aub graag veel commentaar/opmerkingen op mijn eerste foto's

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Hier zijn dan mijn eerste foto's. ik ben in het bezit van de 350D
Hopelijk geven jullie veel tips en aanwijzigingen om de foto's te verbeteren :lol:

foto 1: berenklauw met flits tegen blauwe avondlucht
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108947[/img]

foto 2: brug over slootje
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108946[/img]

foto 3: klaproos tegen blauwe lucht
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108943[/img]

foto 4: wolkenlucht met tegenlicht. Hoe vinden jullie de belichting? Ik denk overbelichting bij zon achter de wolk.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=108941[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op kiran, in totaal 21 keer gewijzigd.
espresso
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 11:14

Ik zou eerst die lelijke en sterk afleidende letters weghalen, die trekken alle aandacht.
Het klinkt misschien een beetje lullig, maar zo bedoel ik het niet. :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vervolgens zou ik ook even op de edit-knop drukken in je begin topic en de titel aanpassen naar iets waar het in hyet topic wel om gaat.

Zijn dit zo'n beetje de commentaren die je zoekt? :wink:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

@espresso: je hebt gelijk. ik zal het voortaan of helemaal niet doen of wat subtieler :oops:

@dejong1racing: is topic omschrijving nu beter? misschien was ik iets te enthiousiast met plaatsing :)
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Foto 1 en 3 zijn gewoon erg leuk. Foto 1 omdat het een niet allerdaagse weergave is. Foto 3 is gewoon heel naturel, en daar hou ik wel van dat je ook zonder tone-mapping enz een leuke foto kunt maken :).

Het bruggetje stoort me, het staat een beetje in de weg terwijl het eigenlijk een hulp-object zou moeten zijn. Dus hier had je denk ik iets heen/weer moeten lopen om een fijnere compo te vinden.

De laatste is wat lastig. Het zo overdag met zon vol in je lens. Tja. dat is vragen om problemen. Je hebt dus nu een wat fletse foto zonder diepte.

Maar zoals gezegd: 1 en 3 --> mooi!
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik kan me vinden in het commentaar van mavlo77. Als je het bruggetje gebruikt om mensen de foto in te leiden dan voegt die iets toe. Nu zit er helemaal geen diepte in en staat de brug alleen maar in de weg :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Foto 1 vind erg leuk gezien. Het totaal andere perspectief doet het erg goed bij deze bloemen. Dit soort bloemen in een tros/groepje zijn altijd moeilijk om iets leuks van te maken, en ik vind dat je er hier in geslaagd bent.

Foto 2
Bij deze foto mis ik een beetej een hoofdonderwerp. De brug als voorgrond is goed, de lijnen van de brug gebruiken om je oog te leiden vind ik goed, maar waar kijk ik naar I Ik denk dat als er een mens/dier/mooie bloem oid op de brug stond, dat de foto veel aantrekkelijke zou zijn geworden.

Foto 3
Foto 3 heb je weer dat lage standpunt gebruikt. Bij deze twijfel ik iets meer... Er is heel veel te zien. Heel veel grassprietjes bragen heel veel aandacht. Maar die bloem en de rustige lucht, maken veel goed !

Foto 4
de zon is inderdaad fors overbelicht, maar tegen de zon in een landschap goed belichten, kan niet met de wolk overbelicht te laten worden. De lagen in het landscahp geven een mooi diepte beeld. De wolk in de lucht doet het ook erg goed. Wat ik een klein beetje mis is een boom of een hekje rechts in beeld die de onderkant en bovenkant met elkaar kunnen verbinden.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

mag ik iedereen vriendelijk bedanken voor zijn/haar opmerkingen/tips. ik weet dat foto 4 een 'moeilijk' onderwerp is. Is het dan helemaal niet te doen om een foto zo tegen zon in te maken? of had ik een andere instelling moeten nemen? Of bepaalde filters?
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Eventueel met een gradient filter, dat bovenin minder licht doorlaat dan onderin.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Mavlo: dank je voor je antwoord.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Een andere oplossing is om meerdere foto's te maken met verschillende belichtingstijden en die te gaan combineren... Of als HDR, of met lagen en maskers....
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

@Peije: ben ik erg kort door de bocht als ik denk dat werken in Photoshop met meerdere lagen en maskers handmatig (ongeveer) een zelfde beeld kan opleveren als een HDR programma, wat die handelingen min of meer automatisch doet?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Dat hangt er vanaf........

Met HDR ga je en afbeelding maken van 32 bit met meer tekening in de schaduwen en lichtste delen. mbv van een tonemapping ga je dit daarna omzetten naar een andere verdeling.

Met lagen en masker behoud je de hoeveelheid contrast van een bepaald gedeelte, en gebruik je belichtingen van andere opnames om meer details te laten zien. Als je met bewegende onderdelen werkt, kan HDR bijna niet goed gaan... Zelfs bomen en gras kunnen dan al te veel beweging hebben. Met lagen en maskers kun je dit soms wat maskeren....

Ik vind zelf dat het resultaat er anders uit ziet (Ik zeg niet beter of minder, maar anders).
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ok dank je voor de uitleg. Ik zal hopelijk binnenkort eea eens proberen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar