Mijn eerste "portretfotos".

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Mijn eerste "(portret)foto's" van mijn lieve vrouw met wie ik bijna 25 jaar getrouwd ben.


1.AfbeeldingIMG_2532 by johnjongen, on Flickr

2.AfbeeldingIMG_2517 by johnjongen, on Flickr

3.AfbeeldingIMG_2530 by johnjongen, on Flickr
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Al het begin is moeilijk en de foto's maken en plaatsen is meestal al een grote stap.
Maar dan komen de commentaren :D

D'r zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Dat is niet alleen bij portretten, maar geld voor vele vormen van fotografie.
Om te beginnen, en ik probeer daar zelf vaak als eerste naar te kijken, is de achtergrond.

Achtergronden zijn, vind ik, onwijs belangrijk in foto's. Ze kunnen de foto versterken of de aandacht op het onderwerp houden of iets over het onderwerp vertellen. En ze kunnen ook alles verpesten.

Wanneer ik naar jouw achtergronden kijk, dan zie ik soms stukken die vol in de zon staan. Het is een regeltje (wetenschappelijk aangetoond) dat mensen geneigd zijn naar lichte partijen te kijken. Probeer dit dus ook te voorkomen. Het is ook wel logisch om diegene die je in beeld wil brengen in het zonnetje te zetten (al dan niet letterlijk) en de achtergrond niet.
Ik wil echt niet zeggen dat je de geportreteerde dan in de zon moet zetten hoor. Dat is met dit weer ook niet altijd wenselijk omdat de zon zo fel is.

Probeer ook je achtergrond naar je onderwerp te laten leiden. Nu is dit met een gebouw wat makkelijker dan met bossen. Bossen zijn vaak erg grillig van vorm en lijnen die naar je onderwerp leiden zijn soms lastig te vinden. Maar een pad, zoals op de tweede foto, zou daar in kunnen meespelen. Maar dan moet je het wel goed positioneren. Nu loopt het dwars door het hoofd en op de derde foto loopt er een boom dwars doorheen. Dat zijn dingen waarmee je je geportreteerde in kunt kaderen om zo de aandacht naar datgene te laten gaan wat jij belangrijk vind.

Over de voorgrond, je onderwerp van het portret kan ik ook een heel verhaal houden, maar dat laat ik in eerste instantie even aan anderen over. D'r zijn nog wel meer dingen die ik kan zeggen, maar ik wil geen topic vol met "wat Jeroen zei."
Mochten die commentaren niet komen, dan haak ik daar nog wel op in
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ik ben geen portret expert, maar wel een tip/suggestie/opmerking:
- wat mij opvalt aan deze foto's is dat je vrouw volgens mij enorm mooie ogen heeft welke (behalve op de eerste foto) zo ongeveer niet in beeld zijn...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
jhmjongen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 07:16
WoonplaatsCOLON Born

Thx
Ik was aan twijfelen om de fotos te plaatsen, maar ik dacht door het plaatsen en tips te krijgen zal il al doende leren.
Dus bedankt voor de moeite en de tips de zijn genomen.

@jeroen, Ik zal er zeker wat mee gaan doen. Dit was mijn eerste probeersel. Volgende keer in schaduw ipv volle zon. Ik zie inderdaad het pad wat dwars en ook de boom op de achtergrond bij foto 3. door het hoofd loopt en

@dave, klopt ik zal proberen de volgende keer de ogen ook in beeld te krijgen. Snap volledig wat je bedoelt.
Canon 600D kitlens 18-55mm
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Ow en denk ook aan details, zoals een BH-bandje even weg (laten) stoppen.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar