Daily Challenge

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Judithboes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2015 10:28
WoonplaatsCOLON Rond Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik probeer momenteel elke dag minimaal 1 foto te maken om mezelf te verbeteren in het fotograferen en bewerken. Hierbij de foto's van de afgelopen 2 dagen. Jullie feedback hierop zal me ook erg helpen in dit proces. Wat vinden jullie van foto 1 en werkt deze foto beter in kleur of in zwart/wit? Daarnaast vroeg ik me af of jullie foto 2 of 3 beter vinden. Alvast bedankt!

1. kleur iso 640 f4.0 1/640 sec 105mm
Afbeelding2.1

1. zwart/wit "
Afbeelding2.2

2. iso 2500 f2.0 1/40 sec 50mm
Afbeelding3.2

3. iso 2500 f2.0 1/40 sec 50mm
Afbeelding3.1
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo Judithboes,
Door eenvoudigweg veel foto's te bekijken kan je veel op een forum zoals dit leren, jouw vraagstelling sluit hierbij aan.

Foto 1 , mij rijst de vraag: wat wil je laten zien? De man is scherp afgebeeld, de achtergrond (mooi) wazig.
Dus ik denk dat het om de man gaat.
Kleur is hier mooier, de man komt nu beter uit.
Indien nèt die pick-up met z'n witte kleur er niet had gestaan dan had zw-w meer contrast kunnen hebben en daardoor beter uit kunen pakken.
Trouwens jammer, omdat die pick-up de achtergrond blokkeert waarin mensen, dieptelijnen en lantarenpaalherhaling in zit. Heb je de foto ook in de portraitstand gemaakt? dan zou je de lege ruimte geheel rechts in de foto weg kunnen knippen. Daarmee zet je meteen de hoofdperson wat uit het midden van de plaat.

Foto 2 heeft een goede belichting en een goede gezichtsuitdrukking, met de ogen zichtbaar en open.
Het lijkt me dat je hebt scherpgesteld op de neusbrug, in plaats van op het voorste oog.
Foto 3 toont echter wat de activiteit is, daarom vind ik deze compositie beter.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Lol. Het verschil tussen z/w en kleur...

Wit op wit is ook in kleur minder. Positief van de z/w omzetting is dat je de aandachttrekkende groene weide kwijt bent. Ik zou hier voor de z/w gaan en de volgende keer niet zo'n gigantisch wit vlak op een wit onderwerp....

3 en 4 kunnen beide wel in mijn ogen.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Dat is ook mijn menig. De aziatische toerist staat er mooi op, mooie gelaatsuitdrukking, alleen volgende keer ook even de achtergrond checken, ik denk dat als je 2 seconden gewacht had, dat de auto en voetgangers voorbij zijn (heb je wel weer het risico dat de tourist er niet meer zo mooi bij staat, je kan ook deze foto maken, blijven kijken (dus niet gelijk naar het schermpje kijken of hij goed is), en dan nog een foto nemen. Zwart/wit zou ik dan het mooist vinden.

Bij 3 ligt de focus op de neus, niet op zijn ogen, dat is jammer.
Bij 4 vind ik de zwart-wit omzetting ook niet ideaal. Vooral zijn witte shirt en het raam achterin trekken mijn aandacht. Wellicht dat als je aan de andere kant was gaan staan, dat je dat witte raam al kwijt was.

Samenvatting: let dus niet alleen op het leidend voorwerp wat je fotografeert, maar ook op de achtergrond. Net even wachten, of net even iets anders staan kan veel verschillen.

Kan je hier iets mee?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
Judithboes
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2015 10:28
WoonplaatsCOLON Rond Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie constructieve commentaar allen! hier kom ik een stuk verder mee. Het is inderdaad zo dat ik nog erg weinig op achtergrond let, dat zie ik in meer van mijn foto's terug. Daar ga ik mee aan de slag en hopelijk kan ik in de komende dagen iets uploaden waar de achtergrond en voorgrond wat meer balans zijn. Scherpstellen op de ogen in een snel moment is ook nog een aandachtspunt inderdaad. Hoe stellen jullie scherp? Ik gebruik meestal focuspunt in het midden terwijl ik de ontspanknop half indruk en trek dan mijn camera in compositie. Is dat handig, of kan ik beter mijn focuspunten verplaatsen?
Dank jullie.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar