poging off camera flitsen.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

na mijn eerste poging met off camera flitsen (viewtopic.php?f=94&t=117882" onclick="window.open(this.href);return false;) vandaag een 2de poging gedaan.
tips die ik kreeg op de foto's van de eerste poging heb ik hierin proberen mee te nemen. (F8.0, 2de flitser en manueel i.p.v. TV modus)
ik heb nu gebruik gemaakt van mijn 400D met kitlens met een YN 568EX erop, voorzien van de YN tranceiver voor een YN560III achter de personen.
de volgende keer moet ik alleen de flitser achter de personen iets verder van de achtergrond afzetten, ik zie dat ik nu wat grijze hoeken gecreeërd heb.

01
AfbeeldingIMG_5235 by barry van strien, on Flickr

02
AfbeeldingIMG_5242 by barry van strien, on Flickr


graag zou ik tips ontvangen waar ik de volgende keer nog meer op moet letten, of naar welke accessoires ik eens zou kunnen kijken om tot een mooiere foto te kunnen komen.
Laatst gewijzigd door 6 op barry van strien, in totaal 14 keer gewijzigd.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Foto #1 is misschien iets te soft en verder geef je zelf al aan dat de achtergrond niet naar je zin is.
Er zitten op dit forum echt wel deskundigen om je verder te helpen, maar geef wat meer achtergrond informatie, zoals afstand object tot achterwand, hoe staan de flitsen ( via plafond of onder een hoek enz.)
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

gaat de goede kant op.
De 3e foto is echter net niet lekker scherp op je ogen.

En de vignetten.... zou ik weglaten
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

dank jullie wel voor de reacties.

Extra informatie,
Er stond 1 flitser recht achter ons en 1 op de camera.
flitser stond +/- 60 cm van de achterwand af en wij zaten op +/- 130 cm van de achtergrond af.
de off camera stond op 1/4 vermogen zonder diffuser of iets dergelijks en de flitser op de camera op TTL voorzien van een omnibounce.
camera ingesteld op diafragma F8.0 met een sluitertijd van 1/125s en stond op ongeveer 100 cm van ons af.

@Dave, ik vermoed dat die vignetten komen doordat ik de off camera flitser te licht ingesteld heb en dat in combinatie van de grijze wand waar we voor zaten.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

vanmiddag nog even aan het stoeien geweest met het off camera flitsen.
o.a. onderstaande foto's heb ik gemaakt.
echter krijg ik het niet voor elkaar om die vignetten weg te krijgen (behalve dan met PS of LR) zonder dat ik de off camera flitser dusdanig hoog in vermogen in moet stellen waardoor er weer haren verdwijnen door overbelichting.
ik zou het graag rechtstreeks vanuit de camera goed hebben.

de opstelling die ik gebruikt hebt is;
Er stond 1 flitser recht achter de kinderen en 1 op de camera.
off camera flitser stond op +/- 75 cm van de achterwand recht op de achterwand gericht en de kinderen stonden op +/- 150 cm van de achterwand af.
de off camera stond op 1/8 vermogen zonder diffuser of iets dergelijks en de flitser op de camera op TTL voorzien van een omnibounce.
camera ingesteld op diafragma F5.6, ISO 200 met een sluitertijd van 1/125s.

iemand enig idee hoe ik de vignetten weg krijg?
wellicht afstand tussen achtergrond en off camera flitser vergroten, of de flitser in een softbox plaatsen, of een andere instelling van camera??

01;
AfbeeldingIMG_5386 by barry van strien, on Flickr

02;
AfbeeldingIMG_5402 by barry van strien, on Flickr
Laatst gewijzigd door 1 op barry van strien, in totaal 14 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Gaat steeds beter als je het mij vraagt Barry.

The off camera flash staat op manuele modus? Zo ja, op hoeveel mm heb je het ding ingesteld? Kan je het aantal mm nog kleiner/lager instellen zodat de uitgaande hoek van het licht groter wordt? 24mm is de minimale setting volgens de specs van je flitser.

Ja, als je de flitser verder van de muur af zet dan belicht je een groter gebied op de muur. Wel dien je de instellingen van je camera en misschien off camera flash weer aan te passen, er zal wat minder licht op de muur vallen:)
Ja, als je de juiste modifiers hebt dan kun je de hoek vergroten. Ik ben echter niet zo thuis in light modifiers voor opzet flitsers.

Als je zelf nog verder naar achteren kan dan kun je spelen totdat je het gewenste resultaat hebt.

Heb je qua objectief eventueel meer mm dan 50? Met 100mm comprimeer je de achtergrond meer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Perspectiv ... ography%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

dank je wel voor je reactie en link Marco,

Ik zie zelf gelukkig ook wel wat vooruitgang, nu die vignetten nog :)

De flitser staat inderdaad op manuele modus en op 24mm zoom.
Ik zal de volgende keer eens kijken wat mogelijk is qua afstand vergroten, ik kan nog max. 2 meter naar achter.

Ik heb een canon 70-200L f4 non is maar zou dan moeten kijken of ik het red om en de flitser verder van de muur te zetten en met meer mm's de foto's maken.

Die link ga ik straks even bekijken.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Zojuist gelijk maar even gekeken.:)
Ik heb de mogelijkheid om de kinderen op 2 meter van de achtergrond neer te zetten en daardoor dus ook de mogelijkheid om de flitser een stuk verder van de achtergrond af te zetten
Daarbij kan ik zelf voldoende naar achter om zelfs op 135mm potretfoto's zoals in mijn een na laatste post te kunnen maken.
Van de week maar eens proberen.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Vanochtend nog even een kleine sessie gedaan met de kinders.
Hierin de tips meegenomen van Marco.
Kinderen nu op 2 meter van de achtergrond geplaatst en een manuel flitser rechts achter de kinderen op een 1/4 vermogen.
de 50mm 1.8II verwisseld voor de 70-200mm, diafragma op 5.6, sluitertijd 1/125s en een flitser op de camera in TTL.
zoom gehouden tussen 98mm en 135mm.
Hiermee ben ik tot de volgende resultaten gekomen waar ik wel tevreden mee ben, al denk ik dat de achtergrond nog net iets witter zou mogen zijn.

01;
Afbeelding

02;
Afbeelding

03;
Afbeelding

04;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2 op barry van strien, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
DigiLife
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 416
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 22:11
WoonplaatsCOLON Deventer
CONTACTCOLON

Achtergrond is mooi wit. De kinderen lijken wat aan de donkere kant. Wellicht nog iets oplichten in je nabewerking.
Owner and creative producer at YourWeddingPhotos. Manor and castle wedding photography.
Ella36
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2012 19:24

Goede vooruitgang met de witte achtergrond.

Heb je dit al eens gelezen? Dit is heel leerzaam voor de achtergrond
https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 3&t=105246" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Dank jullie wel voor de reacties en tips.
Ella, deze link maar ook de site van jeroen heb ik ondertussen tientallen keren doorgelezen.
Echter heb ik maar 2 flitser ter beschikking en geen lichtmeter, zal voorlopig nog d.m.v. trial and error tot een goed resultaat moeten komen ☺
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Top Barry:)

Mocht je de website nog niet kennen: strobist.com Daar heb ik aardig wat van opgestoken.

Succes!
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Deze site kon ik inderdaad nog niet, bedankt.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

vanochtend bezig geweest om te kijken hoe ver ik kom met 2 flitsers bij een full body shot en een witte achtergrond.
hierbij wat verschillende plekken voor de flitsers geprobeerd.
foto's gemaakt met de 400D, 70-200L F4 (70mm en 84mm), diafragma F5.6 en F8, sluitertijd van 1/125s.

01
F8, 1/125s, 84mm
Afbeelding

02
F5.6, 1/125s, 70mm
Afbeelding

03
F5.6, 1/125s, 70mm
Afbeelding

Toch maar eens op zoek naar een extra flitser om de achtergrond egaal wit te krijgen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door 3 op barry van strien, in totaal 15 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marco van Eck
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 21:09
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

Hoi Barry,

Ja, dan zou het moeten lukken.

Het gaat hier over smaak natuurlijk maar ik vind persoonlijk het uitgebeten wit helemaal niet mooi:) Het is net alsof er achter je model "niets" is... Een leuke achtergrond maakt een portret af mijns inziens.

Je bent in ieder geval lekker bezig met fotografie en flitslicht, prima!:)

Succes, mvg, Marco
Groet, Marco

Flickr
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

dank je wel voor je reactie Marco.
het is de bedoeling om zodra ik de witte achtergrond mogelijkheden onder de knie heb om dan meer te gaan doen met andere achtergronden.
ik wil eerst een (naar mijn idee) basis qua mogelijkheden leggen en van daaruit verder werken.

daarbij heeft mijn zusje een website met kinderkleding en daar gaan we nieuwe foto's voor maken waarbij ze de achtergrond wit wilt hebben.
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

gistermiddag ook eens bezig geweest met het proberen van het verkrijgen van een donkere achtergrond (op klaar lichte dag) en 1 flitser off (1/4 vermogen) camera.
onderstaand het resultaat waar ik tot nu toe wel tevreden mee ben.
tips en verbeterpunten hoor ik graag.

canond 400d, 50mm 1.8II, f20, 1/200s, iso 100
AfbeeldingIMG_5667 by barry van strien, on Flickr
Laatst gewijzigd door 1 op barry van strien, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Spooky !!
Leuk, grappig maar niet echt mijn ding.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik vind het een mooie foto, maar zou net iets meer body willen zien Dus net ook wat van de schouders.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar