Slechtvalk [UPDATE]

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Onderstaande foto heb ik in de vroege avond geschoten vandaag. Relatief weinig licht en grote afstand. Ben niet erg tevreden over het resultaat. Wat had ik beter kunnen doen? Elk commentaar is welkom.

7D met 70-300 is ism (niet de L)
f/5.6
1/60 sec. (te lang)
270 mm
iso 400
middelste focus punt/spotmeting/raw

28603

UPDATE 31-3-2012:
Deze foto is al beter, maar ik ben ook hier niet tevreden over. Suggesties over hoe het beter kan zijn zeer welkom.

7D met 70-300 is ism (niet de L)
f/9
1/1250 sec.
280 mm
iso 400
middelste focus punt/spotmeting/raw

28623

Laatst gewijzigd door 1 op pascal2704, in totaal 31 keer gewijzigd.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

foto is net zo slecht als de valk, alleen het rooster is een beetje scherp
Gebruikers-avatar
eos2500
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2010 19:50

Ooit een gemakkelijke stelregel hier gelezen: belichtingstijd niet langer dan de mm zoom. Dus objectief op 270 mm is een belichtingstijd die niet langer is dan 1/270 sec.
Waarschijnlijk dus bewegingsonscherpte door te lange belichting (1/60)
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Die lens is niet het scherpst op 5,6,sluitertijd van 1/60 is ook wel erg aan de lange kant voor 270mm,en ik denk niet op het juiste punt gefocust.
Dat de vogel niet naar jou kijkt en dat hij eingelijk de zelfde kleur heeft als het dak,maakt het er ook niet beter op.
Wel een leuke waarneming.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

van den Berg schreefCOLONfoto is net zo slecht als de valk, alleen het rooster is een beetje scherp
Kun je ook aangeven wat ik beter zou kunnen doen, bijvoorbeeld om de scherpte te verbeteren? Uiteraard hoef je dat niet te doen, maar hier heb ik eerlijk gezegd ook niet zo veel aan. Toch bedankt voor de genomen moeite.
eos2500 schreefCOLONOoit een gemakkelijke stelregel hier gelezen: belichtingstijd niet langer dan de mm zoom. Dus objectief op 270 mm is een belichtingstijd die niet langer is dan 1/270 sec.
Waarschijnlijk dus bewegingsonscherpte door te lange belichting (1/60)
Ik pas die regel ook toe indien mogelijk (minstens 1 / mm x cropfactor), maar nu ging dat niet. Dus je denkt dat het bewegingsonscherpte is? Sluitertijd is inderdaad veel te lang, bij meer licht (vroege middag in plaats van in de avond) zou dit dus beter moeten lukken, denk je?
P_FlaSh schreefCOLONDie lens is niet het scherpst op 5,6,sluitertijd van 1/60 is ook wel erg aan de lange kant voor 270mm,en ik denk niet op het juiste punt gefocust.
Dat de vogel niet naar jou kijkt en dat hij eingelijk de zelfde kleur heeft als het dak,maakt het er ook niet beter op.
Wel een leuke waarneming.
Dus beter op f/9 of zo? De focus ligt wel goed volgens dpp en de vogel kijkt ook mijn kant op ongeveer. Hij kijkt over zijn schouder naar achteren, maar dat is nu niet zo belangrijk wat mij betreft. Ik wil de komende tijd proberen steeds betere foto's hiervan te maken, vandaag was een eerste probeersel tussen de bedrijven door. Vandaar dat ik alvast een slechte foto plaats in de hoop verbeterpunten aangedragen te krijgen. Deels ook uit enthousiasme, tegen beter weten in. Hopelijk krijg ik ze in vlucht te pakken, dan steken ze zeker beter af dan nu.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

De 70-300 lens is niet de scherpste in het laatste bereik helaas; ik zou m niet gebruiken boven 250mm, dan is t echt te soft...

Is de bovenste foto een 100% crop?
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Dit zijn nou niet bepaald de meest geschikte onderwerpen om de basis van fotografie onder de knie te krijgen.

Zoals al geoperd, de lens is vaak niet al te best op eindstand. Daarnaast is de AF ook niet de snelste. De 7 d verdient beter glas, maar dat zit misschien in de planning?

Of 1 punts focus ideaal is voor een vliegende roofvogel betwijfel ik ook.
En welke AF volg-stand op de camera heb je gebruikt?

Begin eens met stilstaande voorwerpen. Met diverse diafragma,s en bijassende sluitertijden.
Leer je eigen grenzen en die van je msteriaal kennen.
Als dat is gelukt en de resultaten hoopgevend zijn kun je het weer moeilijker maken.

Met kleine stappen maken is de teleurstelling vaak kleiner en blijft het bijleren ook leuker.
En gaat ht uiteindelijk vaak nog sneller ook...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONDe 70-300 lens is niet de scherpste in het laatste bereik helaas; ik zou m niet gebruiken boven 250mm, dan is t echt te soft...
Is de bovenste foto een 100% crop?
Nee, beide foto's zijn uitsnedes. En behoorlijk ook.
Frank64 schreefCOLONDit zijn nou niet bepaald de meest geschikte onderwerpen om de basis van fotografie onder de knie te krijgen.
Klopt helemaal, maar de gelegenheid doet zich nu voor.
Frank64 schreefCOLONDaarnaast is de AF ook niet de snelste. De 7 d verdient beter glas, maar dat zit misschien in de planning?
Ooit, maar ik denk (hoop) dat ik met het huidig glas toch ook beter resultaat moet kunnen halen.
Frank64 schreefCOLONOf 1 punts focus ideaal is voor een vliegende roofvogel betwijfel ik ook.
En welke AF volg-stand op de camera heb je gebruikt?
Dit zijn nu juist de vragen waar ik ook mee zit. De vlucht foto is geschoten met Al Servo.
Frank64 schreefCOLONBegin eens met stilstaande voorwerpen. Met diverse diafragma,s en bijassende sluitertijden.
Leer je eigen grenzen en die van je msteriaal kennen.
Als dat is gelukt en de resultaten hoopgevend zijn kun je het weer moeilijker maken.

Met kleine stappen maken is de teleurstelling vaak kleiner en blijft het bijleren ook leuker.
En gaat ht uiteindelijk vaak nog sneller ook...
Ik waardeer je advies, maar zo groen ben ik nu ook weer niet. Nu heb ik de gelegenheid deze beesten te fotograferen en nu wil ik dat ook doen. Als ik tegen de grenzen van mijn materiaal aanloop dan kan ik daar conclusies aan verbinden, maar zo ver is het volgens mij nog niet. Hartelijk dank voor je reactie in ieder geval.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Tja daarom heb ik die lens dus weggedaan...je blijft tegen de beperkingen aanlopen!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

..[/quote]
Ik waardeer je advies, maar zo groen ben ik nu ook weer niet. Nu heb ik de gelegenheid deze beesten te fotograferen en nu wil ik dat ook doen. Als ik tegen de grenzen van mijn materiaal aanloop dan kan ik daar conclusies aan verbinden, maar zo ver is het volgens mij nog niet. Hartelijk dank voor je reactie in ieder geval.[/quote]

Dat je groen bent beweer ik niet...
Maar je bent gezien je eigen vragen en opmerkingen duidelijk niet tevreden over de resultaten.
Volgens mij ben je hier dus al tegen de grenzen van je materiaal aangelopen.
Althans zeker die van je objectief.
Ik zou dan ook serieus een upgrade overwegen, bijv. een (al dan niet 2 e hands) 70-200 L non is.

Iets minder mm, maar gegarandeerd een veel beter maatje voor je 7D.
Op alle gebieden t.o.v je huidige lens
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Marfique schreefCOLONTja daarom heb ik die lens dus weggedaan...je blijft tegen de beperkingen aanlopen!
Dank je voor je reacties. Ik hoopte eigenlijk dat ik zelf de beperkende factor zou zijn. Ik ga het wel nog eens testen op 250 mm. Volgens mijn heb ik trouwens IS stand 1 gebruikt en naar ik begrijp is 2 bedoeld voor bewegende onderwerpen. Dat kan ik ook nog eens uitproberen.

Mag ik vragen welke lens je zelf gebruikt voor dit soort fotografie?
Frank64 schreefCOLON Ik zou dan ook serieus een upgrade overwegen, bijv. een (al dan niet 2 e hands) 70-200 L non is.

Iets minder mm, maar gegarandeerd een veel beter maatje voor je 7D.
Ok Frank, dank je voor het meedenken. Ik ga er eens over nadenken en kijken of ik er eens eentje kan uitproberen.

Waarom trouwens non IS? Vanwege de prijs of vind je IS gewoon overbodig?
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Beide...
Prijsverschil is behoorlijk.
Natuurlijk kan de IS je soms van dienst zijn.
Maar dan met name bij stilstaande objecten en lagere sluitertijden.

Is vangst jouw beweging met en van canera op. Maar bevriest niet de beweging van je onderwerp.
Bij vogels, autosport etc komt het meer aan op je eigen techniek, in combi met je gear.

Tot een paar jaar geleden hadden we geen is tenslotte, maarcwel heel veel mooie plaatjes... ;<)

De IS versie is zonder meer geweldig. Of de IS voor jou persoonlijk de meerprijs waard is moet je zelf bepalen. Want voor de rest doet de non is er heel weinig voor onder.
Voor het prijsverschil kun je er nog een mooie andere lens bij scoren tenslotte.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Marfique schreefCOLONTja daarom heb ik die lens dus weggedaan...je blijft tegen de beperkingen aanlopen!
Ik dus ook! Ik heb er een 70-200 F/4 non iS voor in de plaats gekocht. (Dat is maar een klein beetje bijleggen)
Ook al zit er op deze geen iS, alle problemen die ik had met de 70-300 zijn plots verdwenen! Echt een wereldlens!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Heb zelf de 70-300 vervangen voor de L versie,een wereld van verschil!!
Is de update een crop?
Je kan in zon situatie beter overbelichten,omdat de lucht veel lichter is dan de vogel wordt de belichting door de camera daarop aangepast en is je vogel te donker.
Misschien is het in de nabewerking nog wat op te halen.
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Dank jullie Frank, Beasar en P_Flash. Ik ben zo goed als overtuigd (belangrijker nog, mijn vrouw ook) en ga denk ik ook voor de f/4 non IS. Ik wil me in de toekomst ook gaan bezig houden met sport fotografie (voetballende en fietscrossende neefjes om te beginnen), dus Frank's argumenten houden zeker steek.
P_FlaSh schreefCOLON Is de update een crop?
Je kan in zon situatie beter overbelichten,omdat de lucht veel lichter is dan de vogel wordt de belichting door de camera daarop aangepast en is je vogel te donker.
Misschien is het in de nabewerking nog wat op te halen.
Ik heb spotmeting toegepast, heb 1 stop overbelicht en in de nabewerking nog 2/3 stop. Nog meer dan wordt het flets. Maar als je wilt stuur ik je graag de raw en mag je eens proberen.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Heb 'm besteld. :roll:
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar