Volle maan

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boudewijnhak
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 20:22

Het was vanavond mooi helder en (bijna)volle maan dus maar eens gaan oefenen met m'n 55-250mm.
Het viel niet mee om hem er goed op te krijgen, eigenlijk beweegt de maan behoorlijk snel.
Als je met live-view en een 250mm lens 10x digitaal inzoomt zie je hem gewoon over je scherm bewegen, zou bijna mee moeten pannen :wink:
Dit is m'n eerste foto op het forum, ben benieuwd naar de reacties.
Het resultaat:

12583

EOS 7D | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 II | EF 70-200mm f/4L IS USM | Speedlite 430EX II |
Gebruikers-avatar
Marijn A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2009 21:11
WoonplaatsCOLON Flevoland

Dat is een nette foto hoor! En dat met 250 mm!
Misschien het de kraters nog iets donkerder maken...
Gebruikers-avatar
Joopie01
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2009 19:15
CONTACTCOLON

Niet verkeerd hoor! Eigenlijk niks op aan te merken...
Had gisteren toevallig eenzelfde poging gewaagd ook voor het eerst de maan gefotografeerd en een berichtje geplaatst...
zie ook: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 09#p976709" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is ook een verzameltopic van: viewtopic.php?f=76&t=13596&start=400.

Ik doe ook veel aan autosport fotografie, dus mee pannen lukt wel aardig inmiddels haha.
Canon EOS 7D + grip | Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS | Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM | Manfrotto 679B + 234RC Monokop | http://www.fotoshowcase.nl | http://www.facebook.com/fotoshowcase.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Knap gedaan en dat zinnetje dat hij zo snel gaat heeft iedereen meegemaakt en is voor velen erg herkenbaar :)

En je hebt met behoorlijk korte lens afstand en de maan onder de minst makkelijke belichting vastgelegd. Je hebt zelfs de kraters in detail wat bij volle maan veel moeilijker is dan bij halve maan.

Ik kan dus alleen maar concluderen, dat je eerste foto een goede is, en dat er velen geweest zijn die voor het eerst een maan hebben proberen vast te leggen, maar dat nog niet voor de helft van jouw kwaliteit hebben gedaan.

Goed zo, ga zo door. :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
boudewijnhak
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 20:22

Bedankt voor de positieve reacties :oops:, ik was er zelf wel tevreden over fijn om dat bevestigd te krijgen. Het was m'n eerste foto die ik wel op het foto "durfde" te zetten. Het verzameltopic had ik wel gezien, maar om nou m'n eerste foto in de showcase te plaatsen...
Misschien het de kraters nog iets donkerder maken...
Ik begin nu net het gevoel te krijgen dat ik m'n fototoestel onder de knie heb, nabewerking moet ik me nog in gaan verdiepen.
Nogmaals bedankt, ik ga lekker verder oefenen en hoop meer mooie foto's te kunnen plaatsen.
EOS 7D | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 II | EF 70-200mm f/4L IS USM | Speedlite 430EX II |
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Zo prachtige foto hoor!
Mooi vast gelegd.
Gebruikers-avatar
rens89
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2010 12:31

Erg mooi. Mag ik vragen welke instellingen je hebt gebruikt? Ik heb het ook eens gedaan en toen zat ik al met een sluitertijd van 1/200s.
Heb je hem nog gecropt? Met 300mm krijg ik hem er niet zo groot erop hehe ;-).
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Mooi! Zo is het mij nog niet gelukt.
Groet,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boudewijnhak
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 20:22

De foto is geschoten met de volgende instellingen:
Programmastand: M
1/160 sec
F/10
ISO 100
250mm
Na veel foto's met minder resultaat merkte ik dat het resultaat mooier werd door onder te belichten. Belichtingsmeter gaf volgens mij -2 aan.
Hij is inderdaad behoorlijk gecropt, maar gelukkig heeft de 7D pixels genoeg om dat te kunnen doen.
Nogmaals bedankt voor alle reacties!
EOS 7D | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 II | EF 70-200mm f/4L IS USM | Speedlite 430EX II |
Gebruikers-avatar
NebulA41
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2010 17:47

Mooie foto, de maan is voor velen een geliefd maar toch ook ondergewaardeerd object, en dat laatste is best jammer.

Je zou dat "uit het beeld lopen" van de maan kunnen opvangen door een statief te gebruiken met volgmotor. Denk dan aan een statief die door amateur astronomen wordt gebruikt om hun telescoop op te monteren.
De hulpmotor wordt dan aangesloten op de horizontale as van het statief, waardoor de beweging van hemellichamen zoals de maan wordt opgevangen en je object netjes in je beeldveld blijft staan.
Maarja om nu speciaal een soortgelijk statief aan te schaffen .... ze zijn nogal prijzig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar