Voor alles moet een eerste keer zijn

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Aangezien ik nog pas nieuw ben ik het DSLR geweld, vond ik dat ik me toch maar eens aan een paar natuur kiekjes moest wagen. Eigenlijk gaat mijn interesse voornamelijk uit naar het fotograferen van festivals, concerten en andere "partypics", maar je moet alles toch een keer proberen niet waar.. Na lang wikken en wegen toch maar eens besloten wat foto's te plaatsen, met natuurlijk het risico keiharde (wsl terechte) feedback te krijgen. Maar wie wil leren, zou ook zijn werk moeten laten beoordelen is de insteek.

1)Afbeelding
Helaas stond mijn statief niet recht door het losse zand. Het gebrek aan tijd voor deze plaat(bewolking zou het zonlicht weghalen) en een waterpasje ofzo kwam ik er pas te laat achter.


2)Afbeelding
Lijkt bewogen, maar genomen van statief met draadloze afstandbediening, weet ook niet hoe het komt...

3)Afbeelding

4)Afbeelding
Als ik er niet bijzet dat ik deze kreeg voor ons 2 jarig samenzijn, word ik vrees ik afgeslagen dus bij deze:)

5)Afbeelding
Als ik dan toch een primelens heb, waarom niet reverse gebruiken dacht ik zo..

6)Afbeelding
Kan absoluut beter, maar het feit dat ik voor deze foto op een haar na met camera en al de vijver in gedonderd zou zijn vond ik dat ik hem moest plaatsen

7)Afbeelding
Om aan te geven dat de vorige foto niet een hopeloos mislukt romantisch plaatje was, dit is het geheel:)

8)Afbeelding
Wesp achter glas.. Rood licht had ik helaas niet voorhanden :D



Ik hoop dat er in jullie ogen toch een paar leuke foto's tussen zitten, ik ben op zich best tevreden over het resultaat aangezien ik zoals gezegd niet echt thuis ben in deze tak van fotografie..

Grtz Ralph
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Tja... #1 kun je die niet alsnog rechtzetten in PS?
#2 kan bewogen zijn door de wind... Zeker als. Je statief licht is tov de camera + lens...
#3-5 vind ik prima foto,s bij 5 lijkt de scherpte ook niet helemaal te kloppen...
#6 je geeft zelf al aan wat er mis is ;-)
#7 de achteronder is mij te onrustig en te scherp... Zou liever de tak meer laten uitkomen.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het herinnert me een beetje aan mijn begin. In het begin veel autoraces en vliegshows gefotografeerd en door interesse ook totaal andere dingen gaan doen.

Ik denk dat de beweging in de tweede foto technisch wel te ondervangen was. Een degelijk statief is belangrijk, maar met een snelle sluitertijd was het waarschijnlijk ook voorkomen. Zo te zien waaide het redelijk die dag (gezien het verschil in licht bij de eerste en tweede foto)
Je camera heeft dan op statief toch wel wat wind om te verduren. Een stabiel en goed statief lost hier al een stuk van op, maar toch kan het altijd nog wat wiebelen. Ook kan het zijn dat je, wanneer je een erg lange sluitertijd gebruikt, door de trillingen van de mechanieken in je camera wat onscherpte kunt krijgen. Mirror Lock Up kan dan helpen (dan is de spiegel omhooggeklapt als jij de foto nog moet gaan nemen)
Daarnaast kan de onscherpte ook weer versterkt worden door een te geknepen diafragma. Vanaf een bepaald diafragma ga je ook weer onscherpte krijgen omdat het licht wat door het ietsiepietsie kleine gaatje moet ook weer gaat verbuigen en niet mooi op de sensor komt. En ook kwalitatief minder goede objectieven kunnen ervoor zorgen dat een foto niet perfect scherp is.

Ik denk dat het bij jouw tweede foto misschien een hele hoop combinaties van bovengenoemde factoren zijn.
Wat kun je daar zelf tegen doen?

Volgende keer een diafragma van rond de f/8.0 pakken (heb geen exif gezien, dus weet niet wat je nu had) en een sluitertijd die zeker boven de 1/200 ligt, en bij langere brandpunten nog sneller. Reken voor het gemak met de formule van je sluitertijd 2 x het brandpunt. Dus als je een brandpunt van 50mm gebruikt, dan hanteer je een sluitertijd van minimaal 1/100 (da's 2 x 50) Dan zit je eigenlijk altijd wel safe. Mits er geen dingen in de foto gebeuren waardoor je juist weer een langzame sluitertijd wil, dan wordt het weer een ander verhaal.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik ben momenteel niet thuis, maar als ik vanavond of morgen thuis ben zou ik ff de info erbij zetten. Het feit van kwalitatieve mindere lenzen speelt zeker een rol, naar ik heb voor mezelf besloten om eerst ff met dit materiaal te werken, voor een betere(meestal ook duurdere) lens aan te schaffen... Heb momenteel wel het budget, maar ik wil rustig uitbouwen en leren.. Voor de meeste partypics kan ik met mijn glas werk houd genoeg vooruit, dus vandaar..
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zeker verstandig om eerst het maximale uit je apparatuur te halen. Zeker nog niet de portemonee omdraaien voor spullen.
Maar nogmaals, het zit hem waarschijnlijk niet in de spullen alleen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Foto 2 was denk ik mijn camera van slag of ik moet helemaal knettergek geworden zijn, ik weet het anders ook niet want een F36 lijkt me niet wenselijk in dit geval..en een sluitertijd van 1/5 sec daarbij optellen... De beweging in de foto is dus door de wind te groot en mijn sluiterstijd gewoon te hoog. Ik heb deze foto volgens mij nog een paar vanaf zelfde positie, maar dan met andere F-waarde en sluiterstijd, maar dat moet ik ff zoeken.. Echt een groot probleem is bij mij dat ik maar een half beeldscherm op mijn laptop heb(andere helft is zwart) dus ik kan ze ook niet fatsoenlijk vergroten om te kijken ofzo... kortom, niet al te best. Ik zie het zo, (ook) van een mislukte foto kan je leren...

Foto 1 had ik makkelijk enigszins recht kunnen zetten, maar zo laat ie wel duidelijk zien dat er nog een hoop verbeteringspuntjes zien. Ik vind verder de opzet van die foto en het licht wel mooi vastgelegd.

Mag ik jullie iig alvast danken voor de gegeven feedback, ik ga ermee aan het werk..
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar