graffiti

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

Voor het eerst was ik blij mijn camera mee te hebben tijdens een simpel wandelingetje naar de winkel/centrum.
Ik wil graag op en aanmerkingen over deze foto. Ik kon niet verder weg i.v.m. hek tussen de locatie en het spoor, en ook niet verder uitzoomen i.v.m. het huis die er achter staat (deze graffiti zit op de zijmuur van de tuin van het huis)
Enige dat ik gedaan heb is hem omzetten naar zwart-wit (eventueel de kleurvariant ook nog beschikbaar ;)) omdat ik hem dan sterker vond.
Ik heb de locatie opgeslagen in mijn telefoon, voor als ik de foto nog eens over moet/wil maken.

Afbeelding
streetart by wencheweijn, on Flickr
xposure 0.1 sec (1/10)
Aperture f/22.0
Focal Length 42 mm
ISO Speed 400
Exposure Bias 0 EV
Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Wenche, ik vind de foto vrij 'vlak' en niet echt 'spannend'. Voor mij mag de foto wat meer pit hebben, wellicht spreekt de kleurenversie mij meer aan.
Wat mij verder opvalt is dat je een erg klein diagframa gebruikt hebt ( zeker voor een foto die weinig diepte heeft) en daardoor een vrij lange sluitertijd waardoor er wellicht wat bewegingsonscherpte ontstaat.
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Wenche, heb je de foto ook nog nagewerkt? Ik zie dit niet terug in de EXIF, in de nabewerking maar de foto wat meer pit krijgen.
In de EXIF zie ik dat je de foto gemaakt hebt op sluiterprioriteit (AE), houd hier rekening mee dat de vuistregel voor een foto uit de hand nemen is, sluitertijd = brandpunt x cropfactor (1,6).
In jouw geval 18mm x 1,6 =28,8, dus de minimale sluitertijd wordt in dit geval minimaal 1/30 sec.
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Wenche
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2012 08:43

ik heb hem alleen gecropt en recht getrokken
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Yup, op sommige plekken heb je gewoon geen ruimte om een graffiti compleet en goed op de foto te zetten.

- Graffiti gaat o.a. over stijl en kleurgebruik. Vaak gebruiken ze dan ook kleuren die van de muren "afknallen". Dus kleur is vaak beter :)
- Foto recht van voren zorgt ervoor dat je je max. diafragma kan gebruiken, maar schuin staat ook mooier in sommige gevallen (evt tags dan proberen leesbaar te houden)
- Graffiti's op illegale plaatsen worden vaak "vlug vlug" gemaakt. Ga je naar een gedoogde plaats dan heb je vaak ruimte om de foto te maken + pieces waar meer werk aan is besteed. Zo'n plek noemen ze een HOF (Hall Of Fame) en zijn in de meeste wat grotere plaatsen te vinden
- Als je de graffiti samen met de omgeving op de foto kan zetten dan is dat nog mooier. Ze zoeken vaak de plekken op die het mooist staan in een omgeving.
- Zelf fotografeer ik uitsluitend een HOF, want daarmee denk ik de illegaliteit minder te voeden. Een illegale piece promoten door er een foto van te maken doe ik liever niet.
- Let op voor bewegingsonscherpte (uit de hand schieten, zoals Richard al aangaf). Zelf probeer ik minimaal 1/80 te hanteren (met IS), maar ik heb vaak een trilhand hoor.
- Belichting tikje omlaag / contrast tikje omhoog geeft vaak een mooi effect aan een graffiti foto
- En als er eigenlijk geen plek is om de foto te maken... dan maar niet :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar