Schiermonnikoog [update]

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

De donderdag van de meivakantie: net als ik die ene middag op Schiemonnikoog ben miezert het zo hard dat ik amper de camera uit de tas durf te halen. Eenmaal thuis zie ik foto's van een stralend Schier die week, de rest van de week kennelijk. De deelnemers aan een fotocursus hadden geluk :wink: (en daar ben ik blij om!)

Tussen de druppel door heb ik nog wat foto's gemaakt, maar eigenlijk ben ik vooral niet tevreden over de kleuren. Qua compositie zijn het haastfoto's, dan kan zowieso veel beter. Hoe zouden jullie met dit weer omgaan. Ik weet het, een erg open vraag maar ik zoek feedback op deze foto's. Normaal kan ik eindeloos priegelen met kleurschuifjes in LR, maar nu weet ik het even niet meer.

1-Geprobeerd de oranje reddingboeien wat feller te laten kleuren
Afbeelding

2-Geprobeerd het grijze in de lucht wat warmer te maken
Afbeelding

3-Geprobeerd om met wat lichtere en donkerdere spots (LR) er iets van te maken
Afbeelding

4-Idem
Afbeelding

In elk geval een mooie reden om eens een lang weekendje Schier te gaan doen. Gek genoeg met de kano er wel langs gevaren (Engelsmanplaat) maar nooit op het eiland geweest :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door 1 op XXXL, in totaal 13 keer gewijzigd.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Feedback gevraagt. Eens kijken of ik wat kan geven.

#1: ik denk dat het oplichten van de boeien de plaat nu juist heel druk maakt. Feitelijk heb je nu twee onderwerpen. De kisten voor en de boeien achter. Als de boeien niet op het huisje hadden gehangen, had je m.i. een perfecte foto gehad.

#2 leuk doorkijkje en leuk met het licht gespeeld. Hierdoor wordt het ondanks de saaie lucht best een interessant plaatje. Ik vraag me af of de vuurtoren niet net een onderwerpje teveel is. Vooral omdat ie niet los staat van het huis.

#3 Vind ik fijn. Wel een lastige foto omdat zowel de lucht als de voorgrond niet heel erg interessant zijn. De toren maakt de plaat. Als het kan zou ik proberen de tekening in de lucht er iets meer uit te laten komen.

#4 heel andere plaatje dan #3, grappig. Het licht valt duidelijk net voor de toren op de voorgrond, perfect. Probeer daar gebruik van te maken om de plaat spannender te maken. De verhouding lucht voorgrond is ook beter denk ik. De lucht is trouwens al een stuk interessanter dan op #3. De kleurtemperatuur van #3 vind ik net iets prettiger dan op deze plaat.

Al met al denk dat het helemaal geen gekke platen zijn. Je vraagt hoe "wij" omgaan met dit weer. Nu ben ik geen wij, maar daar kan ik wel iets over schrijven (om de een of andere reden vallen onze (mij en partner) wandelvakanties altijd in het water ;)) Al de lucht helemaal geen tekening heeft ben je gewoon de sjaak. Vaak heeft het geen zin om te gaan fotograferen en kun je beter een warme chocomelk met rum gaan drinken. Als er mar iets tekening te vinden is, dan gaan de camera's (zij fotografeert ook) de tas uit. Ik denk dat de composieite van #4 de compo is waar je het van moet in dit geval. Misschien heb je eens mazzel en is er een gaatje inde wolken. Wacht dan op die ene zonnestraal die precies op die ene plek wilt hebben. Vaak kun je dat voorspellen door even rustig te kijken. Ook in dit weer er absoluut gee haast klus van maken! Dat zie je altijd terug in de foto. Pas als de lucht echt veel tekening heeft wordt het echt leuk, dan zou ik de compo omdraaien en voor 2/3 lucht, 1/3 voorgrond gaan. Die voorgrond moet wel een beetje interessant zijn en iets van een "konijntje" in zich hebben.
Als voorbeeldjes (niet perse de beste plaatjes, maar hopelijk dekt het de lading):
https://www.flickr.com/photos/mmks_pict ... 8479667853 Lucht niet bijster interessant, wel leuk licht op de voorgrond
https://www.flickr.com/photos/mmks_pict ... 5808559433 Idem,, hier heb ik wel wat werk aan de voorgrond gehad, duindoorn bessen fungeren m.i. als "konijntje"
https://www.flickr.com/photos/mmks_pict ... 2486443577 Een heel erg oninteressante lucht, maar gebroken door de boom.
https://www.flickr.com/photos/mmks_pict ... 1594162805 Juist wel een leuke lucht, maar helemaal niets op de voorgrond, gelukkig zit het meest interessant juist op het einde van de lijn (weg).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Marc

(trouwens, op 3 van deze 4 gelegenheden werd ik zeiknat, dus .... ;))
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

'Slecht' weer is maar hoe je het weer wil bekijken.
Zelf vind ik dat regenachtig en donker weer op een foto interessanter
dan een staal blauwe lucht. Vooral voor en na een regenbui is de sfeer mooi.
Je moet wel een goed onderwerp hebben maar dat moet je altijd eigenlijk wel hebben.
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik ga mee met mmk.
Je hebt op foto 2 naar mijn gevoel bijna een heel mooie foto gemaakt. De vuurtoren voegt niet echt wat toe, en stoort een beetje.
Verder qua compositie mooi in balans.
Foto 1 is nu erg druk doordat je twee plekken hebt waar veel kleur is en dus waar je aandacht naar toe gaat.
Ook qua compositie wel in balans!
Foto 3 en 4 vind ik het minst geslaagd, vanwege de compositie. Ik denk dat je qua lijnen en diepte en contrast goed doorhebt hoe 'het werkt',
maar vind het qua verdeling van vlakken en verhoudingen niet fijn in balans. Dat kun je soms aanpassen door zoom of door een andere positie, soms kun je dat niet echt aanpassen.
Hier denk ik dat je er wel meer van had kunnen maken. Gewoon een volgende keer 500 verschillende foto's schieten en kijken welke het fijnst met je aandacht omgaat :mrgreen:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Foto 4 is een prachtexemplaar. Het klopt gewoon. Kijkt heerlijk weg.

Als je vakantie hebt is mooi weer de wens.
Maar lekker ruig weer aan de kust, flinke golven en donkere luchten: je mag er me voor wakker maken.
Ben regelmatig "gezandstraald". Één keer was het echt te heftig, kon daarna de hele handel professioneel laten schoonmaken. Kassa!
Maar het natuurgeweld én de foto's waren om te genieten. Ik ff wat minder ........
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ben regelmatig "gezandstraald". Één keer was het echt te heftig, kon daarna de hele handel professioneel laten schoonmaken. Kassa!
Maar het natuurgeweld én de foto's waren om te genieten. Ik ff wat minder ........
Alles slijt, naast je fotospullen gelukkig ook een pesthumeur... :P

Bedankt voor jullie reacties. Ik merk met deze foto's dat een stressperiode niet alleen mijn humeur verpest, maar ook mijn rust om lekker met foto's te klungelen. Ik neem jullie tips mee en ga er weer mee aan de slag. Om nog op mijn andere topic over OnOne8 terug te komen, http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 3&t=114336" onclick="window.open(this.href);return false;, ik heb een paar filters uit dit programma geprobeerd. Dat geeft best leuke resultaten. Alleen ben ik dan zo eigenwijs dat ik dit zelf wil kunnen ipv dit aan een plug in over te laten. Ik moet het mijzelf gewoon niet te moeilijk willen maken :wink:
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Toch wat meer geprobeerd met deze foto. Ook eens de OnOne Perfect 8 er bij gehaald en het filter "Fall Enhancer" op het voorjaar losgelaten.

Ik ben er al meer tevreden mee:
Afbeelding
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar