Buizerd mist scherpte...

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Vanmiddag weer even naar "mijn" Buizerd geweest.
Het was al aardig duister aan het worden wat het niet makkelijker op maakte. Deze foto's zijn van achter het voorraam, van mijn auto, gemaakt wat waarschijnlijk ook de scherpte niet goed zal doen. Wel al redelijk, de Buizerd, kunnen benaderen.
AV, diafragamawaarde5.6, Witbalans op bewolkt, 400 ISO, AF Mode; Al Focus.
Kritieken en adviezen zijn welkom waarvoor dank.

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65194[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65193[/img]
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Welke scherpstelpunten gebruik jij? Volgens mij is het touw aan de rechterpaal bij foto 1 retescherp.....

Met dit soort foto's gebruik ik alleen mijn centrumpunt en dan tussen de ogen mikken. Even wat ruimte overlaten zodat je later nog kunt croppen.

Zelfde bij foto2 is de boom behoorlijk scherp.

Verder zit er in 1 denk ik een beeeetje bewegingsonscherpte van het beestje.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Mij lijkt om die reden dat het focuspunt niet goed lag?
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
henkpost
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2006 13:13

:?: Gemaakt met de Tamron? Ik heb dezelfde lends en heb ook vaak problemen met het scherp krijgen van foto's.

Als dat zo is, wat kan dit dan zijn? Ik had de analoge versie van deze lens (in mijn analaoge tijdperk) 28-300mm en was daar zeer tevreden over. Daarom heb ik de 18-200mm versie gekocht bij mijn 30D. Daar ben ik achteraf niet echt blij mee.
[size=75]Canon EOS [color=red][b]30D [/b][/color]| Tamron XR DiII AF 18-200mm | Canon Speedlite 580EX[/size]
[size=59]---
[color=blue]Alle rivieren stromen naar zee, toch is de zee nooit vol (pred 1:7)[/color][/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Gebruik inderdaad 1 focuspunt en gewoon "Single Shot" focus.

Ook kun je gerust naar ISO 800 gaan. De onscherpte komt nu door een combinatie van een verkeerd scherpstelpunt en bewegings-onscherpte door de snelheid van de vogel zelf. Bij ISO 800 is je sluitertijd dan 2x zo snel als bij deze foto (onder dezelfde lichtomstandigheden).

Laat de witbalans gewoon op AWB staan.

Het compenseren van de EV heb je wel heel goed gedaan.

Succes bij de volgende poging. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

henkpost schreefCOLON:?: Gemaakt met de Tamron?
Met al deze "opmerkingen" kan ik wat mee Bedankt.

Overigens zijn deze foto's gemaakt met de 100-400mm lens waarvan ik weet dat hij in donkere omstandigheden lastig te gebruiken is.
Eén van de belangrijkste dingen is inderdaad het focuspunt op de verkeerde plek. Waarom....... misschien nog te onrustig en ook enthousiast bij het benaderen. Ervaring zal mij goed doen in deze.
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

VFRood schreefCOLONWelke scherpstelpunten gebruik jij? Volgens mij is het touw aan de rechterpaal bij foto 1 retescherp.....
Oeps, deze opmerkingen, nog een keer doorlezend, realiseer ik me dat ik vanmiddag, geëxperimenteerd hebt, met het "AF-punt selecteren".
Mijn camera stond nu nog op het rechtse gedeelte scherp stellen.
Jammerlijke vergissing (voor mij) vooral voor foto 1. Maar ook foto 2 maakt deze fout duidelijk. Weer een les.............................
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Het experiment heeft op zich de goede uitkomst gelet op je instellingen! :wink:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Vlak de werking van een autoruit niet uit.... Als jij dit hebt geschoten vanachter een autoruit, dan heb ik het idee dat je dit écht nog 's opnieuw moet proberen... Ik spreek jou daarna graag wéér 's !
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Wheely schreefCOLON Als jij dit hebt geschoten vanachter een autoruit, dan heb ik het idee dat je dit écht nog 's opnieuw moet proberen... Ik spreek jou daarna graag wéér 's !
Bedankt voor dit compliment.
Het is toch één van de betere manieren om zo'n Buizerd te benaderen.
Camera liggend op het stuur en in zijn één heel langzaam voor uit rijden.
Het was een doodlopend land weggetje dus geen last van ander verkeer.
Bij beter weer ga ik zeker terug want hij zit daar dagelijks!

Vrgr. Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

C@sp@r schreefCOLONCamera liggend op het stuur en in zijn één heel langzaam voor uit rijden.
Maar haal wel eerst je voorruit er uit :lol:
Maar serieus, de optische kwaliteit wordt er een heel stuk minder door.
Bovendien denk ik dat het automatisch scherpstellen er ook niet nauwkeuriger op wordt.

Succes,

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Wheely schreefCOLONVlak de werking van een autoruit niet uit.... Als jij dit hebt geschoten vanachter een autoruit, dan heb ik het idee dat je dit écht nog 's opnieuw moet proberen... Ik spreek jou daarna graag wéér 's !
Overschat het ook niet.

Ik heb tien-tallen platen geschoten door de (notabene "vieze") voorruit. Dat is aan de platen echter niet te zien.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar