Luik-Guillemins. Welke bewerking heeft de voorkeur?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

In het eerste weekend van augustus heb ik het Station in Luik-Guillemins bezocht, de beroemde architectuur van Calatrava. Het stond al heel lang op mijn verlanglijstje, en nu kwam het er eindelijk van. Samen met mijn vriendin ben ik er uren zoet geweest. Eerst 's middags, daarna wat gegeten in de omgeving, en met zonsondergang zijn we nog eens teruggegaan.

Nu ben ik al een hele week aan het stoeien met de nabewerking van de foto's, ik moet zeggen dat het een hele opgave is. Door de verschillende kleuren van het kunstlicht zaten er soms best vreemde effecten in de foto's. Daarnaast is het wit al lang niet meer zo wit, en ook dat geeft op de foto's best wat uitdaging.

Ik wil jullie voorlopig even 2 foto's voorleggen, elk in 3 verschillende uitwerking. Iedere foto in 2 zw/w versies en een kleurenversie. Aan jullie de vraag welke nabewerking nu de voorkeur heeft, en waarom. En als er nog andere tips en adviezen zijn hoor ik die heel graag!

De kleurenversie spreekt voor zich. De zw/w heb ik in een variant met overexposure, waardoor het wit mooi wit is. Daarnaast heb ik een variant met meer drama en contrast, maar hier heeft het wit duidelijk last van de vervuiling. De drama variant heeft voor mij een wat industriëlere look. Ik vind elk van de uitwerkingen wel wat hebben, hoewel de drama variant bij mij het minst favoriet is. Maar bij de high-key-look-a-likes heb ik het idee dat de lijnen weer te weinig aandacht krijgen. De kleurenversie vind ik zelf ook wel wat hebben.

Maar wat vinden jullie? Ik ben echt heel benieuwd!
Ik ben overigens van plan om nog een serie te plaatsen met meer foto's, maar nu wil ik eerst graag even dit obstakel aanpakken.

#1 - kleur
Afbeelding

#1 - zw/w high key
Afbeelding

#1 - zw/w drama
Afbeelding

#2 - kleur
Afbeelding

#2 - zw/w high key
Afbeelding

#2 - zw/w drama
Afbeelding
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Wat een fantastisch stukje architectuur is dat toch zeg, daar in Luik-Guillemins!

Zal ik je gewoon aangeven wat ik het mooiste vind Jasmino, geheel persoonlijk natuurlijk :D

De zwart/wit drama bewerkingen vind ik veel meer diepte bevatten en levendiger dan de high-key varianten.

Zwart/wit vind ik vaak mooier als de lijnen simpel zijn en de contrasten duidelijk zichtbaar. Ik vind daarom nr 1 het mooist in kleur en nr 2 in zwart/wit.
Groet, Marco

Flickr
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

De high key varianten vind ik te vlak, te weinig diepte. Die dynamiek krijg je wel met de z/w drama varianten. Die hebben dan ook mijn voorkeur.

Prachtig gebouw....wil daar ook altijd nog een keer heen om te fotograferen.
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Duidelijk de z/w drama
dit beeld is mooi lijnen spel en dat pas perfect met het zwart witte dan leg je daar nog meer de nadruk op.
de kleur variant is duidelijk de minste van de drie
ik denk dat de high key hier minder goed tot zijn recht komt vanwege het vele wit wat al aanwezig is.
dan lopen de balken in elkaar over en verlies je contrast.
erg mooi gebouw is het inderdaad.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Anoniem 3

Ik ga ook voor de ZW versies met meer contrast.
Over de laatste foto:
Je bedoeling was (denk ik) om een symmetrische geheel te creëren. Nu is het nét niet symmetrisch (zie leuningsteun link/rechts) waardoor de kijker de nijging heeft om iets naar rechts te gaan zitten.... Een crop met vrije verhouding had m.i. dit opgelost.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Mijn voorkeur: de zwart-wit, dan de kleur en (zonder twijfel) de high key onderaan.
Mooie foto's Jasmino!

Gr Anita
Apparaat
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 12:33
CONTACTCOLON

Station in Luik-Guillemins, een geweldige plek voor een fotograaf :)

Mijn voorkeur gaat uit naar de z/w drama, het contrast is veel mooier en de foto's komen meer tot hun recht. Mooie platen Jasmino!

Een tip voor foto #1, een klein stapje naar links had kwa symmetrie net wat beter uitgepakt denk ik.
Bekijk gerust mijn photostream: http://www.flickr.com/photos/PaulDNL/
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

afgezien van mijn voorkeur heb je gewoon mooie platen gemaakt. mooi lijnenspel !
oh ja, mijn mening ?
erg meegaand met de rest... dus ook de zwart/wit in de donkere uitvoering :lol:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Heel mooi station waar ik vorig jaar ook ben geweest, foto,s daarvan staan ook op het forum hier.
je hebt leuke foto,s gemaakt van het station.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Nou, jullie zijn allemaal erg eensgezind! Wel heel grappig trouwens. Ik heb al mijn foto's nog eens door color efex silver gegooid en vervolgens heb ik alle foto's nog eens naast elkaar gezet, met jullie opmerkingen in gedachten. Ik had eerlijk gezegd toch wat moeite met de zw/w versies, omdat ik over het grote geheel niet een enorme fan ben van zw/w. Maar jullie hebben wel gelijk, lijnen komen beter tot hun recht in zw/w.

Bij de nieuwe beoordeling heb ik mezelf bij elke foto de vraag gesteld: "voegt de kleur hier iets toe?" en als het antwoord daarop "ja" was, mocht de kleurenversie blijven, anders werd het inderdaad zw/w in de dramatische variant. Nu vind ik zelf de high key's ook erg mooi, maar die zijn inderdaad wat soft en minder geschikt voor dit onderwerp.

Er zijn nog wel wat kleurenfoto's overgebleven, maar het merendeel is nu dus omgezet in zw/w. Morgen zal ik een nieuw topic openen met een selectie. Bedankt voor alle reacties tot zover!

En oh ja:
@Telescoop: je hebt gelijk. Ik heb er nog eens mee gestoeid en een nieuwe uitsnede gemaakt in vierkant formaat, volgens mij veel mooier nu.
@Apparaat: weet je zeker dat je foto #1 bedoelt? Ik zie niet dat ik daar naar links had moeten stappen. Bij het neerzetten van de camera heb ik de liftschaft en de lijnen op de vloer als uitgangspunt genomen.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar