advies "huiskamercomputer" UPDATE: switch Apple --> windows

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

:oops:

Dat citaat komt idd. uit een heel ander draadje :wink: Succes iig met je nieuwe PC !
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

De Dell heeft geen touch screen zover ik weet. verder hoef je een touchscreen ook niet te gebruiken natuurlijk, je andere argument snijdt meer houd, die van het geen IPS of PVA scherm.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

De MacBook's Pro zijn er ook met ontspiegeld scherm te krijgen. Zou even nagaan of dat bij de iMac niet toevallig ook 't geval is.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

bobvanduin schreefCOLONverder hoef je een touchscreen ook niet te gebruiken natuurlijk, je andere argument snijdt meer houd, die van het geen IPS of PVA scherm.
Dat klopt, maar dankzij de constructie van het scherm kan een touchscreen niet tippen aan een "gewone" monitor. Vandaar mijn opmerking dat dat een compromis is.
bramos_ditaljanos schreefCOLONDe MacBook's Pro zijn er ook met ontspiegeld scherm te krijgen. Zou even nagaan of dat bij de iMac niet toevallig ook 't geval is.
OK, da's een goeie tip! Heb ze zo snel op de site niet gezien, maar ga ik nog ff checken! Dank je!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Nee, iMacs zijn helaas niet met mat scherm te krijgen. (Je kunt er een "antiglare" plakfolie voor kopen maar dat wil je niet.)
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Een Mac Mini is ook een optie. Deze kun je met een draadloos toetsenbord en muis (of trackpad) gebruiken, op de televisie aansluiten via HDMI (en in combinatie met Plex!). Kost wel iets meer maar je hebt wel de vrijheid om te kiezen wat je wil.

Ik zie al dat Aperture genoemd is, maar standaard wordt iPhoto meegeleverd, deel van het iLife pakket. Daarmee kun je ook aardig uit de voeten, en je kunt altijd nog een pakket aanschaffen later.
koenmol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2010 09:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Van de computer in de woonkamer sneuvelde het moederboord en deze heb ik vervangen door een Imac (21,5 inch). Na ongeveer een maand was ik al helemaal gewend aan het besturingssysteem. Ook het kleine toetsenbord was in het begin erg wennen. Maar nu ben ik er echt super blij mee, het ziet er ook gelijk strak en opgeruimd uit, geen kabels meer en losse pc kast.

Programma's als PS en LR werken gewoon hetzelfde als op de PC. Het office pakket kan je ook probleemloos installeren op de imac. Windows draaien op een mac moet je gewoon niet doen (daar koop je geen mac voor toch....), daar heb ik in ieder geval geen moment aan gedacht.

Dus.... gewoon die Imac kopen, daar krijg je echt geen spijt van!!

Succes met je keuze.

Groeten, Koen
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, ik ben in ieder geval weer een stap verder. Het gaat vrijwel zeker worden:

• 27-inch iMac
• 3.60GHz Intel Core i5
• 8GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
• 2TB Serial ATA Drive
• ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
• 8x double-layer SuperDrive
• Apple Wireless Keyboard (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
• Magic Mouse
• Apple Battery Charger
• Apple Remote
• Country Kit

Weet alleen nog niet precies wanneer ik 'm heb, ga hem bestellen via het werk van m'n vrouw . Het enige waar ik nog over twijfel, is of ik er gelijk een Time Capsule bij koop. Maar dat kan gelukkig ook later.

Denk dat ik met deze configuratie aardig uit de voeten kan. Ik merk dat ik snel de neiging heb om gelijk overal het beste en snelste aan te kruisen, maar dat heb ik als simpele gebruiker nergens voor nodig. Bovengenoemd setje kost ongeveer € 2400,00, als ik alles zo snel/ goed mogelijk had gekozen, was ik op € 3500,00 uitgekomen... en da's een beetje te gek!

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips & adviezen, mochten jullie nav bovenstaande configuratie nog tips hebben (misschien ben ik iets vergeten... :wink: ), dan hoor ik het graag!

Grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarcoEOS550D schreefCOLONZo, ik ben in ieder geval weer een stap verder. Het gaat vrijwel zeker worden:

• 27-inch iMac
• 3.60GHz Intel Core i5
8GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 4x2GB
...

Mochten jullie nav bovenstaande configuratie nog tips hebben (misschien ben ik iets vergeten... :wink: ), dan hoor ik het graag!
Een tip die iedere Apple-gebruiker je meteen kan vertellen: extra geheugen NOOIT bij Apple meebestellen. Je betaalt daarvoor namelijk de HOOFDPRIJS (€180 voor 4GB extra!). Neem gewoon het standaardgeheugen (4GB) en prik er zelf nog 1 of 2 reepjes bij indien gewenst.

Bijvoorbeeld deze: Kingston KTA-MB1333/4G (€43 voor 4GB extra).
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarcoEOS550D schreefCOLONZo, ik ben in ieder geval weer een stap verder. Het gaat vrijwel zeker worden:

• 27-inch iMac
• 3.60GHz Intel Core i5
• ATI Radeon HD 5750 1GB GDDR5 SDRAM
Als ik nog een suggestie mag geven. Je kiest nu voor de optionele Dual Core i5 en de 5750 grafische kaart upgrade. Deze opties kosten €315 bovenop de standaardprijs van €1699 (totaal: €2014). Voor €1999 koop je de standaard Quad Core i5 met dezelfde grafische kaart. De Quad Core is in veel tests sneller dan de Dual Core. Je hebt dan namelijk de beschikking over 4 echte cores in plaats van 4 virtuele cores (zoals in de dual-core).

We kunnen verder nog hele bomen opzetten over in hoeverre de software die je gebruikt, gebruik weet te maken van alle cores maar die discussie parkeer ik nu even...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hm, interessant idee! 't Scheelt € 15,00, in het voordeel van de Quad Core, dus lijkt dat de betere keus.

Ik ben, als leek, in de war gebracht door de kloksnelheden denk ik, want de dualcore heeft 3.60Ghz, tegen 2.8Ghz voor de Quadcore. Maar desondanks is quadcore dus toch sneller, begrijp ik?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Dat hangt er vanaf. :D

Als je één "single threaded" programma draait (dwz een programma dat maar op één core tegelijkertijd kan draaien) dan zal de dual-core winnen met zijn snellere klok. Als je software gebruikt die meerdere cores tegelijkertijd aan het werk kan zetten (bv Photoshop) dan zul je meer baat hebben van meer (fysieke) cores. Je ziet in de benchmarks die ik eerder gaf dan ook afwisselend de ene en de andere i5 beter scoren. In de totaal-score ontlopen beide systemen elkaar nauwelijks (dual-core: 199, quad-core: 196).

Omdat softwarebouwers steeds meer rekening (moeten) gaan houden met de aanwezigheid van meerdere cores, zal het gelijktijdig gebruik (en dus voordeel) van meer cores toenemen.


Nog een aardig artikel: Apple 2010 iMac: Which Model for Photography?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ok, het enige wat ik gebruik wat zwaarder is, is juist Photoshop. Voor de rest is het internet, mail, het Office-pakket enzo, niet zo spannend dus. Maar omdat ik nu een investering doe waar ik wel wat langer plezier van hoop te hebben, kan ik dan denk ik beter voor de quadcore kiezen.

Ik zal het "gebrek aan snelheid" ten opzichte van de dualcore bij single-threaded-programma's waarschijnlijk nooit merken, terwijl het voordeel van de quadcore (sneller bij zwaarder werk én waarschijnlijk meer toekomstbestendig) wel voordelen biedt. En 't is zelfs nog goedkoper ook... al is het maar 0,58 procent...) :wink:

Dank voor je tips, Pieter! Daar kan ik wat mee!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Die 1TB --> 2TB harddisk upgrade is zeker te overwegen (ondanks de enigszins overdreven €135 meerprijs) omdat de harde schijf niet zo makkelijk is te vervangen in de iMac. Maar die optie had je zelf al aangeklikt. :wink:
Kryn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 14:17

Keuze voor Apple of geen Apple is voor iedereen anders. Wat je mooi vindt moet je aanschaffen, is Apple je eerste keuze dan moet je het zeer zeker doen. Maar als ik heel eerlijk ben dan schrik ik een beetje van de prijs wat je krijgt voor € 2400,00. De oorspronkelijke Intel I5 processors zijn in feite end of life en worden uitgefaseerd. De nieuwste processors van Intel zijn nu de SB processoren (Sandy Bridge). Dat is gewoon de nieuwe standaard van Intel. Momenteel hebben ze een klein probleem daarmee maar dat gaat snel opgelost worden. Waar jij je pc voor gaat gebruiken zijn dat mijns inziens geen zware programma's. Als je geen games gaat spelen zou je een Intel Core i5-2500, 3.30GHz, 6MB, HD2000, S1155 kunnen overwegen. Bijvoorbeeld met een Asus H67 moederbord. Op de processor zit een geintegreerde videokaart welke krachtig genoeg is om blue ray dvd af te spelen. Zo een processor kost ongeveer € 195,00 en het moederbord rond de € 135,00. Je behoeft dus geen aparte grafische kaart aan te schaffen. Wil je dat wel dan moet je een P67 moederbord nemen met een aparte grafische kaart. De processor heeft ook een zogenaamde turboboost, dat wil zeggen dat de processor in voorkomende gevallen op een hogere kloksnelheid kan draaien. Als je je erin gaat verdiepen dan zie je dat er twee versies zijn: de niet K en de K versie. De K versie heeft voor jou denk ik geen meerwaarde omdat de kloksnelheid overgeklokt kunnen worden middels de ongelockte multiplier en dat is voor jou denk ik geen optie.
Je zou hier eens naar kunnen kijken en een afweging maken tussen prijs/kwaliteit:

Intel Core i5-2500, 3.30GHz, 6MB, HD2000, S1155
Asus H 67 moederbord socket 1155
Corsair XMS3 4GB(2x2GB) PC3-12800/1600MHz
Fractal-Design Define R3, Black Pearl
Corsair CX Builder series 500W 80+
Lite-On iHOS104 4xBD/12xDVD-ROM, Zwart, SATA, Bulk
Lite-On IHBS112-37 BD-RW 12X
2x WD Caviar Blue 1TB, 7200rpm, 32MB SATA2 of de Samsung harde schijven welke ook heel goed zijn.
Windows 7 64 bit
Apart beeldscherm naar keuze
Gewoon een opzetje. Je bespaart denk ik wel veel geld en je hebt een supersnel systeem. En ook heel mooi voor blue ray.
Dus niet om je af te houden van Apple, of om te zeggen dat Apple minder is. Gewoon ter overweging.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Bovengenoemd systeem kost je exclusief monitor en toetsenbord/muis rond de 1000,- euro

CodeCOLON Alles selecteren

€195,-     Intel Core i5-2500, 3.30GHz, 6MB, HD2000, S1155
€135,-     Asus H 67 moederbord socket 1155
€ 55,-      Corsair XMS3 4GB(2x2GB) PC3-12800/1600MHz
€108,-     Fractal-Design Define R3, Black Pearl
€ 55,-     Corsair CX Builder series 500W 80+
€ 50,-      Lite-On iHOS104 4xBD/12xDVD-ROM, Zwart, SATA, Bulk
€108,-     Lite-On IHBS112-37 BD-RW 12X
€120,-     2x WD Caviar Blue 1TB, 7200rpm, 32MB SATA2 of de Samsung harde schijven welke ook heel goed zijn.
€180,- (Ultimatie, OEM) Windows 7 64 bit
Voor een gelijkwaardig beeldscherm als de iMac met z'n IPS panel moet je al snel richting de 800,- denken, bijvoorbeeld de Dell UltraSharp, welke €892,- kost.

De totaalprijs met een toetsenbord/muis erbij komt dan ook op zo'n €2000,- uit, tegen €2300,- voor de Apple hierboven. Al met al is de iMac dan dus zo'n 15% duurder.
Kryn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2011 14:17

En dan ook nog met een blue ray brander erbij.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Kryn schreefCOLONDe K versie heeft voor jou denk ik geen meerwaarde omdat de kloksnelheid overgeklokt kunnen worden middels de ongelockte multiplier en dat is voor jou denk ik geen optie.
Haha, dat heb je goed ingeschat want ik heb geen idee waar je het nu feitelijk over hebt! :D

Op zich is er niks mis met zo'n windows-systeem, ware het niet dat ik juist op zoek ben naar een systeem dat zowel qua formaat als qua design mooi in mijn huiskamer past. Oftewel: ik wil geen pc-kast, ik wil geen kabels, en het moet er ook nog wel een beetje mooi uit zien. Dat is, samen met de prestaties, de belangrijkste reden om voor Apple te kiezen. Dat is mij die paar honderd euro meerprijs wel waard.

Maar uiteraard bedankt voor het meedenken!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, we zijn vier maanden verder en het is tijd voor een update! Zit ik inmiddels in mijn huiskamer van de Imac te genieten? Nou, nee dus!

Om een heel lang verhaal kort te houden: de nieuwe computer wordt geleverd via het werk van mijn vrouw, en daar bleek uiteindelijk een kink in de Apple-kabel te komen. Hun leverancier kan/ wil geen Apple leveren. En aangezien het voor mij behoorlijk aantrekkelijk is om de nieuwe computer wel via haar werk te bestellen, ben ik me nu alsnog aan het orienteren op een nieuwe Windows-computer.

Ik wil een computer waarmee ik een aantal jaren vooruit kan. Op zich doe ik geen gekke dingen: een beetje internet, email en office-programma's. Het enige zwaardere programma wat ik gebruik is het Adobe Design Standaard CS5-pakket.

Ik heb voor mezelf een paar minimum-eisen op een rijtje gezet:

- de processor moet Intel Core i7 worden;
- er moet een SSD-geheugen in komen;
- er moet minimaal 1TB harddisk in;
- er moet een goede videokaart in;
- er moet een snelle harddisk in;
- hij moet liefst ook een beetje stil zijn.

Een systeem wat voor mijn gevoel aardig in de buurt komt is bijvoorbeeld deze computer.

Ik heb te weinig verstand van computers om zelf een pc samen te stellen. Daarom ga ik voor een kant en klare pc. Ik weet dat ik dan wellicht op sommige punten iets inlever (of iets meer betaal), maar daar kan ik mee leven.

Mijn vragen aan jullie zijn eigenlijk simpel: waar moet ik op letten bij het kiezen van de harddisks, videokaart en dergelijke? En hebben jullie nog andere tips of adviezen?

Qua monitor ben ik er al wel uit: ik ga de Samsung Syncmaster PX2370 kopen. Mooie design, goeie prestaties. Meer informatie over deze monitor staat hier. Deze monitor heeft in de bekende monitorentest een gouden award gewonnen, dus daar zal ik me geen buil aan vallen. De enige "concurrent" waar ik nog over twijfel, is de Asus VG236H. Komt eveneens heel goed uit de test, maar kost alleen wel het dubbele... nog maar eens goed over nadenken!

Bedankt vast voor jullie tijd en reacties, ik hoor graag van jullie!

Grt, Marco
Laatst gewijzigd door 2 op MarcoEOS550D, in totaal 30 keer gewijzigd.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Zet een computer naast je tv scherm en werk met draadloos toetsenbord en muis vanaf de bank! :)
Zo doe ik dat ook wel is met een biertje in mijn handen :lol: Werkt goed hoor! :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar