Mijn hond op de foto

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Solanne
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2014 22:43

Ik durf bijna mijn foto's niet te plaatsen, want alle foto's die ik hier zie zijn zo vreselijk mooi, en ik "doe maar wat".... Maargoed, dit zijn twee foto's waar ik best trots op ben (ik hoop terecht... haha)
Graag tips, trucs, commentaar etc!

Afbeelding
Deze vind ik fantastisch, had misschien een klein beetje dichterbij kunnen gaan zitten zodat er aan de zijkanten van de foto een gelijk stuk paal is (hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!)

Afbeelding
Bij deze foto irriteer ik me mateloos aan zijn tong, die bijna wit is (maar ik ben niet zo handig dat ik het roze kan maken). Ohja, en dat snotje bij zijn oog
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Nou, dat is een goed begin op dit forum ;)

De eerste foto heb je knap genomen. Wat ik mooi vind is dat je het hekwerk gebruikt als kader.
Daardoor stoort het mij niet dat de hond centraal op de foto staat. (meestal hoor je gauw; zet je onderwerp niet midden in de foto, maar ergens op 1/3 of 2/3, vaak terecht!)
Wat me wel opvalt is dat ik de hond een beetje donker vind. Had een tikkie meer licht mogen hebben. De achtergrond is wel goed belicht, dus waarschijnlijk was een klein flitsje genoeg geweest.
En ik vind de foto een beetje te koud qua kleur. Dat is een witbalans-dingetje. Tikkie meer geel erin had 'm warmer gemaakt.
(als de termen je gaan duizelen; vrees niet, dat leer je gauw genoeg als je je verdiept in de materie!)

De tweede foto heeft vanwege de zon meer dat warme licht. Zie je het verschil?
De hond oogt nu niet groen/paarsig. Ook het licht op de hond maakt dat 'ie er mooier op staat.
Tong is inderdaad een beetje te licht geworden. Nadeel van donkere onderwerpen is dat lichte delen gauw te licht zijn..
Je zou als je leert nabewerken de tong iets donkerder kunnen maken. Gewoon wat licht er af halen :)
Goed dat de de hond hier niet helemaal in het midden hebt gezet. Vind wel dat er wat weinig ruimte boven zijn kop is.

Verder allebei goed gedaan hoor!!
... Spiegel-Werk ...
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

al doende leert men ! Gun jezelf de tijd om dingen onder de knie te krijgen. Lees de tips&trucs en probeer deze uit.
je laat 2 foto's zien die echt niet slecht zijn hoor. Nog wat puntjes op de 'i' zoals Gumpje aangeeft.
zwarte honden zijn best lastig te fotograferen omdat het zwart snel dichtloopt en het gebied rondom de ogen vaak erg donker wordt.
Inderdaad heeft foto 2 wat weinig ruimte boven het hoofd.
Door een groot diafragma (klein getal) te gebruiken creeer je al een mooie zachte achtergrond, goed gedaan.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Weinig mis met beide foto's. Verdiep je in de materie. Dit zal er voor zorgen dat je snel niet 'maar wat doet' maar weet wat je doet. Hierdoor maak je uiteindelijk (nog) betere foto's.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Wees niet bang je foto's te plaatsen, we zijn hier best lief hoor :)

Foto 2 is erg geslaagd, leuk portret. Wel wat centraal, je zou kunnen proberen de hond iets naar rechts in het beeld te zetten - omdat ie ook een beetje naar links lijkt te kijken (voor de kijker).

De eerste foto zou je met een iets lager standpunt (ter hoogte van de hond, dus op je buik gaan liggen haha) nog eens kunnen maken. Dan wordt de achtergrond nog waziger (die is tenslotte verder weg in dat perspectief). Centraal werkt hier heel goed omdat er symmetrie in de brug zit.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Als je de eerste foto in RAW geschoten hebt, zou ik een beetje met de 'witbalans' gaan spelen. Je kan de foto wat 'warmer' maken. Verder heb je nog de mogelijkheid om boven, links en rechts wat krapper te 'kaderen'.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Volgens mij heb je een aardig getrainde hond! Ik vind de manier waarop hij in de lens kijkt prettig. Ik zou de eerste foto wat bijsnijden, van boven en rechts iets eraf. Verder vind ik hem te blauw, maar daar is al iets over gezegd.
Bij de tweede vind ik de crop juist iets te krap. De achtergrond aan de rechterkant is ook wat rommelig. Als die het toeliet had ik deze foto van boven en links wat meer ruimte gegeven.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar