1e poding HDR foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Mijn 2e post op dit forum
met de eerste pogingen van HDR fotografie
het zijn 3 foto's samengevoegd met Photomatrix
opmerkingen zijn meer dan welkom.

1

32208

2

32207

3

32206

4

32205

5

32204

6

32203

gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Mark, met ik HDR heb ik een haat liefde verhouding. Van de ene kant fascinerende resultaten, van de andere kant al snel over de top.
01 Staat scheef, maar mooie spiegeling
02 Mooi kwa kleur en compositie en vind ik persoonlijk de mooiste van het stel.
03 Kon zo in Canada gemaakt zijn.
04 Hier zou ik geen HDR hebben toegepast.
05 De minste van het stel en eigenlijk mislukt. Je ziet nauwelijks nog detail. De enorme weerspiegeling van de zon is erg dominant.
06 Hier mis ik scherpte

Mijn advies: ga nog eens terug en maak ze zonder HDR. Het gebied, waar je ze genomen hebt lijkt me erg mooi.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Zweuds bedankt voor de opmerkingen
ik heb inderdaad HDR foto's gezien die er echt onnatuurlijk eruit zien. Ik heb echt geprobeerd om ze zo natuurlijk mogelijk te houden

opm 1
Ik ben nog in PS gaan kijken en de bomen (niet de weerspiegeling) staan verticaal, ik heb deze foto ook genomen met een waterpas
die op mijn camera zit, zou het komen door de dat de grote boom naar links overhelt en dat de waterrand naar links afloopt dat het daardoor
lijkt dat deze foto scheef staat.
opm 2
persoonlijk vindt ik deze zelf het minste maar hier zie je wel het duidelijkste het HDR effect.
opm 3
vindt ik zelf ook goed en zo mooi kan NL gewoon zijn, ik baal alleen van dat de stuiken door de wind iets "gosting" hebben
opm 5
deze vinden mijn collega's op het werk de mooiste van de hele serie daarom durf ik ze ook hier te posten om te kijken wat
jullie ervan vinden. Maar dit is inderdaad de minst HDR achtige foto
opm 6
inderdaad de scherpte in de bomen dit komt door de wind tijdens het fotograferen van 3 foto's.
Ik weet nog niet goed hoe ik dat kan oplossen want nu gooit hij 3 foto's min of meer op elkaar.

Terug gaan wordt moeilijk (niet onmogelijk) dit was op vakantie vlakbij Hardenberg in het natuurgebied De Oldemeijer (toch 2 uur rijden vanuit hier)
Ik ben nu ook echt aan het kijken of HDR iets is wat bij mij past.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

#2 is erg goed, maar wat jammer van de oeverplanten op de voorgrond ....
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Mark,

Foto 1 staat voor mijn gevoel ook scheef, ook als ik naar de bomen op de achtergrond kijk.
opm 6
inderdaad de scherpte in de bomen dit komt door de wind tijdens het fotograferen van 3 foto's.
Ik weet nog niet goed hoe ik dat kan oplossen want nu gooit hij 3 foto's min of meer op elkaar.
Wellicht is het een idee te wachten op een windstille dag of een windstil moment :D

2 vind ik de mooiste van deze serie. De oeverbeplanting op de voorgrond geeft extra diepte aan de foto en vind ik niet hinderlijk. Voor een eerste poging helemaal geen gek resultaat in ieder geval.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Ik ben momenteel ook flink aan het experimenteren met HDR. Probeer het vooral realistisch te houden.
Bij foto 1 vind ik de bomen bijvoorbeeld, een tikkeltje te oranje, gewoon dat oranje schuifje een klein tikkie terughalen, en dat zou een pak beter zijn! Wat me zelf ook erg opvalt bij HDR is dat ze na het "processen" een tikkeltje minder scherp worden, dan vind ik bij jouw foto's eigenlijk ook het geval, nummer 2 vind ik ontzettend mooi, de planten op de voorgrond storen mij ook totaal niet, maar ik mis dat kleine tikkie aan scherpte :) Datzelfde gevoel heb ik bij 3, 5 & 6 ook. Maar misschien ligt dat ook deels aan mij, ik hou wel van heel scherpe foto's.
Nummer 5 is ontzettend leuk, hoe dat licht door de bomen komt, mooi gedaan!
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Bedankt allen voor de reacties
@ Venialiity
Bij Foto 1 als je goed kijkt zie je dat de ondergaande zon de bomen beschijnt en daardoor krijg je die oranje gloed, deze foto zijn bijgesteld met een grijskaart voor de juiste lichtbalans.
Ik denk dat de onscherpte komt door het gebruikte programma doordat het waait zullen de bomen ed. altijd iets bewegen. en ipv 1 foto met de juiste belichting denk ik dat het programma
ze alle drie op elkaar legt waardoor je onscherpte krijgt.
Hoe combineer jij de foto's?
Ik zie trouwens op je website dat je meer in de concert fotografie zit.
@ RienW en Peter1970
Bij Foto 2 heb ik expres de stengels op de voorgrond in het kader meegenomen om zo veel diepte werking in de foto te krijgen, zo zie je iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Het is niet makkelijk om met Photomatix of vergelijkbare software mooie HDR's te maken. Veel mensen denken klaar te zijn na de bewerking in Photomatix, maar dan moet er nog aardig wat werk verricht worden in PS of LR. Heb jij nog nabewerkt in PS en/of LR? Je verliest veel contrast in de HDR omzetting waardoor je dus scherpte verliest en je foto vlak wordt. Dit moet dus allemaal nog gedaan worden in verdere nabewerking. Foto 2 is de mooiste. Ik heb deze even in PS binnen gehaald en dan zie je al in je histogram dat je een heel stuk van je schaduw kant mist dit even aanpassen en het contrast is al duidelijk verbeterd. Kortom: stop niet na Photomatix, maar laat ze in en ga verder met bewerken.

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

@ Laszlo
De foto's waren inderdaad niet nabewerkt nadat ze uit photomatix komen.
In PS even de foto's met auto contrast en automatische tinten bewerkt
hieronder de resultaten

update 1

32951

update 2

32950

update 3

32954

update 4

32948

update 5

32952

update 6

32946

Inderdaad bijna bij alle foto's een verbetering behalve bij foto 5 daar zie je het minste verschil.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Zien er direct een stuk "frisser" uit toch? en dat met maar een kleine aanpassing. Op naar je volgende serie :-)

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar