto en misschien een workshop..

Gr

Ed
Canon 1D mark III - 300mm f2.8 - 70 -200 f2.8 II - 24-70 f4.0

Website
Facebook
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar