[verzameltopic] project model en dier

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Welkom in het verzameltopic model & dier !! :D

(zie dieren ook maar als modellen ;) Het gaat hier dus niet om reptielen en insecten, maar wel om grotere dieren die je als model weergeeft!!)

Naar aanleiding van dit topic is dit de plaats om met elkaar te werken aan het verbeteren van foto's en het oefenen met de instellingen van de camera.

Iedereen mag meedoen!!

Plaatsen gaat als volgt:

1. open een nieuwe post in dit topic, plaats je foto en noem deze foto I. Schrijf eronder kort de steekwoorden aan de hand van dit lijstje en geef je post deze naam: test I.

2. nadat je commentaar op je foto hebt gekregen, en dit hebt gebruikt om een tweede foto te nemen, dan plaats je deze in je eerste post (dus test I) en je noemt 'm foto II.

3. commentaar op die 2 foto's kun je gebruiken voor een nieuwe foto in een nieuwe post, maar je mag ook een derde foto in je eerste post plaatsen !!!


Reageren werkt een beetje anders:

Als je reageert op een post, dan moet je heel duidelijk aangeven voor wie het commentaar is, en voor welke foto. Dat kun je als volgt doen!
@ gumpje - test I - fase I
Zo weet iedereen dat het commentaar voor mij is, dat het om mijn eerste post gaat, en dat het om mijn eerste foto gaat.
Als ik nu voor de 5e keer een post open, en ik plaats daar de 2e foto, dan geef je commentaar als volgt: @ gumpje - test 5 - fase II.



Als het niet duidelijk is, dan wil ik graag dat je mij of een mede-lid een pb stuurt met de vraag om uitleg, want als er vanalles mis gaat wordt het hééééél chaotisch. Ik ga (na een poosje ;)) dus ook heel streng moderaten; als mensen niet alles goed invullen haal ik de post weg! Dat doe ik om voor jullie zoveel mogelijk overzicht te houden!!! Graag begrip en medewerking ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Foto 1 Test 1 Scholekster
Steekwoorden: Vogel scherp, mooie achtergrond
Exif 1/250 |F 8.0|Iso 100 | @ 100-400 |
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=131714[/img]
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ BossA - test 1 - Foto I

Lekker helder plaatje, je voelt als het ware het briesje langs je gezicht waaien! Scherpte op de vleugels prima, ik mis een beetje licht op het koppie, waardoor het belangrijkste punt in de foto er niet zo uit springt als de rest. (mijn mening!). De achtergrond vind ik geslaagd! Best leuk om wat golfjes te zien, in plaats van alleen maar vaag! Verder heb je een zwart-wit-onderwerp (= niet makkelijk!!) erg netjes gevangen!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik vond hem zelf ook wel redelijk goed gelukt. Bedankt voor de reactie.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Akumal

@ BossA - test 1 - Foto I

De compositie en kleuren vind ik erg mooi. Ik heb alleen het idee dat de scherpte meer op de vleugels ligt dan op de kop.

rob.
Akumal

Zit nog niet zo in de portretten. Hier een foto van onze hond. Heb bewust een groot diafragma gebruikt en ruimte overgelaten tussen hond en achtergrond ivm met een rustige bokeh. Misschien zijn de bosjes nog te druk?

Steekwoorden: Hond, natuur
Exif: 1/800 | Exp. -0.33 | f/4.5 | Iso 100 | @ 100mm |

Afbeelding

Rob.
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

BossA: foto I: erg netjes, lekkere kleuren, scherpte zit voor mijn gevoel ook wat meer op de vleugel en het koppie is wat softer. Wauw, die oranje snavel spat van het scherm!

Akumal: foto I: ik vind het een leuke foto om naar te kijken! Hond komt mooi los van de achtergrond, compositie mooi. Drukke achtergrond, mwa, weet niet, het is wel een grote donkere vlek achter het koppie, maar ik stoor me er ook niet aan.
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

@Akumal FotoI, Hond staat er mooi op. Achtergrond vind ik niet storend.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

@ Akumal - Test I - Foto I

Qua scherpte en belichting op het 'model' zit je mijns inziens goed! Heerlijke pose ook; 't beestje heeft vast veel geduld met en liefde voor 't baasje ;)... Ik vind de achtergrond niet bijdragen aan het totaalbeeld. JE bent geslaagd in het 'blurren' van de achtergrond, maar de vormen zijn nog behoorlijk aanwezig, en daarom spelen ze mee in de sfeer! Misschien had je echt plat op je buik kunnen gaan liggen (zodat de hond en het bosje meer één werden) of toch andere afstand tussen hond en achtergrond ?!?! Zou je dat nog kunnen proberen??? Vind de hond wel mooi er op staan :D
... Spiegel-Werk ...
Akumal

@ sighthound en BossA, dank voor jullie reactie.

@ Gumpje, jij ook bedankt. Het beestje heeft inderdaad wel geduld maar het blijft een terriër, dus veel geduld en consequent zijn staat bovenaan :wink: .

Ik lag wel plat op mijn buik hoor, ik als macro liefhebber!!!! Misschien lijkt het niet zo, omdat het pad een beetje omhoog loopt, uuuuuh smoesje!!!
Waarschijnlijk gaan we a.s. donderdag weer met mooi weer lopen bij dit gebied. Ik zal mijn 100mm Macro weer meenemen. En wat nieuwe poses/achtergronden uitzoeken/proberen.

Groet Rob.
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

@BossA foto 1 fase 1: mooie foto, erg goed met het kabbelende water op de achtergrond.

@Akumal foto 1 fase 1: hond staat er netjes op, ik zou inderdaad toch een wat andere achtergrond kiezen, dit is nog wel wat onrustig, vooral de donkere vlek achter z'n koppie.
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

:D
(we gaan gewoon verder)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Ik weet dat het echt geen hele goede foto is, maar hier kan ik hem wel plaatsen dacht ik zo, omdat het juist om de verbetering gaat :)
Ik wil er uiteindelijk graag een heel mooi portret uitkrijgen om die uitvergroot op te kunnen hangen.

De foto moet de vrolijkheid van mijn hond uitstralen en de achtergrond mag daarbij niet afleiden.
Wat ik zelf denk over de foto: de halsband is hier misschien storend omdat hij er half op staat. Verder is dit midden op de dag genomen waardoor het licht te hard is. Het stukje plant linksonder is ook wat storend.

ISO 400 f/7.1 1/400 108mm
Steekwoorden: hond, portret
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=143922[/img]

Ik ben benieuwd wat jullie vinden en vooral ook, hoe ik dat voor elkaar kan krijgen :D
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hoi Brenda !
Over jouw test 1;
't is niet makkelijk hoor, om een mooi portret te maken van zo'n beessie. Ik vind dat je bent geslaagd in jouw doel om de achtergrond niet teveel te laten storen. De achtergrond is redelijk egaal, donker en op het kleine takje links onder na niet op de voorgrond aanwezig. Goed gedaan! Als je de kleur van de achtergrond okee vindt, dan ben je daar mee klaar ;). Als je liever een andere kleur hebt, dan kun je dat wel beïnvloeden!

Over je doel om de vrolijkheid te vangen; vraag je eens af wat het beessie doet op het moment dat jij 'm vrolijk vindt. Is het een blik, een beweging, een houding? Probeer dat voor je te zien, zodat je weet waar je naar op zoek bent. Als je dat weet, dan kun je kijken naar de licht-omstandigheden. Nu staat hij mooi in het licht, waardoor delen die niet in het licht staan meteen heel donker zijn in de schaduw. Dat contrast vind ik te veel. Liever geen zon dan, maar wel egaal belicht. Of je had een paar stappen naar rechts moeten doen, zodat zijn hele koppie in het zonnetje stak. Snap je wat ik bedoel?

Je kunt schaduwen ook voorkomen of verminderen door middel van reflectiescherm/piepschuim en/of flitsen, maar het hoeft niet!

Ben trouwens benieuwd hoe je bij jouw instellingen komt; F/7.1 bij 1/400 en 400iso op manual. Heb je daar een bedoeling bij?
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

Bedankt voor je uitgebreide reactie gumpje. Voor wat betreft mijn instellingen: ik wil handmatig instellen omdat ik daar graag zo goed mogelijk mee overweg wil kunnen. Dat leer je natuurlijk door te oefenen, dus standje manual... Het instellen vind ik nog wel lastig, ik zou ook nog wel een cursusje willen doen, maar tot nu toe niks gevonden wat ik geschikt en betaalbaar vind. De iso is aan de hoge kant omdat we in het bos waren en het dan al snel wat donker is. In dit geval had ik de iso misschien beter omlaag kunnen doen. De F wilde ik vrij laag houden om de achtergrond mooi wazig te krijgen. De sluitertijd mocht niet te laag worden omdat ik de foto uit de hand heb genomen en ik geen onscherpte wil en de hond zelf natuurlijk ook niet 100% stil zit.
Ik ben benieuwd wat jij van de instellingen vind en wat jij daar anders aan zou doen?
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik vind de iso op 400 niet onverstandig, precies om de redenen die je noemt. De sluitertijd is ook slim, omdat zo'n hondje niet erg lang stilzit. Misschien is 400 wat veel, maar dat kun je goed zelf inschatten. Het diafragma op 7.1 heeft voordelen en nadelen. Je hebt nu een onscherpe achtergrond, maar ook een onscherp neusje. Scherpte op de ogen is okee, maar in zo'n portretje zou ik ook proberen de neus scherp te krijgen. Afhankelijk van de pose natuurlijk! Hoe je de scherptediepte kunt beïnvloeden, is door het diafragma, én door de afstand die je van de hond hebt in combi met de lens die je gebruikt. Als jij verder weg gaat staan, en je diafragma zo houdt of nog iets omhoog doet, zou je waarschijnlijk toch een onscherpe achtergrond houden! Probeer maar eens! Maar waar ik vooral op zou letten is de verdeling van zon en schaduw!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BrendaB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2009 15:27
WoonplaatsCOLON Midden Nederland
CONTACTCOLON

@Gumpje bedoel je een grotere afstand van de hond nemen en dus meer inzoomen en daarbij een diafragma van bijvoorbeeld 9?
Ik zal ook goed op zon/schaduw letten :)
Groetjes, Brenda
Blij met mijn: Lowepro Flipside 200 gevuld met Canon 30d, Canon 10-22 mm f/3.5-4.5, Canon EF 85 mm f/1.8, Canon EF 24-105 mm L f/4 IS USM en Canon 300 mm f/4.0L, Redged RTT-423 statief en Canon Speedlite 430 EX II.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

BrendaB schreefCOLON@Gumpje bedoel je een grotere afstand van de hond nemen en dus meer inzoomen en daarbij een diafragma van bijvoorbeeld 9?
Bijvoorbeeld !!
Probeer maar uit wat er gebeurt als je iets meer afstand neemt, iets meer inzoomt, en dan diafragma 5,6 en 8 en 9 en 11. Je zult zien dat een groter deel van de hond scherper wordt, maar ook de achtergrond zal scherper worden. Jij moet bepalen welke verdeling je het mooist vindt. Wat je kunt doen is een stukje vóór de hond scherp stellen, zodat het deel achter de hond sneller vaag wordt. Maar vergeet dit eerst; eerst maar eens de diafragma's proberen ;)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Sabrina
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 841
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 08:18

Leuk topic, maar wat doet het in testcase-mensen?? :lol:
Ik zal morgen ook een plaatsen, heb gisteren mijn kat gefotografeerd. :)
www.modelmayhem.com/reflectionsfromwithin
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sabrina schreefCOLONLeuk topic, maar wat doet het in testcase-mensen?? :lol:
Hierom:
Gumpje schreefCOLON Naar aanleiding van dit topic is dit de plaats om met elkaar te werken aan het verbeteren van foto's en het oefenen met de instellingen van de camera.
En dan met name dat stukje verbeteren.

Maarrrehhh....
Sabrina schreefCOLON Ik zal morgen ook een plaatsen, heb gisteren mijn kat gefotografeerd. :)
Dat schreef je op 6 december. Morgen is al voorbij. Waar is de foto :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar