Centraal Station Antwerpen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Wellicht een bekend onderwerp voor velen. Dit was de eerste trip met de nieuwe 10-22.
Zonder statief overigens...

#1
10 mm :: 1/25 sec :: F/4.5 :: ISO 1000
Afbeelding

#2
10 mm :: 1/40 sec :: F/3.5 :: ISO 1000
Afbeelding

#3
10 mm :: 1/25 sec :: F/4.5 :: ISO 500
Afbeelding

#4
10 mm :: 1/15 sec :: F/5.6 :: ISO 250
Afbeelding

#5
22 mm :: 1/100 sec :: F/4.5 :: ISO 640
Afbeelding

Wat zijn de verbeter punten?
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Je hebt geprobeerd om bij de eerste 4 foto's de symmetrie van de ruimte te benadrukken.

Bij de eerste foto is je dat goed gelukt. Alleen storen de mensen op de voorgrond me behoorlijk. Ik zou toch even hebben gewacht op een gunstiger moment. Het rechtzetten bij deze foto is wel heel goed gelukt.

Bij 2de foto klopt de symmetrie niet. De bovenzijde van de rechterboog is afgesneden en de pilaren links en rechts klopt ook niet. Misschien had je hier beter kunnen focussen op onderste 2/3 deel van deze foto in plaats van heel krampachtig te proberen de hele ruimte te pakken.

Ook bij de 3de foto klopt de symmetrie voor het oog niet. De afstand van de wittebakken op voorgrond tot de rand van de foto verschilt te sterk. Ook de boven in beeld loopt van links naar rechts naar beneden net als de rest van de foto.

Bij nr 4 klopt de symmetrie links en rechts onderin bij het begin van de trap niet. Daarnaast had ik de achtergrond wat meer naar voren gehaald. Die lijkt me erg mooi, maar is nu nauwelijks te onderscheiden

#5 is een beetje vreemde eend in de bijt, maar op zich wel interessant. Hij komt op mij iets te licht over. Hij heeft echter wel een mooie dieptewerking en staat netjes recht.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie;
Met foto 2 heb ik iets te veel gecropped denk ik. Het past er makkelijk op, maar dan zag ik rechts weer zware kolommen die mij stoorden..

met foto 3 ben ik behoorlijk aan het klussen geweest.
Het is heel gek, ik ben precies op de juiste plek gaan staan, dan zou je toch verwachten dat het met minimale correcties goed te krijgen is...

Enfin, met je adviezen kan ik wel wat, ik denk dat ik binnenkort nog eens ga en dan mijn statief meeneem.
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik heb dezelfde ervaringen. Kan soms knap frustrerend zijn. Het is niet alleen allen de juiste locatie opzoeken om je foto te maken, maar ook je camera onder de goede hoek op je onderwerp richten. Zelf gebruik ik hiervoor de scherpstelpunten in de zoeker. Maar als je met een statief gaat werken zou je met live view ook een raste aan kunnen zetten voor een betere controle.

Om te checken of bij foto 3 mijn eerste ondruk klopte heb ik er in xnview een raster van 100*50 overheen geprojecteerd. Dan zie je direct waar het mis gaat. Onderin klopt het allemaal wel aardig. Maar naarmate je meer naar boven gaat wordt het steeds schever.

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Gelijk XnView geinstalleerd... rastertje erop gelegd... eigenlijk kan je dit in Lightroom ook wel goed zien bij het croppen.

Deze foto heb ik gemaakt op 10mm en de camera iets naar boven gekanteld.
Hierdoor krijg je deze vertekening en dat krijg je volgens mij niet helemaal goed in Lightroom. Ik heb zojuist het gebouw rechter gezet, verticaal en horizontaal transformaties uitgevoerd, niets helpt omdat het lijkt alsof rechts het gebouw opeens in een bolling loopt. Los je het rechts bovenin op, heb je onderin een probleem... AAaargghhh ;)

Overigens kijkend naar de witte bakken voorin, zie je dat ze ook daadwerkelijk niet symmetrisch opgesteld zijn.
Nou ja, alle reden om terug te gaan...
Thanx!

Groeten,
Robin
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Symmetrie, uitsnede, kleuren, belichting, etc zal wel, maar ik vind het een lust voor het oog.
Ik ga het eerst maar eens (kwalitatief) benaderen, wanneer ik in de buurt ben.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar