reterentiepunten rechte horizon

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo,

Ik heb afgelopen week enkele foto's gemaakt bij een meertje. Het statief gebruikt met natuurlijk de waterpas. Op de een of andere manier heb ik het idee dat de foto's toch niet recht staan. Ik heb ze met ps links en/of rechts wat omhoog getrokken om het verschil te bekijken maar echt recht leek het nooit.
Kan iemand me vertellen of er een "trucje" bestaat om een afbeelding waar geen duidelijke referentiepunten zijn echt horizontaal te krijgen?

Voorbeelden van afbeeldingen die ik bedoel:

1

31974

2

31975

Ik hoop dat iemand hiervoor een methode weet!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ik bedoel natuurlijk referentiepunten...
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Boomstammen gaan vaak recht omhoog
Puntje spiegeling recht onder puntje normaal beeld (als je stelt dat het water waterpas staat, is de spiegeling van (bijvoorbeeld een paaltje) altijd recht naar beneden)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

2 moet dus naar rechts gekanteld worden (let op de spiegeling van de grootste boom (de linker van het rechter groepje)). Hierbij probeer ik altijd recht aan te houden totdat het de verkeerde kant op LIJKT te gaan.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je VFRood!

Ik zal nog eens een poging wagen en het resultaat laten zien!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Ik heb de verticale lijn van de kruin gevolgd, met de grid pitch van dpp. Vind het wel een beetje erg scheef overkomen of staar ik me blind. Ook de witte paaltjes staan volgens dpp nu recht...
Denk dat ik een beetje verward raak :wink: ...

31976

canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Akumal

Heb dit ook wel eens.
1 staat denk ik wel goed, soms heb je ook nog te maken met vertekening van de lens, dit kan je corrigeren in de raw converter.
2 staat nu nog schever ;-). IJkpunt zijn die paaltjes in het water/ pad rechtsachter denk ik.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Rob! Dacht ook dat het er nu nog schever uitzag..
Wat betreft RAW-converter... Die van DPP werkt helaas niet bij mijn sigma 10-20. Heb in het verleden DXO optics pro7 trial geprobeerd maar dat was het ook niet helemaal.
Heb net even gegoogeld en zie er ontzettend veel staan. Heb jij een advies (bij voorkeur gratis natuurlijk :shock: ). Adobe zelf biedt er verschillende aan, maar zoals gezegd.. Ik heb geen idee welke ik het best kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Akumal

Fred,

ACR van PS heeft hem wel. LR3 en 4 ook. Dit zou een optie zijn, alleen is het niet 'helemaal' gratis. :wink: .
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Rob,

Ikzelf heb ps elements 10 waarin ik binnen de RAW-bewerking geen ACR kan vinden. Er zit wel een functie cameravervorming corrigeren in, maar hierin kan ik hoofdzakelijk bol- en tonvervorming corrigeren. Zal eens een trial van LR downloaden en proberen.
In ieder geval dank voor je tips. Ik laat van me horen!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Anoniem 4

Adobe Camera Raw zit wel degelijk in Photoshop Elements. Open een nog onbewerkte CR2-file en ACR wordt geopend.
Kijk ook maar eens naar deze video
http://www.youtube.com/watch?v=rwBbMPKIWDM" onclick="window.open(this.href);return false;
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Illuminatus,

Ik heb me, denk ik, niet duidelijk genoeg uitgedrukt...

Er zit inderdaad ACR in ps elements. Waar ik naar op zoek ben is het onderdeel lenscorrectie, die, zoals in het filmpje te zien is, wel in CS zit maar niet in elements helaas.
Wel een interessant vergelijkingsfilmpje trouwens, waarvoor dank natuurlijk!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Stafford
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2009 14:36
WoonplaatsCOLON Zeeland
CONTACTCOLON

[off-topic]
Bij foto 1 vind ik het 'tweelingbroertje' van elk gras? sprietje op de voorgrond storend.
Waarschijnlijk komt dit door een combinatie van (veel) wind in combinatie met een lange sluitertijd of het samenvoegen van meedere foto's (HDR).
[/off-topic]
Neem eens een kijkje op mij site: http://www.zeelandfotografie.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Wat soms goed werkt vanaf een waterpas opgesteld statief: roteer met de kop naar een scene waar een duidelijke vertikale lijn is te ontdekken en maak een referentie-opname.
De correctie van die opname ook toepassen op de "echte" opname.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Afbeelding

Ik heb de foto rechtgetrokken zoals ik het het altijd doe. Refpunt: de waterlijn rechts van de paaltjes, water staat meestal horizontaal, paaltjes kunnen scheef staan denk ik ...Ik vind het ook altijd moeilijk zoeken
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank voor jullie antwoorden!

@suyari: Jij hebt idd het volgens mij enige referentiepunt gevonden. Was mij ontgaan... Kijkt wat prettiger zo!
@boels069: Lijkt me een goede manier, als er een duidelijke verticale lijn is. Bedankt voor de tip, daar kan ik ook wat mee!
@ stafford: Helemaal mee eens hoor! Dat is ook een van de redenen waarom ik de foto's niet als zodanig heb geplaatst. Het was een test om te kijken hoever je kunt gaan met hdr i.c.m. wind. Geldt trouwens voor beide foto's, alleen is nr.1 ook nog gecombineerd met langere sluitertijd. Had gedacht dat het hierdoor minder zou optreden....niet dus, helaas!

Nogmaals dank dus!

Ik blijf dus openstaan voor eventuele (ook off-topic) tips :) !

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

Best leuk om eens over na te denken..
Ik denk dat VFRood (voor een deel) gelijk heeft:
VFRood schreefCOLONPuntje spiegeling recht onder puntje normaal beeld (als je stelt dat het water waterpas staat, is de spiegeling van (bijvoorbeeld een paaltje) altijd recht naar beneden)
Als je een verticale lijn trekt vanaf een herkenbaar punt (gele pijltjes: takje boven de bomen uit) in het origineel naar hetzelfde punt in de weerspiegeling, dan heb je de verticale as te pakken, de horizontale staat hier loodrecht op.

31977

Dit punt moet je het liefst een beetje in het midden van de foto zoeken om het minste last te hebben van lensvervormingen.

Je kunt de waterlijn rechts van de paaltjes in dit geval ook gebruiken, maar alleen omdat dat ver bij de camera vandaan is...

groet,
Johan
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Je kunt de waterlijn hier gebruiken omdat er water is, zo simpel is het. Daardoor kan je ook weerspiegeling gebruiken. Ik vind de waterlijn simpeler werken en doordat je kunt inzoomen ook sneller en meer zeker
Gebruikers-avatar
Jonevertje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2009 21:18

suyari schreefCOLONJe kunt de waterlijn hier gebruiken omdat er water is, zo simpel is het.
Da's te kort door de bocht...
Even een willekeurige foto met water, waarin dit niet lukt:

31978

En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken..
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

dat is helemaal waar, het blijft ook moeilijk, ik zit ook vaak heel lang te kijken voor ik het juiste punt heb wat ik wil gebruiken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar