Wijchens Meer [UPDATE]

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Ik hoop dat jullie commentaar willen geven op de eerste foto's die ik plaats. Ik heb al wel eerder landschapsfoto's gemaakt, maar ben er pas sinds kort serieuzer mee bezig. Nu durf ik het wel aan om ze ook hier te plaatsen, ook al zullen ze nog niet perfect zijn.

Onderstaande foto's heb ik gisteren gemaakt. Ik was aanvankelijk op zoek naar een spectaculaire zonsondergang, maar dat lukte gisteren en eergisteren niet. Toch ben ik gaan fotograferen om te kunnen oefenen met compositie en belichting.

Foto 1 vind ik qua kleurstelling het best gelukt. De witbalans had ik op "schaduw" ingesteld.
#1
Gefotografeerd met diafragmavoorkeuze.
Brandpunt: 18 mm
Iso: 100
Sluitertijd: 0.6
Diafragma: f/16.0
Witbalans: schaduw
Belichtingscompensatie: 0
Afbeelding

Foto 2 vind ik qua compositie wat beter. Hier had ik het statief volledig uitgeklapt, waardoor het gras rechts minder hinderlijk in beeld komt en je wat verder weg kunt kijken.
#2
Gefotografeerd met diafragmavoorkeuze.
Brandpunt: 18 mm.
Iso: 100
Sluitertijd: 1.3
Diafragma: f/16.0
Witbalans: daglicht
Belichtingscompensatie: +1
Afbeelding
#3
Brandpunt: 18 mm
Iso: 100
Sluitertijd: 1/30
Diafragma: f/8.0
Afbeelding
#4
Brandpunt: 18 mm
Iso: 100
Sluitertijd: 1/30
Diafragma: f/8.0
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op Guus1972, in totaal 15 keer gewijzigd.
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Goed dat je gewoon gaat proberen en om feedback vraagt. :)

Foto 1 heeft duidelijk meer kleur/sfeer dan foto 2, dat ben ik met je eens.
Je hebt een statief gebruikt maar toch mis ik op beide foto's scherpte. Waar heb je op scherp gesteld?

Ik mis de instellingen van je camera, zou je die kunnen weergeven? Bij voorkeur de ISO, brandpuntsafstand (f-getal) en sluitertijd
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ik mis iets wat opvalt in de foto, scherpte ontbreekt volgens mij wat.
70D
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Dank alvast aan degenen die gereageerd hebben. Om te beginnen heb ik mijn eerste post aangevuld met de instellingen waarmee ik gefotografeerd heb en waarvan ik denk dat die van belang zijn. Mocht er nog meer behoefte zijn aan informatie: inmiddels heb ik de originelen ook op mijn Flickr gezet.

Dan de vraag van Ericszn waarop ik heb scherp gesteld. Normaal gesproken stel ik scherp op één derde van van de foto. Dit controleer ik aan de hand van het Liveview scherm. Op dat scherm zag ik het scherpstelvak uitkomen in het gras. Omdat ik bang was dat ik daardoor te veel aandacht naar het gras zou gaan heb ik hem wat verder naar boven naar het water getrokken. Wat ik verder nog heb gedaan om een scherpere foto te krijgen: spiegel opklappen en de zelfontspanner op 2 seconden gezet om bewegingsonscherpte bij het indrukken van de knop te voorkomen.

De opmerking van Paul snap ik wel: ik denk dat ik beter na moet denken over wat het onderwerp moet zijn in mijn landschap. In dat meer ligt op een andere plek ook nog een kunstwerk. Dat zou heel mooi kunnen dienen als thema.
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
Brell

Heb je misschien een lens met IS? Deze moet je dan uitzetten.
De lucht is nogal uitgebeten, beschik je over een polarisatiefilter?
Verder zou je in lightroom de graduatiefilter kunnen gebruiken om de lucht wat donkerder te maken.
Persoonlijk zou ik niet gaan voor F16, eerder voor F8 of 10.
Het valt niet mee om een mooie landsschapfoto te maken, je hebt met nogal wat factoren te maken.
Veel oefenen zou ik zeggen.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Guus1972 schreefCOLONDan de vraag van Ericszn waarop ik heb scherp gesteld. Normaal gesproken stel ik scherp op één derde van van de foto. Dit controleer ik aan de hand van het Liveview scherm. Op dat scherm zag ik het scherpstelvak uitkomen in het gras.
Misschien ligt het aan mij, maar dit snap ik niet helemaal.
Als ik een landschapfoto maak, dan pak ik vaak mijn middelste scherpstelpunt. Die is het beste bij mijn camera. Dat punt laat ik scherpstellen op een zo klein mogelijk vlak waar ik wil. Bijv. een opvallend ligt plekje of iets met veel contrast. Dus scherpstellen op 1/3 van de foto zegt me niets.? Of bedoel je daar soms de compositie mee?
Veel succes nog.
Paul
70D
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Paulmedusa schreefCOLON
Guus1972 schreefCOLONDan de vraag van Ericszn waarop ik heb scherp gesteld. Normaal gesproken stel ik scherp op één derde van van de foto. Dit controleer ik aan de hand van het Liveview scherm. Op dat scherm zag ik het scherpstelvak uitkomen in het gras.
Misschien ligt het aan mij, maar dit snap ik niet helemaal.
Als ik een landschapfoto maak, dan pak ik vaak mijn middelste scherpstelpunt. Die is het beste bij mijn camera. Dat punt laat ik scherpstellen op een zo klein mogelijk vlak waar ik wil. Bijv. een opvallend ligt plekje of iets met veel contrast. Dus scherpstellen op 1/3 van de foto zegt me niets.? Of bedoel je daar soms de compositie mee?
Veel succes nog.
Paul
Wat ik bedoel is het volgende. Veel van de tips om landschapsfoto's te maken heb ik uit het boek "Digitale fotografie" van Scott Kelby. Over het scherpstellen van landschapsfoto's schrijft hij:
Waar richt je bij het maken van een landschapsfoto het scherpstelpunt van je camera op? (...). Bij landschapsopnamen is de regel: stel scherp op ongeveer een derde van de diepte van je beeld. Dan krijgt de hele foto een zo groot mogelijk scherptebereik. Een andere methode is grote, weidse landschapsopnamen te maken met f/22, wat je de grootste scherptediepte oplevert
De tip van die kleine diafragma's komt ook van hem, maar daarover ben ik niet zo enthousiast. Dat is een beetje het probleem met een boek waarin niet wordt beschreven waarom hij zoiets adviseert.

Ik heb vanochtend nog even een paar nieuwe foto's gemaakt in een ander deel van het meer. Daar waar Das Blue Boat van Kazuo Katase ligt. Dan is er in elk geval een onderwerp om naar te kijken en ik kon deze ook nog mooi inkaderen. Hij is in elk geval scherper nu, wel met wat na bewerking in Gimp (unsharpmask).
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

He dorpsgenoot, dankbare locatie om te fotograferen woon er een steenworp afstand vanaf.
Laat onze hond vaak uit en maak dankbaar gebruik van dat moment om de camera mee te nemen.
Er is altijd wel wat te doen rond het meer en je komt vaak hobby genoten tegen.

hier is mijn collectie door de jaren heen.

https://www.flickr.com/photos/97611076@ ... 804781821/
Laatst gewijzigd door 1 op evelakes, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Guus1972
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2014 12:28
WoonplaatsCOLON Wijchen

Hahaha. Ik had van jou al hele mooie (en leerzame) platen gevonden op Flickr. En ik zie nog meer moois. Ik zag dat er nog meer plaatsgenoten hier zijn. We blijven oefenen dan komt het vanzelf wel een keer goed.
Canon Eos D1000 | Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM | Flickr
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

We schieten er wat af, maar dan op een gezonde en verantwoorde manier :lol:
Anoniem 3

evelakes schreefCOLONHe dorpsgenoot, dankbare locatie om te fotograferen woon er een steenworp afstand vanaf.
Laat onze hond vaak uit en maak dankbaar gebruik van dat moment om de camera mee te nemen.
Er is altijd wel wat te doen rond het meer en je komt vaak hobby genoten tegen.
Off topic:
Wat heeft jouw reactie met de vragen van Evelakes te maken?
Bovendien is het hier 'not done' om ongevraagd eigen foto's in andermans topic te plaatsen.

On topic:
Probeer het eens in RAW. Dan heeft de ingestelde witbalans geen invloed op je uiteindelijke resultaat.
Verder 'moet' je het resultaat wat uit je camera komt altijd nabewerken en zeker verscherpen.
Een goed en eenvoudig te hanteren programma daarvoor is DPP, wat bij je Canon-camera geleverd wordt.

EDIT:
Mijn excuses voor de opmerking over 'not done'. Het is niet aan mij om daarover te oordelen. Daar hebben we onze moderators voor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar