Bloementuin, advies gevraagd

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Mineke.j
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2015 16:24

Een aantal weken geleden had ik twee foto's geplaatst van een krokus en sneeuwklokjes. Het commentaar daarbij was dat ze leuk waren maar niet bijzonder. De tips daarbij waren om wat meer op de achtergrond te letten om eens vanuit een andere hoek te fotograferen.

Vandaag ben ik naar de plaatselijke heemtuin gegaan en wat ge-experimenteerd. Ik hoor graag wat jullie er van vinden en dan vooral tips ter verbetering.

1

47846

2

47847

3

47848

4

47849

5

47850

Aan het eind komt alles goed ... en als het niet goed is dan is het eind nog niet!
Anoniem 3

Lekker scherp allemaal.
Maar let op de details van de omgeving.

Even het rijtje af:
1: De kleuren knallen eruit, maar de achtergrond is even scherp als het onderwerp. Dat leidt af. Misschien dat je in de nabewerking, bijv met DPP, de belichting iets had kunnen terugbrengen.
2: Op zich een leuk onderwerp, maar ik zou er een 'portret'je van hebben gemaakt. Een 2x3 uitsnede dus. Dan ben je meteen af van sorende elementen links en vooral rechts.
3: Mooi. Het eikenblad had je handmatig weg kunnen halen, voordat je de opname maakte. Dat mag best.
4: Zie 2.
5: De mooeiste van het stel.

In het algemeen:
Ook met jouw camera (Fujifilm Finepix S1) kun je bij macro- en bloemenfotografie het diafragma zo open (f-waarde groot) mogelijk houden. Dan isoleer je het onderwerp van de achtergrond.
Probeer het maar eens.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 25 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik concentreer mij even op je "leerdoelen":
1 Mooi! De compositie werkt hier, ook al ga je niet heel diep door de knieën. Dat komt door de relatief egale achtergrond.
2 Je mag nóg dieper door de knieën of zelfs op je buik gaan liggen.
3 De achtergrond is weinig prettig om naar te kijken.
4 Zie 2
5 Prachtig! Je mooiste uit de serie.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Je zou de composities nog wat interessanter kunnen maken door het onderwerp niet midden in de foto te plaatsen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Er is al veel gezegd. In het algemeen vind ik het licht vrij hard, ik weet niet op welk moment van de dag deze genomen zijn maar s'smorgens en s'avonds is het licht vaak wat zachter en komen kleuren nog mooier tot zijn recht.

Bij dit soort foto's is de achtergrond heel belangrijk, nu storen deze mij te veel bij deze foto's. Het is vaak even zoeken qua standpunt maar met een rustige achtergrond komen de bloemen nog mooier tot zijn recht.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Mineke.j
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2015 16:24

Bedankt voor de vele reacties en adviezen! Ik ga er mee aan de slag.

- Met diafragma instellen ben ik aan het oefenen maar helaas lukt het me niet om de achtergrond dan mooi wazig te krijgen. Dit weekend ga ik het eens goed georganiseerd oefenen met Leike.
- Het blad op de voorgrond was me ook al opgevallen, vreemd genoeg niet toen ik de foto maakte, dus beter kijken!
- Het harde licht; de foto is eind van de middag gemaakt op een bewolkte dag .... dus wat te doen? iet smet de witbalans?
Aan het eind komt alles goed ... en als het niet goed is dan is het eind nog niet!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar