Eerste macro foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Goedele91
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 15:18

Hoi! Vandaag heb ik een aantal eerste macro foto's gemaakt met mijn nieuwe macro lens.
Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met de scherpte van de foto's. Kan iemand mij tips geven hoe ik insecten of bepaalde delen van een object scherp kan krijgen? De foto's zijn hier zonder statief gemaakt. Ik merk dat ik vaak maar één gedeelte van de foto scherp krijg. Gebruiken jullie bij macro foto's altijd een statief?

Sluitertijd: 1/320
Diafragma: 2.8
Afbeelding

Sluitertijd: 1/400
Diafragma 2.8
Afbeelding

Sluitertijd: 1/3200
Diafragma: 2.8
Afbeelding

Sluitertijd: 1/60
Diafragma: 3.5
Afbeelding

Alvast bedankt voor het kijken!
Laatst gewijzigd door 1 op Goedele91, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

je krijgt bij macro ook altijd maar een klein stukje scherp mits je gaat stacken .. maar das lastig als je nog maar net met macro bent begonnen ..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Wellicht heeft het te maken met het gebruikte diafragma.
Die zitten echter niet in je exif gegevens, dus wellicht kun je de info zoals diafragma en sluitertijd even bij je foto's vermelden?

Verder: Voor stilstaande objecten gebruik ik zelf graag een statief. Bij bewegende objecten zoals beestjes maar ook bloemen in de wind dan uit de hand (snellere sluiter dan)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Goedele91
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 15:18

Bedankt voor de antwoorden! Ik heb de sluitertijd en diafragma nu boven de foto's gezet.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

2.8 wil zeggen een minimale DoF, dus dan is een klein gedeelte scherp en alles wat buiten het DoF valt zal dan "wazig" worden.
Dit is voor veel fotografen een gewenst effect / zorgt ervoor dat de focus echt op het ene stuk komt te liggen.

Gebruik je bijv. f/8.0 dan zul je zien dat er meer scherp zal zijn voor en achter je scherpstelpunt.

Bedoelde je dit?

Want de foto's zien er naar mijn idee prima scherp uit :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het scherpte diepte effect is het sterkst bij korte afstanden
Bij macro fotografie heb je er het meeste last van.

Als de hoeveelheid licht het toe staat dan het diafragma naar F/8 of nog hoger.
Maar het scherpe deel blijft minimeter werk.

Ik vind de vlieg en bloem bijzonder goed gelukt
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Het is net wat je wilt bereiken met je foto,s. Ik hou van een zeer geringe DOF, dus zit meestal op een lage f-waarde.

Het is een beetje spelen met de afstand en het diafragma. Kijk maar naar je foto 1 en 2, beide f2.8, maar verschillende DOF.

Vwb een statief, ik gebruik hem nooit, maar heb je geen vaste hand of je sluitertijd is te traag, dan is een monopod handig. Een monopod is vele malen flexibeler in het veld dan een 3-poot statief.

De laatste vind ik goed gelukt en staat er mooi op.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Goedele91
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 15:18

Dankjewel iedereen! Ik ga een monopod overwegen. Ik vind en statief inderdaad erg onhandig om te verplaatsen iedere keer.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Nr 2 vind ik erg mooi. Alleen jammer dat de knop er net niet helemaal opstaat.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar