Golda: Eerste keer portret, graag feedback

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

EERSTE keer portret: Nog nooit iets met portretten gedaan dus ben benieuwd naar wat jullie er van vinden.

Vandaag was het heerlijk weer, althans... op maaiveldhoogte. Op mijn balkon stond een stevige windkracht 6 en was het echt vernikkelen.
Dus, hup... het bos in. Even uit de stad.

Hier een plaatje van vanmiddag:
ƒ/1.8
50.0 mm
speed 1/2000
ISO 100

AfbeeldingGolda by Maarten Otto, on Flickr
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Arnoldtje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2013 16:48

Ik ben ook niet ervaren maar ga proberen je wat te helpen.
Hoewel ik uit eigen beleving spreek en sommige dingen altijd smaak zijn.

Wat mij als eerst opvalt is dat ik het gezicht wat bleekjes vind overkomen, tikje overbelicht of plat of hoe moet ik dat noemen.
Daardoor gaan in mijn ogen wat details verloren.

Als tweede vind ik het wel een aardige plaat, de snelle sluitertijd vangen mooi de zwevende zaadjes.
Wat compositie betreft mag er iets meer hand bij wellicht.

Als derde denk ik eens proberen met wat meer scherptediepte waardoor de paardenpluis (bloem is het niet meer toch) ook scherp wordt.
Dan vang je daar ook de aandacht op. Nu wordt mijn ook naar de zonnebril getrokken en daar gaat de foto niet over.

Hoop dat je er iets mee kan in de portretrichting. Succes.
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Geen slechte poging voor een eerste keer. :-)

Het nadeel van op F1.8 schieten is dat je een klein marge hebt wat scherpte betreft dat is op deze foto goed te zien
de zonnebril, neus mooi scherp maar de zonnebloem en de achtergrond buiten scherpte.
Mits dit je bedoeling was uitstekend.

Wil je een nog zachtere achtergrond zou je kunnen vragen aan de persoon om een paar pasjes jou kant op te komen zodat er meer ruimte is tussen hij/zij en de achtergrond.

Stel je wilt de paardebloem ook scherp zou je ervoor kunnen kiezen om zeg maar 1 a 2 stoppen je diafragma te verkleinen bv 2,8 of 4

Belichting:
Als ik naar de foto kijkt lijkt het alsof je in de schaduw staat, hier en daar zijn wat hotspots te zien dit kun je verhelpen door een defusserscherm te gebruiken of een stuk laken/ sloop etc tussen het licht en het onderwerp in te houden.
Op deze manier heb je een iets gelijkmatige belichting en verminder je het contrast.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Prima gelukt. Het harde licht is al genoemd. Zo te zien was de zon nog aardig hoog aan de hemel toen je deze foto maakte. Dat zou dan de eerste tip zijn. Een ander tijdstip, of in de schaduw gaan staan met je model.

Ik zou zelf iets meer ruimte rechts plaatsen, zodat er ook meer zaadjes in de lucht zichtbaar zijn (als de wind dat niet verpest natuurlijk).

Ik ben ook benieuwd hoe de foto er in kleur uit ziet, want z/w lijkt hier het zomerse gevoel weg te halen. En heel veel contrast heeft de compositie nu ook alweer niet :)
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Dank voor de opmerkingen. Het was een beetje een "hee dit is wel een leuk tafereel om op de plaat te zetten'' moment, gewoon tijdens een lekkere wandeling door de Almeerse bossen. Maar wat terug stoppen is idd geen slecht idee.... Ik heb de 1.8 gebruikt omdat je dan een wat romiger bokeh hebt.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar