Delfshaven 20-2-2012

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik ben heel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb rondgelopen en e.e.a. vastgelegd in dit historische deel van Rotterdam. Merk dat ik het moeilijk vind om interessante platen uit zo'n monumentale omgeving vandaan te toveren, dit zijn de twee beste van de dag. Strakke lijnen van moderne architectuur liggen me wel, maar het vastleggen van straatbeeld en oude gebouwen..? Wel merk ik dat ik te vaak m'n 10-20 erop laat zitten, ik moet mezelf aanwennen ook meer m'n 17-50 te pakken om dingen op 28mm of 50mm te schieten..Ik ben er niet helemaal zeker van, vandaar de Testcase en vandaar dat ik hoop op veel kritieken/commentaren! Wat kan beter, was er meer uit te halen?

1. Bruggetje
Afbeelding


2. Fietsen onder een oude boom
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Apist0, in totaal 22 keer gewijzigd.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Stel je had links van de rij fietsen gestaan, helemaal door de knietjes gegaan en met je groothoek de fietsen en de boom vastgelegd... Ik denk dat je dan wel een interessanter plaatje had gehad...
Nu zijn je foto's erg statisch. Je staat gewoon rechtop (ga eens door de knieen of klim eens ergens op).
Misschien kan je ook eens onder een bijzondere hoek foto's maken.

Gr. Robin
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Bedankt voor je feedback Robin! Goed punt heb je daar, ook met een wide-angle kun je leuke standpunten kiezen, de nadruk op de fietsen leggen met de boom erachter is een goeie.. Ik vraag me wel serieus af hoe je monumentale panden vanuit een bijzondere hoek kunt fotograferen. Heb je daar nog voorbeelden/tips van?
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
rdewinter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2009 20:12
CONTACTCOLON

Tjah, ik vind het ook altijd erg moeilijk.
Ik probeer wel eens e.e.a. met symmetrie.
Maar er zijn talloze voorbeelden van panden en grote gebouwen te vinden onder "Architectuur" op dit forum.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 44&t=99016" onclick="window.open(this.href);return false;

foto 5 op http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 44&t=97991" onclick="window.open(this.href);return false;

etc..
EOS 60D :: EOS 6D :: 24-70 f/2.8 L USM :: 35 f/1.4 Sigma :: 100mm f/2.8 L Macro IS USM :: 70-300 f/4-5.6 L IS USM
Soligor extender DG Pro 1.4 :: Extension Tube EF25 II :: Speedlite 580EX II
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Met een 10-20 groothoek heb je snel de neiging om te veel vast te willen leggen en de vertekening die bij dit soort lenzen op kan treden. Die verteking is soms je vriend (geeft soms leuke effecten) maar vaak ook je vijand (ongewenst scheefstaande gebouwen e.d.)

#1 bij foto 1 vind ik het jammer dat we de tweede ketting net buiten beeld zien verdwijnen. Aan de rechterkant zie je ook duidelijk een stuk groethoekvertekening optreden. Zo had je 'm ook kunnen nemen: KLIK. Alleen staat de brug dan wel een stuk minder centraal.

#2 Een leuke foto. Wel zit ik me af te vragen, wat je nu precies wilt laten zien. De fietsen, de boom, de huizen op de achtergrond, de bestrating, de lucht. Door al die onderwerpen geeft de foto weinig rust. Probeer je te focussen op 1 onderdeel. Als je overigens van deze foto een panorama maakt door een flink deel van de lucht weg te snijden, wordt de foto al een heel stuk interessanter. De focus wordt dan verlegd naar de historische panden op de achtergrond. Alleen heb je dan allen nog die kastjes van de kai en dat fietsstuur rechtsonderin.

gr Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

@Robin: goede tips. Maar opzich doelde ik heel specifiek op monumentale panden. De eerste link is een goede, daar staan wat goede voorbeelden die je ook op grachtengordels e.d. kunt toepassen.

@Peter: bedankt voor je uitgebreide commentaar! Groothoek ben ik nog relatief kort mee bezig; eerst realiseer je je de vertekening, daarom wil je vervolgens je camera constant waterpas hebben, en dan kom je erachter dat je soms juist een beetje scheef moet gaan om een bepaald effect te verkrijgen :)
Goed voorbeeld van de brug, aandacht ligt daar idd op de brug en de kerk erachter. De afgesneden ketting in mijn beeld viel mij eerlijk gezegd ook op.
Mijn gedachte op mijn tweede was de aandacht op de fietsen en de boom, blijkbaar komt dat niet over. Bedankt voor de tips, ik ga er zeker binnenkort weer terug om het in de praktijk te brengen!
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar