onscherpe spetters, te lange sluitertijd?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo,

Vanmiddag wat foto's gemaakt van opspattend water tegen in de westerschelde lopende trappen.
Wat me opvalt is dat de spetters absoluut niet mooi scherp zijn. Ik heb geschoten op AV en daarbij f16 moeten gebruiken omdat de camera anders geen idee had waarop hij moest focussen (stond ook nogal dicht bij het water).
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, met ook nog met de seconde veranderende lichtomstandigheden...

1

32813



2

32814

3

32815

4

32816

Alvast bedankt,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

of buiten de focus of lange sluitertijd inderdaad..
wat wilde je graag fotograferen?
als je liever de druppels scherp gehad had dan kun je beter scherpstellen op het punt waar de "druppels" komen en dan gaan varen en dan afdrukken met een grotere diafragma en dus snellere sluiter.. ;)

hoop dat je hier iets aan hebt, anders hoor ik het graag!

gr. michel :mrgreen:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Michel,

Tja, wat ik scherp wilde hebben was eigenlijk het totaalplaatje, dus ook de boot op de achtergrond scherp. Ik heb dit geprobeerd te bereiken door een relatief hoog diafragmagetal te kiezen. Heb geprobeerd op een tussenpunt te focussen, ongeveer op de twee paalhoofden...wat dus niet werkt.
De golven waren als gevolg van de wind ook niet zo voorspelbaar (bij minder vlagerige wind kun je wel een beetje timen wanneer ze waar aankomen).
Als ik meer afstand van de spetters had genomen was het natuurlijk een ander verhaal geweest, maar dan verviel de hele compositie, ook na croppen...

Heb ook een paar opnames gemaakt op auto om te kijken wat er dan gebeurde, maar dan was het helemaal moeilijk voor de cam om snel te focussen en miste ik steeds het moment.

Blijft dus misschien over handmatig te focussen op een bepaald punt met korte sluitertijd. Even kijken wat er dan met de belichting gebeurt. Zal nog eens een poging wagen.

Overigens.....gaan varen? Ik stond aan de waterkant waar de golven tegen in het water lopende trappen kletst 8)

In ieder geval alvast bedankt voor je input

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

in dat geval kun je het beste een stapje naar achter gaan,
scherpstellen op het punt waar de golven tegen de dijk aan knallen en moment proberen te kiezen om af te drukken! ;)
ik weet niet wat de sluitertijden zijn .. maar ik verwacht dat als je 1/200 of 1/250 gebruikt.. dan moet het wel goed komen.. althans.. dat hoop ik! hahaha
probeer ook 1 onderwerp te kiezen zodat je ook echt iets heb om naar te kijken en niet zodat je niet weet waar je moet kijken.. :)

gr. michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik kan geen EXIF data uitlezen in je foto's, maar ik vermoed dat je sluitertijden te laag zijn geweest. Je hebt op F16 geschoten waardoor je een grote scherptediepte hebt. Je ziet ook dat als je naar het water kijkt naast de golven dat dit scherp is van voor naar achter. Nadeel van F16 is dat je sluitertijd behoorlijk naar beneden gaat. Wellicht kan je nog even door geven wat voor sluitertijden, welke lens en brandpuntsafstand je hebt gebruikt

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

Billie-90 schreefCOLONin dat geval kun je het beste een stapje naar achter gaan,
scherpstellen op het punt waar de golven tegen de dijk aan knallen en moment proberen te kiezen om af te drukken! ;)
ik weet niet wat de sluitertijden zijn .. maar ik verwacht dat als je 1/200 of 1/250 gebruikt.. dan moet het wel goed komen.. althans.. dat hoop ik! hahaha
probeer ook 1 onderwerp te kiezen zodat je ook echt iets heb om naar te kijken en niet zodat je niet weet waar je moet kijken.. :)

gr. michel
Hier dacht ik ook aan, meer afstand nemen en rekening houden aan de sluitertijd (niet te langzaam) en dan de foto nemen.
Thuis kun je dan later eventueel een uitsnede maken van wat je wil laten zien.
Grtz
Grtz, Jack
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank voor jullie opmerkingen!

Allereerst... Stapje naar achteren was geen optie omdat de trappen nogal omhoog lopen en ik dan meteen 1 meter hoger zou staan. Ik wilde gewoon deze compo, waardoor een ander standpunt en daarna croppen geen optie was, helaas..

Ik heb ze op AV geschoten met de 18-55 IS.
Sluitertijd werd door F16 gebracht naar 1/80, nogal traag dus.. Iso 100. Brandpunt op 20mm. Max lensopening 3.625

Ik krijg trouwens wel een zeer vreemde afstand tot het object in mijn exif: 4294967295m..., lijkt me oneindig, zo ongeveer 4 miljoen km., maar dit terzijde.

Hoop dat iemand hiermee iets kan...

Alvast bedankt!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Met deze brandspuntsafstand had je makkelijk naar F8 kunnen gaan. Scherptediepte loopt dan van 1,5m tot aan oneindig. gebruik maar eens de DOF calculator, een online versie vind je hier:http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Je sluitertijd had dan 1/160 geworden, met ISO naar 200 zelfs 1/320 dan zijn de golven echt wel scherp. Dus gebruik de DOF calculator en probeer nog eens

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo Laszlo,

Bedankt voor je antwoord!
Wat een handige site... Nooit geweten dat het leven zo makkelijk kon zijn :oops: . Ik zal hier in de toekomst zeker mijn voordeel mee gaan doen.
Wist trouwens ook niet dat er voor dit "probleem" een eenvoudige rekenmodule is.

Heel erg bedankt. Nu even wachten op het volgende stormpje en dan met deze kennis aan de slag :D !

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar