eerste macrofotos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
djwiegman
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2005 20:22
WoonplaatsCOLON Leusden

Vandaag voor het eerst in mijn leven (62 jaar) fotos gemaakt. Vanmiddag nieuwe lens gekregen (tamron 90 mm macro) en hier het resultaat.
graag uw commentaar
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33506[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33505[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33504[/img]
vr groeten Dick Wiegman
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

foto1: titel is "Besje" en je stelt scherp op het blad :wink:

foto 1,2 en 3
denk dat jij, net als ik bij mijn laatste foto's, een te groot diafragma gebruikt hebt. Hierdoor is er maar een heel beperkt deel van de foto scherp.

zie dat je ook de flits hebt gebruik+rode ogen reductie.
Als je vanop een statief foto's maakt, kun je de flits achterwege laten, rond de middag zou er toch voldoende licht moeten zijn.
Indien je uit de hand geschoten hebt, bij een brandpuntsafstand van 90mm, is 1/60ste waarschijnlijk te traag, waardoor je bewegings onscherpte hebt.

denk dat de meer ervaren fotografen wel met meer zekerheid kunnen vertellen waardoor de onscherpte op jou foto's komt.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Beste Dick,

Ik ben het met mijn voorganger eens.

Ofschoon ik zelf (nog) geen macro lens heb, kijk ik altijd vaak, en met veel bewondering naar echte macro foto's van anderen. Ook lees ik aandachtig de commentaren en bekijk de exif informatie om alvast te leren hoe ik onder bepaalde omstandigheden met de camera + macrolens om zou moeten gaan.

Wat mij opvalt is dat de meeste "Ooohhh" en "Aaahhh" foto's op macrogebied geschoten zijn met een klein(er) diafragma. Gemiddeld zo tussen de f/13 en f/22 (uiteraard spelen compositie en onderwerp hierin ook een grote rol :!: )

En zelfs dan zie je slechts een gering scherpte-diepte veld.

En als de sluitertijden te langzaam worden als gevolg van een klein diafragma, wees dan vooral niet bang om de ISO waarde omhoog te gooien naar 400 of zelfs 800 ASA om snelheid te winnen.

Ook heb ik begrepen dat het "gedrag" van alle verschillende merken / modellen macro lenzen weer even anders is.

Tevens heb ik begrepen dat het D.O.F. (scherpte-diepte veld) zich weer anders gedraagt bij (bijv.) een 180mm / 100mm / 50mm macro lens. Het zou zo zijn dat dit bij de 180mm het meest kritisch luistert.

Ik denk dan ook dat het aan te bevelen is om vooral te experimenteren met de diafragma-waarden, en de resultaten aandachtig te bestuderen. Trek uit de resulaten je eigen conclusies, noteer ze, en leer op die manier je lens kennen. (nee, niet Canon, maar "kennen" :lol: )

Voor een eerste poging zeker niet slecht, maar dit is het nog lang niet. Macro is, zo ik begrepen heb, een techniek apart, welke veel oefening en geduld vereist.

Ik verheug me dan ook op jouw volgende macro posts.

Succes... :wink:

P.S. Mocht e.e.a. in mijn betoog op onjuistheden berusten, corrigeer mij dan a.u.b. Dat is voor mij ook een les en draagt bij in mijn kennis over macro-fotografie.

John
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
djwiegman
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2005 20:22
WoonplaatsCOLON Leusden

Hartelijk dank voor deze kritiek. Ik zal er mijn voordeel mee doen.
vr.groeten
Dick Wiegman
Elisabeth
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 08:26
WoonplaatsCOLON Zwolle

Voor de eerste macrofoto's vind ik het niet slecht. Oefening baart kunst!

Dit soort foto's schiet is zelf vaak met een statief en een zo klein mogelijk diafragma (afhankelijk van waar je je op wilt focussen). Het liefst stel ik met de hand scherp, niet met autofocus. Door met een statief te werken, kun je met de sluitertijden spelen of inderdaad de ISO omhoog gooien.

Gewoon veel proberen, spelen met diafragma en sluiter. Veel succes en ik ben benieuwd naar het vervolg!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar