Rozen, klaprozen en 2 vliegen graag commentaar

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Ik ben al enige tijd serieus bezig met fotografie maar ik krijg van mijn directie omgeving weinig inhoudelijke kritiek. Sinds kort ben ik na een lange tijd weer actief op eosdigitaal het is dus niet zo dat ik net kom kijken ik lees ook al weer geruime tijd mee op het forum. Ik zou graag op de volgende foto's kritiek op scherptepunt en dof krijgen, uitsnede en standpunt en het gebruik van licht/donker en schaduwen (diepte werking).

Alvast bedankt
Grt Leon.

1.

40219

2.

40220

3.

40221

4.

40222

5.

40223

6.

40224

En nog 2 vliegen van de soort die je veel op honden uitwerpselen vindt.
7.

40225

8.

40226

pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

Het eerste wat bij me opkwam bij deze foto's is dat je volgens mij bent vergeten te verscherpen na het verkleinen, want volgens mij kan je ze dan nog wel iets scherper krijgen.
verder is het jammer dat bij foto 7 het andere pootje zo wazig is.

groetjes arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hoi Leon,

Persoonlijk heb ik veel moeite om een bloem mooi op de foto te krijgen. Ik kan je dus geen inhoudelijke tips geven. Die krijg je wel van anderen :D

Wel weet ik wat ik mooi vind;) Nummer 5 is mijn favoriet uit je serie, de herhaling tezamen met de zachte achtergrond maken dit voor mij een mooie foto, wel vind ik hem net iets te krap gekaderd rechts.
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

@marco Bedankt voor je input, ik heb de foto achteraf niet gecropt en dus helaas niet meer de kans om hem aan te passen. Wel een mooie pointer om goed op te letten. Thanks.

@arjan ik heb nog eens extra zitten vogelen want die scherpte viel mij ook al behoorlijk tegen. Web is toch anders dan op de harddisk. Voor wat betreft foto 7 heb je helemaal gelijk. Daar zit iets tussen pootje en lens en dat stoort mij ook. Maar omdat de kleuren en stance me wel aanstonden heb ik hem toch geplaatst. Bedankt voor je kritiek een volgende keer beter door het oculair kijken. dus..

Ik heb nog even zitten vogelen en even 2 foto's bij elkaar gezet. De eerste is het origineel wat ik hierboven ook gebruikt heb. De andere is handmatig extra naverscherpt (wat ik al automatisch had laten doen na verkleining). Hij is duidelijk scherper op beeld maar ondanks dat er maar 10 punten verscherpt is vindt ik het behoorlijk heftig. Ik ben er wel achter dat ik dus voor eosdigitaal handmatig en dus niet automatsch moet naverscherpen en zal dat maar gaan hanteren.

Alvast bedankt voor de kritieken.
1.

40224

2.

40266

Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zal ik dan een poging wagen voor een kritische blik.

Nr 1,2,3 zijn allen te donker, die mogen wel wat frisser zoals nr6,

Nr1, is niet lekker scherp en de compo doet mij niet veel

Nr2, mis de goede scherpte, de bg is wat rommelig rechts achterin, compo ook niet echt lekker

Nr3, scherpte mooi op het hart, drukke bg. ik denk dat een 4-kante compo mooier zou staan, waarbij de roos strak tegen de kader zit en de bg niet te zien is

Nr4, scherpte vind ik goed, DOF ook prima, maar mis een stukje blad aan de bovenkant. Prima bg, jammer van dat takje rechtsonder. Had wel iets ruimer in het kader gemogen en wat lichter en frisser.

Nr5, dit vind ik de beste uit je serie. Mooie die herhaling, scherpte goed. BG kan er mee door , had wat zachter gemogen. Wel jammer dat de achterste bloemblaadjes wat in de schaduw vallen.

Nr6, scherpte wel goed, maar de compo spreekt mij niet aan

Nr7, moest eerst een paar keer kijken wat ik nu zag, maar ik kijk naar de vlieg z'n r**t.
Veel ruis, wss erg gecropt. wazige op de voorgrond stoort. Mij doet de plaat niet veel.

Nr8, Op de ogen scherp. Voor mij had hier wel meer scherptediepte in mogen zitten. De plaat oogt donker.


Vwb de scherpte, via het eos foto-album uploaden ogen de foto's altijd wat onscherper. Ik upload de foto's van Flickr, maar het kan ook via andere site's. Dan heb je iig geen verlies in kwaliteit.

Je hebt de verscherpte update wel iets te veel verscherpt.

Hoop dat je er wat mee kan met mijn reactie.

<Jeffry>

PS: maak de volgende keer een selectie van een paar foto's, dit zijn er wel aardig wat. :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

He jeffry,

Bedankt voor de reactie, BG bij een aantal platen valt mij ook wat tegen. Ik heb de 200mm prime gebruikt met een setje tussenringen gewoon om eens te kijken wat met dat objectief allemaal mogelijk is. Mooier was geweest om de 100mm te gebruiken zodat ik wat dichterbij kan komen en de BG mooi romig krijg. Goed een terecht punt dus en dat onderstreept wel dat vooraf de juiste keuzes maken heel belangrijk is.

Voor wat betreft het donkere van de rozen, ik denk dat dat ook een stukje smaak is. Misschien als ik inderdaad de uitsnede anders maak dat dat donkere juist mooier is. Ik snap wel dat frisser in deze situatie misschien mooier was geweest.

Scherpte is inderdaad even een aandachtspuntje voor het uploaden maar dat geef ik zelf vooraf al aan. Dat is even vogelen hoeveel scherpte een plaat voor eosdigitaal nodig heeft. Misschien dat ik mijn platen via flickr of picasa moet aanbieden. Bedankt voor de tip.

Het zijn weer een aantal mooie pointers om in gedachten te houden als ik weer een middagje in de tuin ga zitten hobbyen. Voor wat betreft diertjes die laat ik nog maar even van eosdigitaal daar komt scherpte zo kritiek dat ik me eerst verder moet bekwamen vooraleer een en ander hier aan te bieden.

Bedankt voor de reacties.

Groet Leon.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar