[verzameltopic] project natuur & macro

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

131716
Mooie compositie, dat schuine maakt het mooi speels en het herhalende patroon, maar dan vager op de achtergrond, kijkt lekker.
Ik weet niet wat dat wittige linksonderin is? Zonder dat zou ik hem nog mooier vinden.
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Brenda, volgens mij ligt de scherpte net niet op het oog en dat kijkt toch bijna altijd wel het prettigst. tja het blijft moeilijk en persoonlijk. hoeveel wil je scherp hebben. ?
probeer zoveel mogelijk van statief te fotograferen en verder veel doen.
de compositie vind ik fraai. mooi rustige achtergrond
Laatst gewijzigd door 1 op kiran, in totaal 11 keer gewijzigd.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Dat klopt Kiran, maar heb je nog tips hoe dan die scherpte op het oog te krijgen? Met een beetje wind schuift zo'n macro beeld al door je scherm, dat maakt het lastig vind ik.
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

scherpstellen op het oog: het blijft moeilijk, maar je kan het proberen met handmatig scherpstellen. En probeer veel foto's te maken, dan is de kans groter op succes. en wind is inderdaad heel lastig. de kleinste beweging is een storm in je beeld :cry: . geduld en wachten op het juiste moment. :)
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Wind is inderdaad vaak funest voor macro-shots. En als je geen geduld hebt, zoals ik, dan wordt het ook lastig ... :lol:

Wat je nog kunt proberen, als je dat al niet deed, is inderdaad handmatig scherpstellen. Zo kun je precies draaien aan de ring tot je denkt dat de scherpte op het koppie optimaal is. En gewoon een paar foto's achter elkaar nemen, dan lukt het vanzelf! Ben benieuwd hoe het lukt !! :D
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Ik heb een tweede foto toegevoegd, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Volgens mij al een stuk beter qua scherpte?
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Inderdaad, de scherpte is hier prima volgens mij. Je ziet veel oefenen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

En wat zijn de verdere verbeterpunten :) ?
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Mag ik hier een foto plaatsen, ik vraag het mezelf af omdat de laatste post van augustus vorig jaar is. Of is deze topic niet meer van toepassing en open ik in testcase een topic in passende categorie?
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ja hoor, je mag hier zeker een foto plaatsen! Leuk zelfs. Je krijgt altijd wel wat reacties ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Deze topic ligt al een tijdje stil, maar ik begreep van Gumpje dat er gerust nog geplaatst kon worden.

Doel: Heldere druppels fotograferen met en/of zonder reflectie van iets, in een fijne compositie.

Sluitertijd: 4/10
F 14
Iso 100

Eos 450D/18 - 55/ Close-up +10 filter/statief/afstandbediening/niet geflitst


Foto 1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=155933[/img]

Ik ga ervan uit dat er genoeg aan te verbeteren is, en dat ga ik zeker proberen maar dit kan ik pas doen als ik mijn camera eindelijk eens terug krijg uit de reparatie :twisted:

Ben benieuwd naar de evt reacties.
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Vind het best wel een mooie plaat maar de rechterkant van de bloem trekt toch best veel mijn
aandacht terwijl het toch meer om die druppel gaat.
De kleuren van de bloem mogen er van mij ook nog wel iets meer uitknallen 8)

Scherptediepte verloop naar achter toe vind ik wel erg prettig kijken.

Gr. Harold
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Harold dank je wel voor je reactie .... je zegt de rechterkant veel van je aandacht trekt.
Als ik nu op een andere manier naar de foto kijk kan ik mij er wel iets bij voorstellen, het is daar donker en dat is het dan volgens mij ...
Ik was en ben gefocussed op de druppel en het andere viel mij minder op. Het verrast mij wel dat ik het nu ook zie :lol:
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind het een mooi effect, een druppel op een kleurige ondergrond, die in scherpte wegloopt. Goed uitgevoerd! Inderdaad is de rechterkant van de foto 'topzwaar'. Daar zou je naar kunnen kijken. Ook vind ik het geheel wat grijzig, en niet zo sprankelend als het zou kunnen zijn. Wat vind je daar zelf van? Vooral de achtergrond is grijs. Kader werkt wel, vind ik! Heb je 'r nog meer? :D
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Voor mezelf is deze foto vrij licht .... zelf vind ik donkere foto's mooi. Het grijs vind ik zelf mooi zacht tegenover de gerbera .... ik kan mezelf voorstellen dat mensen de rechterkant donker vinden en dat zal ik de volgende keer proberen lichter te krijgen ... een ringflitser staat nog op mijn lange verlanglijst ;)

Ik heb nog meer druppelfoto's zojuist op een minder serieuze site gewonnen met een druppelfoto ... nu ik hier gewend bent foto's te bekijken slaat die foto hier niet zo'n goed figuur denk ik .. zie nu allerlei haartjes, en vlekjes :oops:

Maar ik zal sportief zijn en toch hier neerzetten ;)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=157048[/img]

Sluitertijd: 25/10 sec
F 29
Iso 100

Eos 450D/18 - 55/ Close-up +10 filter/statief/afstandbediening/niet geflitst
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Goed, licht en donker zijn deels ook smaakkwesties, en bewust ergens voor kiezen laat in elk geval zien dat je er over nadenkt. Da's belangrijk in een leerproces.

Je tweede foto vind ik bijzonder. Vooral de druppel zelf vind ik erg geslaagd. De compositie er om heen vind ik niet helemaal de druppel ondersteunen, maarja, je kan niet alles hebben... Vooral de grote vlek precies in het midden maakt voor mij dat het beeld wat onevenwichtig word. Ik zou iets anders gecropt hebben, maar ik kan me voorstellen dat men deze plaat wel leuk vindt ;). En over licht en donker zal ik het niet hebben 8)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Dank je wel weer voor je reactie.

Dit is een foto die ik een tijdje terug maakte, voordat ik op dit forum kwam en ik moet zeggen sinds ik hier foto's bekijk en de commentaren lees ga ik anders naar foto's kijken, kritischer.

De vlek waar je het over hebt stoorde ik mij voorheen totaal niet aan, nu heb ik ook zoiets hmmmm. (Het is waarschijnlijk een druppel aan de andere kant van het bloemblaadje, maar ik had hem weg kunnen werken... )

De compositie e.d. daar was ik van het begin al niet blij mee toen ik de foto op het scherm zag maar ik vond de druppel zo goed geworden en kreeg daar een soort van Jippiegevoel! van dat ik voor het gemak het zo gelaten heb.
Ergens las ik hier, soms moet je erkennen dat een foto toch niet oke is en deleten ... ik heb daar nog moeite mee, ik ben gewoon nog heel blij als iets of een gedeelte van de foto naar mijn gevoel wel goed gelukt is.

Gumpje ... je schrijft dat je hem anders gecropt zou hebben ... zou je daar een voorbeeld kunnen geven?
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
Gebruikers-avatar
KaleFietsbel
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1004
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2009 17:12
WoonplaatsCOLON Heteren (Gld.)
CONTACTCOLON

Mo,

zijn dit druppels die je zelf plaatst, of vanuit de natuur erop zijn gekomen?

groet,

John
Gebruikers-avatar
Teranique
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1304
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2010 16:52
WoonplaatsCOLON Daar waar ik het liefste ben ...

Deze komen uit een pipetje.
Groetjes, Mo

~ Ochtendhumeur? Zet eens een theemuts op! ~
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Hi Mo, leuk dat het onderwerp weer is gaan leven. In beide foto's vind ik de druppel erg fraai. Ik zou zelf alleen proberen (zoals al gezegd) juist die mooie druppel meer nadruk te geven in de foto's. En zelf zou ik niet zo snel kiezen voor een diafragma van F29 (dat geeft meer scherptediepte) waardoor de aandacht van je onderwerp kan afleiden.
Ik zal zelf ook weer wat plaatsen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar