advies "huiskamercomputer" UPDATE: switch Apple --> windows

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON Een systeem wat voor mijn gevoel aardig in de buurt komt is bijvoorbeeld deze computer.
Een 'top-3 ergenissen in het verkeer topic'-computer?? :?
MarcoEOS550D schreefCOLON Ik heb voor mezelf een paar minimum-eisen op een rijtje gezet:

- de processor moet Intel Core i7 worden;
- er moet een SSD-geheugen in komen;
- er moet minimaal 1TB harddisk in;
- er moet een goede videokaart in;
- er moet een snelle harddisk in;
- hij moet liefst ook een beetje stil zijn.
SSD, Solid State Disk is een type harde schijf, en niet toepasbaar in de zin van je werkgeheugen zoals jij het hier nu waarschijnlijk bedoeld (aangezien je het later ook nog over een snelle harddisk heb).
MarcoEOS550D schreefCOLON Mijn vragen aan jullie zijn eigenlijk simpel: waar moet ik op letten bij het kiezen van de harddisks, videokaart en dergelijke? En hebben jullie nog andere tips of adviezen?
Je zou kunnen kijken om een tweetal harde schijven te plaatsen. 1x SSD, waarop je je OS en je programma's installeert. En daarnaast nog een 2e HD van minimaal 1TB waarop je je data, foto's, video's etc kunt plaatsen. Zo heb je het voordeel van de snelheid van je SSD bij het opstarten en het draaien van je programma's en de datagrootte van je reguliere disk. Een ssd is minder geschikt bij grote schijf fragmentaties, en daardoor kan je deze ook beter niet gebruiken als schijf waar regelmatig data verschoven/verwijderd wordt, zoals met je datadisk het geval is. En voor het volume opslag is een SSD vooralsnog een duur medium.

Videokaarten heb ik te weinig kaas van gegeten om je daarin te adviseren, maar ik denk dat bijna alle hedendaagse kaarten wel zullen voldoen voor jouw doeleinden (misschien de echte low-budget kaarten daar gelaten?)
stievie1 schreefCOLONZet een computer naast je tv scherm en werk met draadloos toetsenbord en muis vanaf de bank! :)
Zo doe ik dat ook wel is met een biertje in mijn handen :lol: Werkt goed hoor! :)
Wat is dat nou voor tip? Zie je jezelf al serieus foto's bewerken of Adobe Design gebruiken met een toetsenbordje op schoot en een muisje op de bank naast je? Nog los van het feit dat een TV-scherm minder geschikt is als monitor en de meesten ook niet te kalibreren zijn.
Op de bank voor je tv kan hooguit voor wat surfgedrag, maar niet als je op een pc gaat werken
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Thanks Rocker!

Er zat inderdaad een verkeerde link in, heb hem gelijk ff aangepast in de juiste versie!

Dank voor je toelichting mbt SSD, ik heb het inderdaad in gedachten zoals jij aangeeft: SSD als c-schijf en een reguliere harddisk als d-schijf.

De tip om vanaf de bank te gaan werken is inderdaad erg relax, maar niet echt realistisch! ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarcoEOS550D schreefCOLONIk heb te weinig verstand van computers om zelf een pc samen te stellen. Daarom ga ik voor een kant en klare pc.
Je mag van haar werk geen Apple bestellen, maar mag je dan wel bv een Dell PC bestellen?

Bijvoorbeeld zoiets: Dell XPS 8300.
€1073

Processor: Intel® Core™ i7-2600 Processor (3.40GHz, 8MB)
Besturingssysteem: Legitieme Windows® 7 Home Premium 64-bits
Geheugen: 8GB2 Dual Channel DDR3 SDRAM at 1333MHz
Harde schijf: 2000 GB1 harde schijf ( rpm) (7200 rpm)
Videokaart: 1024MB AMD HD6770 RadeonTM
Optisch station: Blu-Ray ROM combo (Blu-ray alleen lezen en CD & DVD lezen/schrijven)
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarcoEOS550D schreefCOLONQua monitor ben ik er al wel uit: ik ga de Samsung Syncmaster PX2370 kopen. Mooie design, goeie prestaties. Meer informatie over deze monitor staat hier. Deze monitor heeft in de bekende monitorentest een gouden award gewonnen, dus daar zal ik me geen buil aan vallen. De enige "concurrent" waar ik nog over twijfel, is de Asus VG236H. Komt eveneens heel goed uit de test, maar kost alleen wel het dubbele... nog maar eens goed over nadenken!
Je hebt twee monitoren met een TN paneel uitgekozen. :roll:

Als je weinig geld aan een monitor wilt uitgeven, zijn er m.i. (voor de fotografie-hobby) betere opties:
LG IPS236V
Dell Ultrasharp U2311H
HP ZR22W
Samsung Syncmaster F2380
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

oops... ik moet me nog even goed verdiepen in de monitoren zie ik... want blijkbaar heb ik niet goed gelezen. Ik wil een monitor met IPS-panel, dus dan moet ik nog even uitzoeken wat dan de beste keus is. Volgens mij heb ik al vaker lovende geluiden gehoord over de Dell Ultrasharp U2311H. En in een ander topic zag ik de tip voor de LG IPS236V voorbij komen. Maar meer tips zijn welkom, ik heb op voorhand geen maximaal budget.

Gisteren heb ik nog even contact gehad met de leverancier en gevraagd of hij (zoals ik had begrepen) alleen kant en klare systemen leverde, of dat hij ook zelf systemen bouwde. Dat blijkt het geval te zijn, en dat maakt het voor mij makkelijker. Ik hoef nu alleen maar een aantal minimale eisen aan te geven, en hij bouwt er een mooi samenhangend systeem van.

Ik zal 'm een mail sturen met de vraag om een goed systeem samen te stellen voor een "fotobewerkingscomputer", met als eisen een snelle harddisk, voldoende werkgeheugen, een kast met goede voeding en koeling, liefst een beetje stil, een SSD-schijf, een goede videokaart en een Intel Core i7-processor.

Ik weet niet of Dell door hem geleverd wordt, maar die XPS 8300 komt inderdaad aardig in de buurt van wat ik zoek.

Die leverancier werkt trouwens meestal met deze kasten van Silverstone. Ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar daar moet ik me nog wel wat in verdiepen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Aha. Je moet (verplicht?) kopen bij iemand die zelf peeceetjes in elkaar knutselt. Dan snap ik dat hij geen Apple wil/kan leveren. Daar verdient hij zelf namelijk niks op. :D

In een ander topic reeds terecht opgemerkt door SanderL dat de monitor nog wel eens als sluitpost wordt gezien. Van een kwalitatief goede monitor heb je jarenlang plezier, vaak nog langer dan van de PC. Die is na 4 à 5 jaar meestal wel aan vervanging toe.

Mocht je nog wat budget hebben, kijk dan bv ook eens naar de Dell Ultrasharp U2711, momenteel te koop voor €573. (27" 2560x1440 IPS)
Anoniem 4

MarcoEOS550D schreefCOLONDie leverancier werkt trouwens meestal met deze kasten van Silverstone. Ziet er op het eerste gezicht goed uit, maar daar moet ik me nog wel wat in verdiepen.
Deze kasten zijn leuk voor een Media Center, maar niet echt geschikt voor een zware desktop PC voor beeldbewerking.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Pieterr: ik kan kiezen, hij kan iedere kant-en-klare pc leveren, en daarnaast desgewenst pc's bouwen. Hij doet nooit iets met Apple, kan wel een paar modellen leveren maar niet wat ik zou willen. Vandaar dat ik dan maar kies voor een gebouwde pc.

Die Dell U2711 ziet er goed uit! Ik verbaasde me alleen over de diepte van het scherm, maar zag later dat alle IPS-schermen een behoorlijk eind "van de muur" komen. Vaak zitten ze rond de 20 cm, terwijl 25 cm ook geen uitzondering is. Dat is wel ff meer dan ik gewend ben!

@ Illuminatus: geldt dat voor al die Silverstone kasten? Voor mij ziet een kast als deze er toch prima uit, of niet? Wat zijn wel goede kasten volgens jou?

edit: kwam er nog een review van tegen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Nee, mijn opmerking betrof alleen de getoonde kasten. Je laat nu een (midi/mini)tower zien en dat is een stuk beter.
Het getoonde model is alweer een wat ouder type. Overigens vind ik Silverstone vaak behoorlijk aan de prijs.
Ik bouw regelmatig PC's en dan gebruik ik kasten van Antec, goed en redelijk betaalbaar.
Maar ook met kasten heeft iedereen zijn specifieke voorkeur. Ga niet te klein want dan kun je nog wel eens in problemen
komen met de lengte van de wat zwaardere grafische kaarten. Koop ook je voeding niet te klein.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

ok, thanks voor je toelichting. Ik dacht al dat het je alleen om de kasten op de homepage ging. Zal nog eens kijken naar de kasten van Antec.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik heb vorig jaar ook gekozen voor een kast van Antec. Prima prijs/kwaliteisverhouding.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

MarcoEOS550D schreefCOLONDie Dell U2711 ziet er goed uit! Ik verbaasde me alleen over de diepte van het scherm, maar zag later dat alle IPS-schermen een behoorlijk eind "van de muur" komen. Vaak zitten ze rond de 20 cm, terwijl 25 cm ook geen uitzondering is. Dat is wel ff meer dan ik gewend ben!
Bedenk dat dit soort schermen ook een vrij hoge PPI waarde hebben (109ppi) dus je zult er waarschijnlijk toch vrij dicht met je snufferd bovenop willen zitten. :wink:
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, inmiddels heb ik een eerste opzet waar ik eens serieuzer naar ga kijken:
En daarnaast als monitor de LG IPS236V.

Zoals altijd zijn tips & trucs van harte welkom!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Weet je al wat het hele zaakje ongeveer gaat kosten?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Niet exact gespecificeerd per onderdeel, wel als totaalprijs: ongeveer € 1250,00 ex btw.. Heb je nog suggesties van onderdelen die een betere prijs/ kwaliteit-verhouding hebben?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Marcel, waarom zet je deze configuratie niet in elkaar in de pc builder van alternate.nl, dan weet je het exact.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Anoniem 4

Bij het moederbord heb ik toch wat bedenkingen. Als eerste zou ik zelf nooit kiezen voor een bord van Intel. Deze zijn meestal erg karig uitgevoerd. Met Asus of Gigabyte maak je een betere keus.
Gigabyte is functioneel vaak iets meer toegerust en Asus levert veel accessoires (kabels etc.) mee.
Asus heeft ook een erg mooie BIOS.
Tweede opmerking bij het bord betreft de chipset. Waarom een H67 en niet een P67 als je toch een losse grafische kaart wil gebruiken.
Pas overigens op met het type nummer van dit bord. Zoals het nu is aangeduid betreft het een eerste versie Sandy Bridge en daarmee kun je wachten op problemen met je harde schijven. Let erop dat je deze uitvoering krijgt: DH67CLB3. De laatste toevoeging B3 is essentieel.

De Nvidia is een prima grafische kaart en ook de behuizing is prima. Kijk voor een voeding eens naar die van Be Quiet
http://www.be-quiet.net/be-quiet.net/in ... iteLang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral de Dark Power Pro is een uitstekende serie. Wel iets duurder, maar één brok power die jaren (meerdere PC’s) meegaat. Is geheel modulair uitgevoerd, dus je hebt alleen kabels in de PC die gebruikt worden. Goed voor de airflow in de PC. Met de PSU-calculator kun je het stroomverbruik van je PC berekenen en de capaciteit van de voeding daarvoor berekenen. Zorg voor voldoende overcapaciteit (niet meer dan 75% benutten). Overigens hebben ook Antec en Corsair goede voedingen.

De Seagate is een mooie snelle HD, maar wel wat duurder dan de Barracuda’s van Seagate of de vergelijkbare schijven van WD.
Als SSD is dit een hele goede: OCZ VTX3-25SAT3-120GB

Niet duidelijk is mij waarom je de Linksys wil aanschaffen. Zelf zou ik een dergelijk systeem alleen op een bedraad netwerk willen aansluiten. Zeker als je ooit nog eens een NAS in dat netwerk wilt opnemen.

Windows 7 Professional 64 bit is overigens vooral bedoeld voor gebruik met wat grotere netwerken. Ander voordeel is dat je intern geheugen tot 192 GB kunt gebruiken i.p.v. de max. 16 GB van Home Premium.

Hoop dat je wat hebt aan mijn kanttekeningen.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Een ingebouwde wifi is ook erg handig voor een ad-hoc netwerk, dus naast je bedrade verbinding...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Bob en Illuminatus, dank voor jullie opmerkingen! Daar kan ik zeker wat mee!

Een paar reacties:

- wat het exact kost is niet zo belangrijk, omdat eea via het werk van mijn vrouw loopt;
- ik denk dat ik inderdaad een moederbordswitch ga doen. De huidige was voorgesteld omdat in het eerste aanbod geen aparte grafische kaart was opgenomen. Die heb ik toegevoegd, en daardoor kan ik nu een moederbord zonder ingebouwde grafische kaart kiezen. Ik zal de Gigabyte of Asus eens voorstellen. Adviseren jullie nog een specifiek type?
- je advies over de voeding neem ik mee;
- De Linksys is omdat ik geen bedrading heb op de plek waar de pc komt te staan. Komt misschien (ooit) nog wel, maar ik wil in ieder geval ook een draadloze verbinding kunnen maken.

Thanks voor het meedenken!

grt, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Wat aan te raden als moederbord. Moeilijk als je niet in andermans portemonnee kunt kijken.
Kan alleen zeggen wat ik zelf zou doen en dat is net als met camera’s en objectieven kiezen voor duurzame kwaliteit, maar dat hoeft niet altijd de top te zijn.

Op dit moment is er net een nieuwe chipset geïntroduceerd. De Z68, deze combineert de voordelen van de H67 en P67, plus een interessante extra.
Voorheen koos je de P67 als je een snel systeem wilde met een aparte grafische kaart en overklokmogelijkheden. De H67 heeft een op het moederbord geïntegreerde grafische kaart en geen volledige overklokvoorzieningen.
De Z68 heeft beide. Het ziet er naar uit dat moederbordproducenten zich alleen maar gaan richten op de Z68. De verschillen zullen dan zitten in toegepaste functionaliteit en aansluitingen.
Een extra voordeel van de Z68 is een nieuwe Intel technologie, namelijk de Smart Response Technology. Hiermee kun je een gewone harde schijf aanzienlijk versnellen door een kleine SSD voor de cache in te zetten. Intel heeft daarvoor een speciale SSd-schijf uitgebracht, die over een betere kwaliteit SLC-flash geheugen beschikt, waardoor de schijf bijzonder geschikt is voor gebruik als cachedisk. Deze SSD 331 is 20GB groot en kost rond de 100 euro.
http://nl.hardware.info/productinfo/122 ... :overzicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor het OS en programmatuur zou ik overigens gewoon een SSD van 120GB inzetten, zoals de eerder door mij genoemde OCZ VTX3-25SAT3-120GB.
Als moederbord kom ik dan uit op de Asus P68Z68-V Pro die voor rond 160 euro te verkrijgen is.
Kom je wat boven het budget, dan kun je in eerste instantie de grafische voorziening op het moederbord gebruiken en eventueel later een aparte grafische kaart inbouwen als je meer grafische power nodig hebt. Met die interne kaart kun je (ook voor photoshop) best goed uit de voeten, tenzij je ook wilt gamen in 3D, dan kun je er beter een aparte grafische kaart inzetten.
Voor Photoshop heb je meer aan uitgebreid geheugen. 8 GB is mooi maar 16 GB nog mooier. Koop in ieder geval 4 GB modules en geen 4 x 2 om op 8 GB te komen. Voor het gewone werk kun je met 1600 Mhz modules goed uit de voeten.
Zelf zou ik gaan voor deze Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600 Kit (CMZ8GX3M2A1600C9) van rond de 60 euro.

Hoop dat ik je weer een beetje heb kunnen helpen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar