Fotoshoot met de vriendinnen Daphne en Nayma

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Afgelopen zaterdagochtend zijn Elvin (zit hier ook op het forum) en ik enkele foto's gaan maken van twee hele gezellige meiden. We gingen pas om 10 uur op pad met ze en het was prachtig weer. Helaas betekende dat ook dat de zon bijzonder hard licht zou gaan veroorzaken. Een en ander hebben we geprobeerd te compenseren door de schaduw op te zoeken en door een reflectiescherm te gebruiken (pas later realiseerde ik mij dat het 'translucent' deel ons had kunnen helpen het harde licht te verminderen bij bijvoorbeeld #7). Dit was voor mij mijn eerste fotoshoot ooit en omdat ik graag leer van de feedback die op dit forum gegeven wordt, heb ik hieronder enkele foto's geplaatst (op Flickr staan er nog meer).

Tegen het einde van de shoot wilde mijn 50mm 1.4 niet meer focussen :( . Ook handmatig niet meer. De ring draaide wel maar het binnenwerk bewoog niet mee (dat dacht ik af te lezen aan het focus lineaaltje (bij gebrek aan een beter woord). Iemand enig idee of ie nog te redden is?

Shoot away zou ik zeggen :D

#1
Afbeelding
ƒ/2.8 50.0 mm 1/400 ISO100

#2
Afbeelding
ƒ/2.2 50.0 mm 1/1600 ISO100

#3
Afbeelding
ƒ/2.2 50.0 mm 1/1600 ISO100

#4
Afbeelding
ƒ/5.6 85.0 mm 1/100 ISO100

#5
Afbeelding
ƒ/5.0 50.0 mm 1/100 ISO100

#6
Afbeelding
ƒ/5.0 55.0 mm 1/80 ISO100

#7
Afbeelding
ƒ/5.6 63.0 mm 1/400 ISO100
Laatst gewijzigd door 1 op eMKay, in totaal 31 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

De post is misschien een beetje ondergesneeuwd. Een klein bumpje dan maar, omdat ik weet dat er vast wel wat op te merken valt over de foto's :D
margosubnel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2013 08:45

Ik ben niet zo goed dat ik je advies kan geven, maar wil je wel zeggen dat de foto's top zijn. 2 en 6 zijn mijn favoriet!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel voor je reactie Margo. Ik ben blij dat ze bevallen :)
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Reacties komen altijd wel maar soms moet je iets langer geduld hebben.

Een algemene reactie over de serie is de variatie in witbalans. Als ik 4 en 5 bekijk dan zie je een groot verschil in kleurtemperatuur. Achteraf wijzigen is relatief makkelijk mits je in RAW werkt, misschien moet je ook eens kijken of een grijskaart wat voor je is.

Verder nog wat reacties op enkele foto's
#1 ik vind de foto leuk en zonnig. Ik zou de foto iets croppen zodat de kopse kanten van de balken van het bankje niet meer zichtbaar zijn. Die leiden me af van het onderwerp. Ook vind ik de boom niet mooi in het plaatje. Wellicht had je een meter meer naar rechts kunnen schuiven zodat je een wat rustigere achtergrond hebt.
#2 Is een prima plaat, misschien wat algemeen en centraal wel doet het zwart wit het leuk.

#4 en #6 zijn voor mij de mooiste foto's waarbij 4 een beetje centraal staat en de pluk haar voor d'r oog wat zonde is. En bij 6 is de schouder wel heel bleek.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel Googempie. Het zal mijn leergierigheid zijn dat ik even vergeten was geduldig te zijn :D

Het kleurverschil tussen 4 en 5 zie ik nu inderdaad ook. Ik zal daar eens naar kijken. Overigens is 5 in de volle schaduw genomen, en 4 in half-zonlicht. RAW ben ik bekend mee, daar schiet ik alles in. Nabewerken doe ik in LR5. Grijskaart heb ik wel eens over gedacht. Nog maar wat serieuzer naar op zoek gaan dan :)

#1 De boom staat inderdaad wat ongelukkig in de achtergrond. Daar zal ik eens beter op letten. Verder croppen heeft als gevolg dat er net boven de knieën afgesneden wordt en dat vind ik zelf niet mooi (als de verhoudingen gehandhaaft worden).
#2 Dank je.

#4 ik vond de pluk juist wel mooi speels - smaken verschillen zullen we maar zeggen :)
#6 klopt, zij is wat lichter getint qua huidskleur en dat verschil zie je natuurlijk als ze samen in de foto staan.

Bedankt voor je tijd, dat waardeer ik enorm!
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

377 keer bekeken en 2 reacties, ligt het nou aan mij?
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Mooie serie!!

Het zijn allemaal nette platen, maar foto 6 vind ik een topper; daar heb je mooi & slim gebruik gemaakt van de wazige background, door daar het tweede model te plaatsen.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank voor je bemoedigende woorden Jaap :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar