Resultaat eerste natuurfotografie workshop *Bloemen*

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
smvandenberg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2014 20:36

Gisteren heb ik mijn eerste fotografie workshop gehad. Het was een natuurfotografie workshop in 's Graveland.
We hadden er echt prachtig weer bij, daar hebben we ontzettend geluk mee gehad.
Ik heb voor het eerst gefotografeerd in de manueel-stand. Thuis al wel eens geprobeerd, maar ja dat is een redelijk gecontroleerde omgeving, nu dus voor het eerst buiten in de natuur toegepast. Ik moet zeggen dat ik het best lastig vond, maar aan het einde van de middag had ik toch wel het gevoel dat ik het wat meer in de vingers had :)

De workshop werd georganiseerd door de personeelsvereniging van mijn werk en was vrij basic. Twee professionele fotografen met heel waardevolle info en tips, maar helaas aan het eind geen bespreking van het verkregen resultaat.
Ik heb de foto's niet nabewerkt.

Daarom zou ik graag jullie mening lezen over mijn gemaakte foto's.
(Ik heb ze maar even verdeeld over drie topics, anders worden het teveel foto's ineens)

Alle foto's zijn genomen met een Canon EOS 1100d met een Canon EF lens 55-250mm 1:4-5,6 IS II

Narcis F5,6 1/1000 ISO 200 brandpuntsafstand 235mm

44466

Narcissen F5,6 1/1000 ISO 200 brandpuntsafstand 163mm

44467

Rietstengel F5,6 1/800 ISO 100 brandpuntsafstand 171mm

44468

Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Leuke serie:

Bij foto 1 heb ik echter het idee dat ie out of focus is. Heb je scherp gesteld op het blaadje< de stamper lijkt namelijk een beetje vager.
Foto 2 spreekt mij totaal niet aan doordat de bloemen de andere kant op staan en daardoor de mooiste delen niet zichtbaar zijn.
En dan kom ik bij de topper van de serie, de rietstengel, die knalt er lekker uit tegen een donkere achtergrond.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
smvandenberg
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2014 20:36

Flevospotter schreefCOLONLeuke serie:

Bij foto 1 heb ik echter het idee dat ie out of focus is. Heb je scherp gesteld op het blaadje< de stamper lijkt namelijk een beetje vager.
Foto 2 spreekt mij totaal niet aan doordat de bloemen de andere kant op staan en daardoor de mooiste delen niet zichtbaar zijn.
En dan kom ik bij de topper van de serie, de rietstengel, die knalt er lekker uit tegen een donkere achtergrond.

Bedankt voor je reactie! Ik ben nog lerende en sta dus open voor alle tips.
Qua scherpstellen ben ik nog aan het switchen tussen de verschillende focus-instellingen (One shot, AI servo en ....)
Wat is volgens jullie de beste instelling voor welke situatie?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Foto 1 is inderdaad niet scherp op de stamper. De achtergrond is niet helemaal egaal en dus wat onrustig. Een stapje naar rechts had dat misschien verholpen.
Foto 2 heeft een mooie achtergrond en eigenlijk vind ik het 'wegkijken' van de bloemen best wel interessant. Is weer eens iets anders dan de geijkte foto's.
Foto 3 is niet volledig scherp (omdat je de stengel een beetje achterover helt) vanwege het DOF denk ik. Ik weet niet of dat je bedoeling was, maar ik vindt het niet zo mooi.

Qua focus modes bij macrofotografie of dit soort onderwerpen, zou ik even commentaar van de experts op dit gebied wachten. Ik maak zelden zulke foto's dus weet het niet zeker.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nr1. scherpte had idd op de stamper mogen liggen. Verder was een groene BG een betere keuze geweest, dan komt de bloem er beter uit. NU gaat hij een beetje op in de achtergrond.

Nr2, deze compositie bevakt mij wel, mooie bg. Beetje krap gekaderd links en bovenkant. Jammer van de bloem die links nog in beeld komt(vandaar wss de krappe kadering)

Nr3, niet helemaal scherp idd, saaie bg en oogt wat grauw. Mss was deze mooier geweest met tegenlicht oid.

Hou er altijd rekening mee dat je niet in het volle zonlicht gaat fotograferen. Dit levert altijd hardlicht op en vooral bij witte onderwerpen verlies je dan detail.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Scherpstellen is bij macro extra belangrijk, omdat je heel kleine dingen heel groot in beeld brengt.
Wat werkt hangt waarschijnlijk van de omstandigheden af. Soms kun je met de hand scherpstellen, soms is one shot okee, maar als het hard waait wordt het al ingewikkelder.
Veel proberen ;)
... Spiegel-Werk ...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar