pogingen met marumi voorzetlens

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Gisteren eindelijk een uurtje met wat minder wind, dus de voorzetlens weer eens ter hand genomen. Helaas erg weinig vliegend of kruipend volk in de tuin waardoor de selectie beperkt bleef tot twee zweefvliegen.
Genomen met de 55-250 IS met dus de voorzetlens. (uit de hand omdat ze toch steeds weer gingen verzitten) Behalve ongeveer 50% croppen niets bewerkt.

Hoop natuurlijk op reacties/tips, vandaar dat ik ze hier plaats...

1

31162

2

31163

Alvast bedankt!

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
hbarkhof
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 785
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2010 12:18
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant, Best, hbarkhof
CONTACTCOLON

Knap gedaan hoor en dat uit de hand ! Erg mooie plaatjes. Enig min-puntje , als je dat al als min mag aanduiden ,
is de naar mijn gevoel iets te geringe scherptediepte in foto 2 voornamelijk.

---------
Henk.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ondanks het "middaglicht" (gezien de plek van de schaduw) heb je het licht behoorlijk onder controle weten te houden. Foto's ogen wat diffuser(tgv dit licht) en lijken hierdoor ook wat minder scherp. Nu weet ik niet of deze mindere scherpte ook het gevolg is van een mindere mooie focus, of bijv. van de voorzetlens.
Ik zou deze poging niet als doorslaggevend willen zien.
Deze combinatie moet je beslist nog eens( bij betere omstandigheden) in de vroege ochtenduren of late middag/avonduren uitproberen.

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Over de scherpte twijfel ik ook een beetje. Mogelijk door het croppen dat het onscherper overkomt.

Als ik crop probeer ik niet meer dan 30% te croppen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank voor jullie reacties!

Zoals gezegd heb ik buiten het croppen nog niets bewerkt. Kan evt. nog verscherpen en de kleuren wat ophalen natuurlijk. Ik was helaas gedwongen zoveel te croppen omdat er anders teveel storende elementen bij kwamen. Als ik ze dichterbij haal zie ik dat met name bij de eerste foto de scherpte net achter de ogen ligt.
Zie trouwens ook dat ik niet de spotmeting heb gebruikt. Wellicht dat dit volgende keer voordeel oplevert.
Wat het licht betreft... Tja, ik zal er inderdaad eens vroeger uit moeten gaan of in de avonduren proberen wat platen te schieten. Het licht is, zeker als het hier zonnig is, erg fel.
Overigens ben ik zelf niet geheel ontevreden over de voorzetlens, zeker gezien het feit dat ik uit de hand heb geschoten op beweeglijke "modellen". Ik denk dus dat er nog veel meer uit te halen is, wat ik zeker ga proberen. Het zijn natuurlijk ook geen macro's maar close-ups, hoewel ik wel probeer zoveel mogelijk in de buurt van macro te komen (met deze beperkte middelen.
Kortom: Ik ga jullie tips allemaal meenemen en zal de resultaten wederom aan jullie voorleggen om zodoende mijn vaardigheden proberen te vergroten....

Nogmaals dank!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar